Hej! Jag har hyfsad koll på min egen pension men ortoligt dåligt insatt i van min 21 åring sak tänka på. Någon här som har några tankar och tips?
Några mycket enkla råd:
- Undvik arbetsplatser utan tjänstepension.
- Kolla noga upp avgiftsnivåerna för olika fondförsäkringar. Skillnaderna är stora.
- Undvik att hoppa mellan olika korta anställningar.
- Undvik att byta mellan olika områden på arbetsmarknaden, om du inte måste. Gör det i så fall en gång, permanent och planerat, inte spontant och fram och tillbaka.
- Gå in på Minpension.se regelbundet och titta på prognosen där. Fokusera mer på helheten än på vissa fonders utveckling.
- Välj A7 Såfa för premiepensionen.
- Välj en billig globalfond för övriga valbara alternativ inom tjänstepensionen.
- Undvik traditionell förvaltning där du kan.
- Rör ingenting sedan.
- Sov gott fram till att det är dags att gå i pension.
Hög lön ger högre pension. Kämpa för en hög lön.
Det som betyder något är din livsinkomst, det vill säga det totala intjänadet över livet. Så skaffa dig ett jobb du gillar med tjänstepension, kräv en god arbetsmiljö och sköt om din hälsa. Om du skaffar barn, dela lika på föräldraledigheten.
Tack! Det var bra råd! Så Såfa 7 även om man är 21?
Rådet om att dela förädraledigheten har hon redan fått!!
Det viktigaste är att hon inte låter familjelivet påverka jobblivet i för stor utsträckning. Det är vanligt att kvinnor jobbar många år deltid. Det är inte så bra.
Bra tjänstepension och allmän pension bygger i princip bägge på samma grundstenar.
- Hög lön
- Lång intjänandetid
Absolut. Vid den åldern är det 100% aktier samt med en komponent av belåning (hävstång). Så ett utmärkt val när man kan vara riktigt långsiktig. ![]()
Jo men så långt är jag med… Det kommer ett antal år nu med studier och ströjobb. Det jag undrar över är vad hon ska tänka på nu.
Studera till ett yrke hon trivs med som ger en hög lön.
Om möjligt, undvika traditionella försäkringar i tjänstepensionen. Välj istället fondförsäkring i så stor utsträckning det går.
Hon ska inte tänka på pension.
Fokusera på att leva och undvik snabblån - pensionen kan återkomma till om några år ![]()
Snyggt. Tänk den 21-åring som får så goda tips i början på sin resa. Om man jämför med äldre generationer där storbankerna “höll” på stor del av informationen och ingen pratade om pengar eller lön - nu med internet och forum lika dessa - vilken guldgruva.
Detta är min egen erfarenhet och baserat på de olika fel som jag själv gjort. Att leva ”helt enligt plan” går knappast men det är bra att förstå vilka generella beteenden som är gynnsamma resp. mindre gynnsamma.
Så sant. Men, som för min del, ju mer man läser på i detta forum av kloka människor inser man tyvärr hur många misstag man har gjort under sin “karriär” av sparande och yrkesliv. Men, som du säger, ingen har väl gjort rätt under hela sin resa.
Man lär sig av misstagen. Alla har väl mer eller mindre gjort misstag. Det kan vara bra att göra misstag så att man växer som människa.
Verkligen! Det är toppen att ha tillgång till så mångas erfarenheter!
Det är just därför som det är bra att få några enkla tips tänker jag!