Tycker också det blir konstigt här. Vet att jag tjänar betydligt mer än både median och snitt och ligger bra till vad gäller intjänat kapital. Och ändå ligger jag väldigt lågt i jämförelsen.
Kanske har ändrar hur de räknar ut hur mycket dina besparingar kommer att vara värda framtiden?
Min såg också konstig ut. De verkade ha tappat ett institut där jag har mycket pension helt och hållet - trots att det var uppdaterat och trots att jag gjorde en uppdatering till.
NU är dock alla med igen.
Så det kan vara så enkelt att alla dina pensioner inte var med i beräkningen kanske. Testa igen?
Jag var med om samma nyligen. En gammal fondförsäkring föll plötsligt bort från minpension.se. Kunde dock lägga till den manuellt. Gäller att ha lite koll själv uppenbarligen…
För den som till äventyrs är nyfiken har jag fått ett sannolikt svar på gåtan.
Jag bytte som sagt från traditionell förvaltning till fondförsäkring på min aktuella tjänstepension och detta har precis slagit igenom. Så långt allt väl, men tydligen måste Min Pension få info om den första premieinbetalningen för att fatta att det kommer komma nya inbetalningar i framtiden. Så long story short, pga skiftet ovan trodde Min Pensions motor att jag inte skulle få några framtida inbetalningar till försäkringen vilket med råge förklarar skillnaden i beräknad pension.
Ska köra en inläsning när första premien betalats in på nygamla tjänstepensionen och se om det gör nån skillnad.
Relaterat, det tar en månad att flytta pengar mellan olika bolag med min tjänstepension, den tiden ligger pengarna borta från börsen.
Lite mer info. Tydligen har Min Pension och Skandia ett pågående arbete med integrationen. Pratade nyss med kundtjänst. Minns inte om det bara var applicerbart på mitt specifika fall eller om det gällde generellt men det diffade tydligen lite mellan förväntat och levererat filformat mellan MP och Skandia. Så om nån är ledsen över sin dåliga prognos kan det bero på detta.
Tog 3 månader för mig
Överlag känns det som man måste fippla rätt mycket med beräkningen som de gör för att det skall bli trovärdigt.
Enligt Minpension så har man extremt låg avkastning, så för mig ökar min förväntade pension vid 67 års ålder med 130% om jag tror på en snittavkastning på 7 procent fram till att jag är 67. Då det är 25 år tills dess så bör det kunna hända om jag tar helt “normal” risk (som i en global aktiefond).
Oavsett om det innebär att man går från 20k till 46k, eller från 100k till 230k per månad så ger det rätt stora skillnader i vilken livsstil jag kan förvänta mig när jag är äldre.
Ja, de skulle behöva jobba lite med Swedbank också, då de uppenbarligen inte kan detektera att en tjänstepension har aktiv inbetalning där.
Du är medveten om att minpension räknar med reell avkastning, dvs. efter inflation?
Bra poäng, samt att det inkluderar den allmänna pensionen som per definition inte kan avkasta nåt, förutom PPM.
Jag är medveten om det. Anser fortsatt att beräkningen är väldigt konservativ.
Det är såklart bra att man kan göra sina egna beräkningar då.
Jag planerar personligen för att avkastningen ligger i paritet med den genomsnittliga på börsen de senaste 30 åren, inflationsjusterat.
Även om vissa har en rätt negativ syn på framtiden så tror jag att digitaliseringen endast är i sin linda och kommer att fortsätta ge mänskligheten (och således ekonomin) en rejäl skjuss.
Jag tror också att det ökade investeringsintresset från den yngre generationen kommer göra att mer kapital kommer att läggas på börsen generellt sett. Fler köper, totala börsvärdet går upp.
Dessa två övergripande high-level trender kommer (enligt mig) att trumfa kortsikta hackor i kurvan, så med en 40 årig sparhorisont så ser jag ljust på framtiden.
Det låter toppen - investera på ungdomar. Pressa upp mina fonder! ![]()
Skämt åsido, jag tror också detta som den generella trenden. Däremot tror jag på hack som vi aldrig sett tidigare. Vad det är låter jag däremot vara osagt.
håller absolut med. det som tidigare ansågs vara volatilt, typ upp och ner någon enstaka procent kommer framstå som bäbis-svängningar jämfört med vad vi kommer se framåt.
Här kan man ju undra om investerings-timing faktiskt kommer kunna börja löna sig.
Swing trading i lekhinken som pensionärstidsfördriv för att hålla fingrarna borta från det långsiktiga kapitalet låter som en möjlighet.
“Retirement swinging” kan lätt misstolkas