Det låter bra det där.
Jag var inne på min pension.se
Men det såg ut som om jag inte kunde ändra från traditionell till fondförsäkring, på alla mina mina tjänstepensions försäkringar.
Kan det stämma?
Så här står det:
Förvaltning
Förvaltningstyp: Traditionell
Du kan själv välja hur pengarna placeras: Nej
Information: Kontakta AMF för information om avgifterna för denna pension
Avkastningsskatt: 0.372 % av pensionskapitalet vid årets början.
Det som står där är att du inte kan välja hur pengarna ska placeras inom respektive traditionell försäkring. Det är en del av problemet med traditionella försäkringar.
Du kan inte göra några byten på minpension. Där visas bara en sammanställning av de pensioner du har.
Bytet gör du på din valcentral. Vilken valcentral du har beror på vilket avtal du tillhör. Är du t.ex tjänsteman så tillhör du kanske ITP1 och därmed är din valcentral collectum.
Om jag väljer fondsparande istället för traditionell, ändras den fondförvaltare också då?
Jag har ju ap7 fonden nu i och med att jag inte gjort nått val. Om det nu har med det att göra.
Jag är ju nöjd med den fonden.
AP7 är inom PPM. Den påverkas inte av dina val i tjänstepensionen.
När du väljer fondförsäkring så kan du välja mellan olika försäkringsbolag. Jag har t.ex valt Swedbank fondförsäkring i den delen jag har inom SAF-Lo. Flytten tar några månader. Du kan välja att bara placera nyinkomna pengar till fondförsäkring, men också välja att flytta redan intjänad kapital.
Finns flera olika fondförsäkringsbolag att välja på.
Ja, jag förstår.
Väljer du Swedbank för dom har lägst avgift?
Jag ska börja ta av min tjänstepension om 11 år. Är det värt det att börja dribbla med sån flytt då?
Om jag nu väljer att flytta, flyttar jag allt inklusive det jag redan har?
Jag valde Swedbank för att jag ville ha det samlat där jag har mycket av mitt andra sparande.
Men istället för entrelösningen så valde jag egna fonder.
Jag tror du kan välja att flytta redan intjänad kapital eller bara sätta in nytt kapital.
Jag hade tyckt det var värt att byta. 11 är till uttag men sen ska du väl ta ut under minst 5 år eller kanske till och med livslångt? Då kan man tjäna på att byta till fondförsäkring för stt få större aktieexponering under längre tid.
Ja okej.
Jag sparar i länsförsäkringar så kanske är läge att välja dom då?
Har isk, global index fond och Sverige index fond.
Går det välja dom tom på egen lösning?
Jo, jag ska ta ut tjänstepension livet ut.
Men går aktie exponeringen ner automatiskt om jag väljer en entré lösning när jag närmar mig min rikt ålder för pension?
Väljer du entrelösningen så består den oftast av en global indexfond samt en svensk indexfond. 100% aktier i dessa fonder fram tills man är runt 55-56 år gammal. Därefter brukar de börja blanda in räntefonder för att sänka risken ju äldre du blir. När man väl går i pension så brukar de olika entrelösningarna ha 40-60% aktier och resten i räntefonder. Fungerar ungefär som AP7-Såfa gör i premiepensionen. Smidigt om man vill ha det automatiserat.
Vill du välja egna fonder eller själv bestämma när och hur risken ka sänkas. Kanske vill man ha 100% aktier en längre tid eller ha högre aktieandel när man går i pension än vad entrelösningen erbjuder.
Du får kolla vilka banker det finns att välja på inom ditt avtal. Jag vet inte om LF finns med i Saf-Lo eller inte. De finns med i ITP1 vet jag.
Du är till väldigt stor hjälp. Så tack. Betydlig bättre att fråga dig än min bank som vill tjäna pengar själva på mig.
Är det samma årlig avgift på entrelösning och egen valda fonder?
Länsförsäkringar finns som val. Dom ser ut att vara bland det billigaste i just den förvaltningen eller hur man säger jämfört mot andra banker.
Kan det bli så att jag får ut olika mycket pengar från månad till månad på tjänstepension om jag väljer fonder istället för traditionell försäkring? Beroende på hur fonden går.
Nej det beror på vilka fonder du väljer om du gör eget val. Entrelösningen har oftast en fast avgift. Men väljer du egna så finns det fonder med olika avgifter. Så det kan bli både billigare och dyrare beroende på exakt vilken fond du väljer.
Är faktiskt inte helt insatt än i hur uttagsperioden fungerar. Pingar in @Monica och @JFB som verkar ha bättre koll på pension än jag i den frågan
Det är utifrån hur de är placerade idag. Jag brukar säga att man ska skilja på “placerbar” och “flyttbar”. Precis som @MattiasA90 skriver så byter du hos din valcentral. From förra måndagen är det Avtalat.se som gäller om du tillhör ITP1.
Jepp, beroende på bolag och avtal. Vissa gör en beräkning som räknas om en gång om året (jag har en icke kollektivavtalad fondförsäkring från SEB som fungerar så) och andra räknar om varje månad (har en ITPK i fonder hosSwedbank som fungerar så). Är det den sistanämnda varianten som gäller är det bra att ha en egen buffert. Det var inte kul under Corona när utbetalningarna minskade med 25% under ett år. Har man tighta marginaler kan det bli tufft att hantera. Den problematiken slipper man om man har en traditionellt förvaltad pension.
Fondlösning fungerar som så att om man tex har uttag på 10 år, dvs 120 mån så betalas en andel av värdet ut varje månad
1/120del månad 1
1/119del månad 2
…
1/1del alltså allt månad 120
Har man 100% aktier så kommer utbetalningen att tillfullo reflektera marknaden månad för månad. Det är väl därför en hel del rekommenderar en mix av aktier och mindre volatila räntor när man tar ut pension. Om man inte klarar stora svängningar i utbetalningarna.
Traditionell förvaltning som jag förstår det så räknas pensionen om varje år, och kan då både gå upp och ner beroende på placeringarna gått för försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget sköter dett och om man vill få en uppskattning på framtida pension är det bäst att logga in på respektive bolag där man har sin Trad.
Sen har man en viss garanti att en andel av kapitalet är garanterat och en del bolag har som jag förstår det även regler för hur mycket pensionen får sänkas från ett år till ett annat. Sånt får man kolla upp per bolag.
Traditionell förvaltning svänger typiskt mindre i värde då de typiskt är 30-60% aktier med resten i räntor, fastigheter och alternativa placeringar.
Hoppas det gav dig lite svar på din undran. Om inte så hojta till.
Nu har jag läst på en del om entrelösning osv.
Jag räknar mig fram att traditionell försäkring har en snitt avkastning på 8% på 5 år.
Och en entrelösning på LF i det här fallet har en snitt avkastning på 11%på 5 år.
Kan det stämma?
Borde vara ungefär samma siffror generellt för banker.
Sen undar jag om den % summan, är det avkastning per år eller är det på 5 år?
Läser så mycket att jag rör till det.
Njae… De olika traditionella försäkringarna har ju lite olika aktieandel samt olika sätt de förvaltar sina portföljer. Kan skilja en hel del i avkastning.
När det gäller fondförsäkringar så ser de olika entrelösningarna lite olika ut. En del har större del globalfond och en liten del sverigefond. Andra kan ha en större andel Sverige och kanske lite andra fonder. Så det behöver inte alls vara ungefär samma avkastning.
Vet ej var du har hittat dessa siffror så jag kan inte svara på det.
Kollar du på länken jag bifogar i detta inlägget så har avkastningen sett ut såhär:
AMF Traditionell (det var väl den du hade?)
3 år snittavkastning + 5,7% Totalt ca: +18%
5 år snitt avkastning + 8,7% Totalt ca: +52%
10 år snittavkastning + 8,0% Totalt ca: +116%
Länsförsäkringar fondförsäkring entrélösning
3 år snittavkastning + 11,6% Totalt ca: +39%
5 år snitt avkastning + 13,8% Totalt ca: +91%
10 år snittavkastning + 11,9% Totalt ca: +208%
Som du ser är det otroligt stor skillnad. Nu har visserligen aktier gått väldigt bra senaste decenniet vilket såklart gynnar fondförsäkringar som har mycket aktier. Men historiskt så har aktier generellt avkastat bra på lång sikt.
Jag kom att tänka på en sak.
Mitt tjänstepensions sparande i SAF-LO (traditionell) får jag börja ta ut from min 55 års dag.
Om jag byter till fonder på länsförsäkringar. Kan den åldern ändras då? Till 65 år tex.
Skönt. Jag bytte nämligen för 10min sedan. Fick hjärtat i halsgropen ett par minuter så bra du svara så fort
Bytet på fora var ju i 2 steg som jag fattar det.
Pensions val (fonder istället för traditionell) gick att ändra men när jag skulle flytta över kapitalet fick jag felmeddelande:
Finns redan ett gällande val för angivet ankomst datum.
Omval kan inte genomföras.