Hjälp med val av tjänstepension

Hej!

Tänkte ta tag i min tjänstepension nu efter jag fått upp intresset för pensionsspar, men skulle behöva lite hjälp med att förstå.

Jag har inte brytt mig innan, men känner att det är dags att ta tag i det nu. Är 37 år gammal.

Jag har loggat in på “Pensionsmyndigheten” och sett att jag har AP7 Såfa som jag förstått är bra.

Sen kommer vi till “Collectum” där jag har ca 80K placerade på 50% Alecta traditionell försäkring och även den valbara delen 50% desamma. Så där har jag nu efter lite läsning tänkt flytta den valbara delen (50%) till SPP å sen välja Global hos SPP när flytten gått igenom.

Sen har jag tydligen ca 300K på “Flora” där det står att jag gjort ett val som jag inte direkt kommer ihåg, men jag har ett svagt minne av att facket på jobbet rekommenderade oss alla att byta till ”Folksam-LO Pension” för många år sedan.

Loggar jag in på Folksam så heter Fonden ”Entré 100”

Varför har jag pengar på både Flora och Collectum? Har det med att jag gick från Kollektivare till tjänsteman för ett par år sedan.

Hur tycker ni det ser ut? Bör jag ändra nått?
Fråga om ni behöver mer info om vad jag kan välja osv.

Såfa är toppen tycker de flesta inkusive mig!

Trad är sämst, så bra att du bytte det du kunde.
Varje anställning har väl ofta en egen tjänstepensionslösning…
Det finns många som vill snaska på våra pensionpengar, och det görs sannerligen.

Ett exempel från mig:
Jag fick reda på att min tjänstepension på länsförsäkringar hade följande kostnader:
360kr per år
0,65% i avgift, för att de var så snälla och lät mina pensionspengar vara där.
Förutom detta var fondvalen ganska dyra ( ofta runt 1,5 %) , och dessutom verkade flera av dem vara sådana där semiaktiva som går misstänkt likt sitt index…
På flera ställen, tex alla 3 där jag hade tjänstepension gällde ungefär samma villkor.
Du har kanske andra villkor men kolla upp det!
Det gällde i princip alla stora spelare!

Nåväl det här var ju några år sedan nu och det hade blivit möjligt att flytta pensionskapitalet till en annan aktör, mot ganska feta avgifter iofs.
Jag blev iaf riktigt förbannad på 0,65% per år för INGENTING och flyttade allt till Nordnet. 1% i flyttavgift sparade jag ju då in efter 1,5 år. Jag kan även välja att spara i aktier men framför allt ett mycket bättre utbud av fonder. Avanza har säkert samma sak.

Jag orkade inte vänta den gången, men det skall väl vara något på gång inom detta ämne från regeringshåll!? Detta eftersom det blev en inlåsningseffekt på grund av orättvist höga avgifter vid själva flytten, även om den lagligt är möjlig numera…
Jag tror att det var konsensus i riksdagen och att man förhandlade med försäkringsbolagen som självklart tjänar multum på detta.
Bland annat så hävdar de att de har en anskaffningskostnad när de tar in en ny tjänstepension via mäklare, som får en engångspeng samt kanske en andel av de höga avgifterna under några år.

Grrr

Hej Michael,

Jag kan varmt rekommendera att du köper boken “Mer pengar för pengarna” där de går igenom allt som har med ekonomi att göra inklusive Pensionen. Olika kollektivavtal är kopplade till olika Valcentraler (se nedan).

ITP - Collectum
SAF-LO - Flora
KAP-KL - Pensionsvalet
Pa-16- SPV.se

Jag har som du en slant i Fonden “Entré100” via Folksam. Loggade in på Flora.se och bytte till SPP. Bytet tar dock upp till 6 månader (helt galet läng väntetid). När det är gjort kommer jag logga in på SPP.se och välja deras globalfond.

Mvh
Niclas

Om man har Fora då ska man logga in på fora.se och välja Länsförsäkringar Fond Liv eller Amf fondförsäkring. Klart billigaste valet bägge två. Det tar ca mellan 2-3 månader max att få allt flyttat och klart. Om man har Saf-Lo. Det kan man lätt jämföra pris på konsumenternas.se

Spp fondförsäkring är ingen dålig val. Det jag inte gillar att det blir dyrare långsiktigt.

1 gillning

Men det beror väl på om man har en traditionell försäkring som är låst eller inte vs fondförsäkring. Om det är möjligt så bör man väl alltid flytta sin traditionella försäkring till en fondförsäkring och välja den billigaste globala aktiefonden (Om det är långt kvar till pensionen).

1 gillning

Om man har Saf -Lo på Fora kan man alltid ha det 100% i fond försäkring.

Jag ha Folksam lo nu men ha lust att byta till AMF för att välja AMF små bolag och AMF tillväxt
Vad tror ni om det ?

Det går riktigt bra :+1:

Idag tog jag precis det beslutet att flytta min SAF-LO tjänstepension till AMF fondförsäkring.
Hur lång tid det tar får vi väl se. När pengarna kommer in så väljer jag fonder efter tycke och smak.

3 gillningar

Håller just på att flytta pensionsföräkring från Länsförsäkringar till Avanza. Avanza står för flyttavgift upp till 1000 kr.
Jag håller med dig fullständigt. Det här är en sån stor bluff!
Jag hade en pensionsförsäkring med traditionell förvaltning och den utvecklade sig typ inget trots högkonjunktur och en blomstrande börs. Ändå skulle dom ha betalt. Något år backade utvecklingen efter avgift. Till slut gick jag till säljaren och sa att det ger mer att panta en burk om dagen i ett år än att låta dom förvalta mina pengar. Det blev i alla fall 182,50 kontra deras 180kr det året (panten var 50 öre då). Sedan slutade jag betala in mer pengar. Gjorde om den till fondförsäkring. Då gick det bra. Men då gjorde jag jobbet och dom tog betalt.
Länsförsäkringar försöker slingra sig och är inte mycket hjälpsamma med info om flytt. Men Avanza verkar veta hur man ska göra så vi får hoppas att det lyckas.

1 gillning

Pengarna jag har hos Fora: Bör jag ligga kvar hos Folksam LO pension Entré 100 eller är det bättre att byta till AMF aktiefond global?

Flytta till Amf eller LF. Bägge alternativ är bättre än Folksam Lo.

1 gillning

Såg nu att jag kan välja SPP även via fora. Är det kanske bättre att välja de å samla pengarna på samma ställe då jag ska flytta collectums tjänstepension till SPP?

SPP aktiefond global verkar även ha lägre avgift än AMF aktiefond global. 0,10% skillnad.

Men AMF kanske har haft bäst avkastning

Spp är dyrare om man har Saf-Lo o,30% i avg i TP

Och AMF har 0,40% som jag ser det?

Har ställt frågan till Pensionsmyndigheten. Enligt SPP är avgiften 0.3% men enligt pensionsmyndigheten 0.17%.

Se länk:

Återkommer när jag har fått svar!

Mvh
Niclas

Tack för den länken.
Det verkar ju bara skilja 0,01% i avgift. Sen så har AMF presterat bättre. Så AMF kanske är de bättre valet allafall

Amf 0.20% kostar med rabatt i Saf-Lo.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.smaspararguiden.se/blogg/amf-sanker-fondavgifterna-nu-basta-alternativet-for-miljontals-svenskar/&ved=2ahUKEwjxv5GLy5vuAhXosYsKHRxrC0UQFjAAegQIBxAC&usg=AOvVaw2CvYTe9Z-OXWueLZeVG9N9

Öppna länken och läs i lugn och ro :grin:

Jag fick svar från Pensionsmyndigheten att rabatten som står angivet på deras hemsida gäller inom premiepensionen (som är en del av den allmänna pensionen och där AP7Såfa är det bästa valet). För tjänstepensionen gäller inte den rabatten (kontaktade Collectum för att få det verifierat) vilket innebär att man istället behöver kolla vilket fondbolag som har en Global aktiefond vars totala årsavgift är som lägst.

Hittade via SPP fondutbud för Tjänstepensionen (ITP1 som jag tillhör):