10 taggarlösning direkt via collectum

Hej
Har precis bytt jobb och skall då hantera en ny tjänstepension. Jag kommer att ha en 10-taggarlösning inom ITP 2. Min nya arbetsgivare har avtal med Max Matthiessen och jag skall ha möte med dem inom kort. När jag läst på informationsmaterialet från MM så verkar det som att jag skall betala en årlig avgift på 0,6 % till MM även om jag sköter allt själv. Min fråga nu är om det går att hantera detta direkt via Collectum utan någon mellanhand? Oklara svar från arbetsgivaren men om jag löneväxlar så måste detta gå genom MM. Försökt läsa mig till detta på Collectums hemsida men inte hittat något.

Gör ALLT för att undvika MaxM är mitt tips.

De kommer att ta avgiften varesig du får någon rådgivning i framtiden eller ej, även om du slutar på det jobbet. Kan bli många hundra tusen kr i avgift resten av ditt liv. Jo, de tar den avgiften för all framtid även om de inte gör ett schmack :weary:

Jag ska precis starta en flytt (blir ett krig med MM, försäkringsbolaget och tidigare arbetsgivaren) för att undvika att betala resten av mitt liv genom att flytta dem till Avanza med 0% avgift. Spar nog sådär en 300 kkr resten av livet på den manövern.

Vad är dina alternstiv?

Ett alternativ är att gå tillbaka till ”hel” ITP2. Man har faktiskt ensidig rätt att välja det - oavsett vad MM och arbetsgivaren säger - så länge din anställning är ny och det står om ITP2 i kontraktet. Prata med collectum - de var mycket hjälpsamma när jag tvingade igenom en återgång till hel ITP2.

ITP2 är en bra lösning om du tror du kan ha arbetsgivaren med ITP2 resten av din karriär, och om man behåller bra lön till pension, minst till 62 år.

Ett annat altenrativ är att se om du kan gå över till ITP1. Då kollektiv avtalas allt och avgifterna blir bra. Men ITP1 har lägre avsättningar som beror på lönen. Kan vara värt att kolla om det är ett alternativ i ditt fall. Även här kan Collectum hjälpa dig förstår.

Sista alternativet är att bita i det sura äpplet med MM och höga avgifter - undvika deras dyra och dåliga råd (oftast rekas deras egna ”Navigera” fonder som är dyra och dåliga) och välj åtminstone dina egna fonder bäst du kan beroende på utbudet så du får vettiga fondavgifter. Sen när/om du slutat hos arbetsgivaren så trycker du igenom en flytt av 10 taggaren till Avanza (som jag ska göra). Då betalar du åtminstone bara avgiften fram tills dess.

Lycka till :grinning::+1:

Tack för svar.
Mitt första alternativ är det du beskriver i sista stycket. Det står inskrivet i företagets pensionspolicy att företaget skall medverka till flytt av pensionskapital efter avslutad anställning om det är det man vill. Har redan gjort det med tidigare 10 taggare samt att några pågår. Facinerande att något kan gå så långsamt 2021 :-).

Jag ser inte att jag kommer vara kvar på företaget karriären ut (+20 år till pension) har aldrig varit mer än 5 år på något jobb. Jag vill ha premiebestämd pension då jag vill ha lyxen att kunna gå ner i lön för att ta ett roligare jobb framöver. Där av är 10-taggare lösningen för mig. Hade hoppats att kunna runda MM, skall försöka få tag i collectum imorgon.

Tio-taggarlösningar är oftast ett sämre alternativ än att ha hela den premiebestämda pensionen hos Collectum.

Tack för svaret. Har du möjlighet får du gärna utveckla.

Låter som vettigaste alternativet :grinning::+1:
Ja, prata med Collectum om det finns ev andra alt.
Hm, intressant, ska kolla vad min fd arbetsgivare sa om att medverka vid flytt. Tack för tipset!

Väldigt låg kostnadsavbränning hos Collectum. Tiotaggarlösningar är ofta dyra, precis som du konstaterat med din MM, med skalkostnader och ofta inte heller ”full” tillgång till fonder.
Rådgivningen är som väl alla vet här ren försäljning.
Även om man lyckas komma ur det så är det svårt att få en lika kostnadseffektiv lösning som hos Collectum så om man inte har en specifik idé kring förvaltningen så är det bäst att stanna i den kollektivavtalade lösningen.

Tack, jag delar din beskrivning. Skall jobba på för låga avgifter, har en plan.

1 gillning

Har nu haft möte med Max M och tro det eller ej det var för engång skull bättre än förväntat. Det som fanns i deras informationsblad var inte relevant för mig utan jag kan välja mellan ett par olika försäkringsbolag och placera min pension i. Dom som jag nu tittar på och utvärdera är Folksam och Länsförsäkringar. SPPs fonder blir billigare hos Folksam än hos SPP p.g.a. grundavgifter på försäkringen. Försäkringen kommer att vara flyttbar när jag avslutar anställning och premie inbetalningarna slutar. LF har något högre försäkringsavgift än folksam så jag har följande alternativ. Betänk att jag som preferens vill vara kraftigt överviktad mot tillväxtmarknader då jag tror att det kommer att vara bra över en 20 års period som det handlar om. Mina alternativ är:

Folksam 1
60 % SPP Global Plus A avgift 0,6 % inkl. försäkringsavgift
20 % SPP Aktiefond Sverige A avgift 0,4 %
20 % SPP EM Plus A avgift 0,7 %
Snitt avgift 0,58 %

Folksam 2
40 % SPP Aktiefond USA avgift 0,4 %
20% SPP Aktiefond Sverige A avgift 0,4 %
10 % SPP Aktiefond Europa avgift 0,4 %
5% SPP Aktiefond Japan avgift 0,4 %
25% SPP EM Plus A avgift 0,7 %
Snittavgift 0,475 %

LF 1
55% LF Globalindexnära avgift 0,45%
20% LF Sverige indexnära avgift 0,45%
25% LF tillväxtmarknader indexnära avgift 0,66%
Snittavgift 0,5025%

Jag lutar åt Folksam och välja alternativ 2. En av fördelarna är att jag har annan pension på folksam som inte är flyttbar.

Frågor

1. Är portföljerna jämförbara rakt av ?
  2. Finns det något mer som bör vägas in ?

Övriga tankar välkomnas självklart också.

Pratade även med Collectum och det finns lösningar för mig att placera där men inte hela beloppet och inget blir flyttbart efter avslutad anställning.

Jag hade kört på Folksam 1 men modifierad.

SPP global innehåller redan innehåller tillväxtmarknader (vilket LF varianten inte gör)

Alltså kan du dra ner på EM delen eller ta bort den helt. Annat än du vill vara väldigt överviktad mot EM.

Om du vill ha mer EM än SPP Global innehåller så kolla efter en SPP fond som heter ”SRI” den är billigare men kanske inte ingår i utbudet.

Om du vill ha 100% aktiefonder är en annan sak men du verkar ju ha koll och har säkert tänkt igenom det redan :slight_smile:

Tack för svar, intressant. Jag tänker att jag får samma sak i Folksam 2 fast till lägre avgift då jag byggt en egen Globalfond av 3 regionfonder. Jag har viktat upp EM fonder i Folksam 2 och LF portföljen just för att kompensera att LF global och regionfonderna saknar EM jämfört med global. Jag vill som sagt vara överviktat ganska rejält mot EM.

SRI verkar inte ingå i utbudet.

Jo, du har ju snickrat ihop en globalfond :slight_smile: men nackdelen är att du sen får ombalansera din globalfond för att reflektera globala marknaden.

En globalfond är mot ett index som ombalanseras/ändras automatiskt och oftare.

Osäker på varför SPP global har så hög avgift som 0.6% … den ligger på 0.33% i total avgift på Avanza.

Avgiften är på 0,4 sedan har jag lagt till försäkringsavgiften p 0,2 också. Sedan är det en plus fond hos SPP vilket är något hållbarhetskör. På Europa fond hos SPP finns t.ex både en plus variant och en utan plus med 0,2 lägre avgift.

Edit: Kollade lite på Avanza. SPP global plus ligger 0,43 hos Avanza medan SPP globalaktiefond ligger på 0,33 hos Avanza. Den billigare finns inte i utbudet på Folksam. Det är lite lurigt det där att många bolag har 2 fonder med snarlika namn men en är dyrare.

1 gillning