Pension är/blir meningslöst 2040 & framåt

Oavsett AI, krig eller andra revolutioner kommer vi fortfarande, som efter varje ny tidsålder, va människor.

Vissa kommer fortfarande va väldigt driftiga och göra tjänster som andra gärna byter till sig. De kommer göra det mot gångbar valuta och inte skänka allt till andra som är mindre driftiga.

Andra kommer fortfarande få välja mellan att bli väldigt mycket fattigare än dessa eller också göra uppskattade tjänster. Och därför kommer de flesta andra också fortsätta byta bort tjänster mot gångbar valuta.

De som byter massa tjänster och valuta med varandra kommer vilja bestämma hur de gemensamt kan finansiera andra tjänster.

Ytterligare andra kommer tycka det är orättvist att de ovan bytt till sig så mycket och vilja att de delar ut det gratis och att det är orättvist att de har så mycket makt över vad valutan används till. Ovetandes om att den som förser en med ens levebröd också plötsligt kan kräva saker av en för att fortsätta med det. Så att man har förslavat sig själv.

Såhär har vi hållit på i tusentals år. Det ligger i våra gener att byta tjänster och tävla om social status. Vi lär inte sluta oavsett övrig utveckling.

Vad gäller just pension så är inte det systemet lika gammalt och pålitligt. Överlag tycker jag det är en dålig ide att låsa in pengar i något system som inte ger en tillgång förns vid en viss ålder. Speciellt inte politiskt styrda system.

De kan göra mycket mer för en i livet fram till pension. Tex genom att finansiera utbildningar som ger en roligare och lönsammare jobb med högre pension som följd. De kan finansiera ett energisnålare boende med lägre behov av pension som följd. Eller ett hus som säljs när man inte längre behöver rum åt sina barn. De kan tas med till ett annat land, bytas till annan valuta eller vad som nu gör bäst nytta.

Pengar inlåsta i pensionssystemet är till ingen nytta alls på många decennier.

Ifrågasättandet av tjänstepension som egenföretagare är du inte ensam om, och det finns redan många trådar på detta forum på det temat.
Rubriken på denna tråd är onödigt spekulativ om du önskar en seriös debatt angående just företagande och tjänstepension.

Tar till mig feedback SNS. Tack för kommentaren. För mig var det intressant att läsa just hur andra spekulerar om man ställt sig till liknande frågeställningar.

Inget har nämnts om Bitcoin i dom kontexter jag läst/tittat på videor. UBI universal basic income benämns dock ofta - Och vilken påverkan det hypotetiskt får på samhället och våra liv. Det blir intressant att kontemplera vad en sådan implementering får på pensionssystemen. Kommer den inkomsten som staten finansierar inkludera pension eller behövs pension som koncept ens mer (?) I sådant fall vad händer med pengarna man hade sparat osv.

Känner själv att det vore högst ignorant att utesluta såna funderingar, när jag ändå stoppar undan så pass mycket som jag gör i tjänstepension idag

Jag menade mer att när Bitcoin hajpen var som störst pumpades tusentals videos ut om hur det kommer leda till att övriga finansiella instrument blir värdelösa, att alla finansiella institut kommer stängas ner och så vidare. Det är samma typ av domedagsprofetior som görs idag - men nu handlar det inte om Bitcoin men snarare om AI/AGI.

1 gillning

Om man inte har någon form av källkritik eller urskiljningsförmåga så kommer man inte ha tid med annat än att titta på självutnämnda experter på Youtube/ Instagram etc.

Hej. Ja vi får kanske tänka på klimat förändringar innan vi tänker på pensionen många år framåt. Jorden kan ju trots allt kollapsa. Som det ser ut lär den göra det oxå. Rätt meningslöst att tänka på ekonomi då när vi får tänka på allmän överlevnad istället :slightly_smiling_face: S…

The earth is not going anywhere, WE ARE :wink:

George Carlin - Saving the Planet (youtube.com)

1 gillning

Jag läste en bok av Hans Rosling nyligen. När han föddes 1948 hade Sverige samma levnadsstandard som Egypten har idag. Ja. Du läste rätt Egypten.

Jag förstår inte varför personer som är 40 år yngre eller mer än mig är så fruktansvärt pessimistiska. Levnadsstandarden har ju ökat enormt och utvecklingen rullar ju på.

Med vissa hack i kurvan lommer vi att få det bättre och bättre. Så har det varit i 100 år, och så kommer det säkert att fortsätta. Släng dina farhågor i närmaste sopsäck.

10 gillningar

Visst ska man planera så gott man kan under de regler som gäller, det är väl inte mycket annat man kan göra men om den totala pensionspotten inte skulle räcka till i framtiden så kommer de med högst pension tveklöst att få dela med sig till de minst bemedlade. Lagom är bäst.

1 gillning

Pengarna i tjänstepension är väl i regel investerade på aktiemarknaden, så hur det skulle bli värdelöst vet jag inte.

Att systemet med inkomstpensionen imploderar ser jag som mer troligt isåfall.

Ja, det man hör nu är snarare att det kvittar att planera eller att jobba.
Respektavståndet är så pass litet. Lev livet, bränn dina pengar och sätt dej i en liten hyreslägenhet med garantipension.
Fan vet vem som gör rätt egentligen?

Jag vill dock inte tuta in det i mina barn eller dom jag har runt mej.
Men det är kanske en annan fråga……
Men det är klart, tar pengarna slut är dom slut oavsett vad.

1 gillning

Oavsett hur vårt land utvecklas i framtiden så kommer alltid de som planerar, jobbar och sparar kunna leva ett bättre liv än de som skiter i allt.

5 gillningar

Då kanske vuxna har lärt sig stava rätt…brytigt…

Ska man ha en bra pension så ska man ha sparat själv, länge och tillräckligt.
Svårt att se att de skulle ändra sig för en sådan som mig, LO arbetare som inte kommer upp i lön så jag ska löneväxla.

Tja, jag vet inte. Jag har vänner från Moldavien, Ryssland mfl. De har sparat till pension, men det har för det första vattnats ut med inflation och sedan har många av dem tvingats lämna landet och då försvann det lilla som var kvar.

Varför kan inte samma sak hända här? Frågan enligt mig är bara om det kommer ske i min livstid.

Några av dessa har nu börjat om från noll i Baltikum eller Italien.

Jag tänkte också precis så här. Det enda som kanske har skade potential är om de som idag har bra med kapital på börsen (typ de flesta här :nerd_face:) får se en helt extrem värdeutveckling som lämnar resten av världen bakom sig. Är det detta som ses som risken ?

Framtiden ser inte ljus ut, mänskligheten är nog det största problemet om vi överlever eller inte då dumheten styr världen.

Detta är inga konspirationsteorier utan fakta, jag tror personligen vi går mot armageddon inom 30 år skulle jag säga, man försökte ta fram ett virus i labb när vi fick fågelinfluensan och man försökte starta en skräck i världen och misslyckades, sen kom covid-19 som nu efteråt var framtaget i labb och medvetet eller omedvetet släppt ut.

Vi har ett EU som sakta men säkert går mot en federalstat där man vill ha total kontroll på medborgarna genom olika förbud och regleringar, detta är ingen nyhet EU går mot ett nytt DDR 2.0

Frågan är om de lyckas, dom marxistiska krafterna verkar ha byggt sig starka i framförallt EU där många företag lämnar då det i vissa sektorer är alltför regelstyrt.

Vi har ett USA som startar krig överallt och skapar öde när man lämnar och så klart det är globalistiska mot nationalistiska krafter som utspelar sig.

Vi har ett Sverige som är kört i botten idag på alla plan, svårt för er unga förstå men Sverige har förfallit totalt sista 20 åren, att man sen skickar över 30 miljarder i stöd till ett korrupt land som Ukraina där det mesta hamnar i andras fickor.

Så klart Blackrock och Vanguard tjänar enorma pengar på att hålla krigsfabriken igån då de är stora ägare i Saab tex…

Pensionen kommer så klart urholkas med tiden och iden var inte tokig när det infördes en gång men vi lever i en sjuk värld idag, människor och samhället har förändrats drastiskt efter eller under pandemin.

Framtiden är inte ljus om det fortsätter på detta spår men den onda makten i världen har en annan agenda.

Som Klaus Schwab sa på WEF, vi människor ska inte äga något, först då är vi fria individer.

Låter det vara osagt men det kommer hända något allvarligt en dag om det är virus X som de varnar för kan komma och som redan finns i labb de utvecklar, varför förbjuder man inte sån forskning som kan utrota mänskligheten.

Såg just en artikel av Dr John Campbell där man har lyckats skapa en covid variant som attackerar hjärnan med 100% dödlighet och hade testats på apor i labb i Kina, sjuk värld, oj vi råkade släppa ut det.

1 gillning

Med all respekt. Håll dig borta från Swebbtv, Telegram Bitchut och liknande, det blir det svårt att ta sig upp ur kaninhålet som bildas. Alltid samma tugg om virus, djupa staten, WEF, Soros och Schwab hit och dit. Orka…:roll_eyes:

9 gillningar

“Sverige har förfallit de sista 20 åren”.

Om jag går tillbaka 20 år. Min levnadsstandard 2024 är betydligt högre än vad den var 2004. Så är det säkert för de flesta svenskar.

9 gillningar