Hej Jonas, välkommen till forumet!
Jag är ganska många år yngre än vad du är och har inte den hälsosituationen du beskriver att du har. Jag tillhör inte heller samma pensionskollektiv (SAF-LO) som du, utan tillhör istället PA 16 Avd. 1, det vill säga för statligt anställda födda 1988 eller senare. Men jag kan berätta för dig hur jag har gjort och tänkt så kanske det kan ge dig lite hjälp på vägen. Men mot bakgrund av mina brasklappar om att vi inte är i samma livssituation ska du inte ta detta som något råd. Men i grunden tycker jag att du tänker rätt: fondförsäkring med en bred global indexfond som bas, du har förhoppningsvis många år kvar till du helt lämnar arbetslivet!
Min valbara tjänstepension var fram till nyligen placerad i icke-valsalternativet, en försiktig traditionell försäkring. Det var ingen bra lösning eftersom jag dels inte förstår mig på traditionell försäkring och dels i min ålder har råd att ta på mig större risk med mitt investerade kapital. Efter att ha läst på, lyssnat på oberoende pensionsexperter och lyssnat/läst här på forumet och RT-bloggen landade jag i att det var dags att ta tag i saken och flytta mitt kapital till en fondförsäkring.
Min investeringsstrategi för pensionssparandet bygger på att jag investerar i billiga passivt förvaltade indexfonder med ambition om god diversifiering över flera marknader globalt för att öka min riskjusterade avkastning. Eftersom det kostar en avgift att flytta pensionskapitalet ville jag dessutom välja en pensionsförvaltare som jag kunde tänka mig att ha en långsiktig relation till eftersom jag i nuläget avser att fortsätta arbeta statligt under överskådlig tid.
Årsavgiften var densamma för samtliga pensionsförvaltare med fondförsäkring inom mitt avtalsområde så det som skulle fälla avgörande blev istället vilket fondutbud som erbjöds inom mitt avtalsområde och på vilka (rabatterade) avgifter de fonderna kom med. I slutändan stod valet mellan AMF och Länsförsäkringar – två pensionsförvaltare som också du inom SAF-LO kan välja för fondförsäkring.
AMF och den globala indexfonden AMF Aktiefond Global rekommenderas av Småspararguiden: Småspararguiden: AMF sänker fondavgifterna – nu BÄSTA alternativet för miljontals svenskar (2019-07-29). Utöver AMF Aktiefond Global planerade jag också att vid val av AMF som pensionsförvaltare investera en viss andel i Sverige, nämligen genom AMF Aktiefond Sverige.
Dessvärre förvaltas både AMF Aktiefond Global (som investerar både på utvecklade marknader och tillväxtmarknader) och AMF Aktiefond Sverige aktivt. Mot bakgrund av min investeringsstrategi om passivt förvaltade indexfonder kunde det slutgiltiga valet därför inte falla på AMF utan jag har istället valt Länsförsäkringar som pensionsförvaltare av min fondförsäkring.
Hos Länsförsäkringar har jag investerat min valbara tjänstepension i:
70 % Länsförsäkringar Global indexnära (utvecklade marknader)
20 % Länsförsäkringar Sverige indexnära (min hemmamarknad)
10 % Länsförsäkringar Tillväxtmarknad indexnära (tillväxtmarknader)
Total portföljavgift: 0,22 % av kapitalet + fast årsavgift.
Jag hoppas att det kunde hjälpa dig i dina tankar att få höra om mina. För att summera så tycker jag i efterhand att det viktigaste för mitt val var att
- bestämma mig för en investeringsstrategi som jag kan följa långsiktigt,
- välja en pensionsförvaltare som jag kan ha en långsiktig relation med för att slippa fler onödiga flyttavgifter, och framförallt
- att välja en för mig lämplig risknivå baserat på min livssituation och planerade tid kvar till pension.
Säg till om du har några frågor, jag tycker det är ganska svårt med pension men ändå intressant!