Bättre alternativ än Nordea Pensionsportfölj - SAF-LO?

Hej :wave:

Vad rekommenderar ni istället för Nordeas Pensionsportfölj (SAF-LO fondförsäkring)? Jag har där 56.744kr från en tidigare arbetsgivare, är 37 år gammal och planerar att röra dessa pengar när jag är 75 år. Avgiften ligger idag på 0,29 - 0,38% och har på ca 8-10 år vuxit med 64.87%. Jag tycker att avgiften är hög och har hört att Länsförsäkringar ska vara ett smart alternativ (är medveten om flyttavgift). Vill ha större utbud än Nordeas egna fonder fast är öppen att ha välja därifrån om det anses ge störst avkastning.

Har slagit samman massa utspridda fondförsäkringar och detta blir sista steget att äntligen få mer kontroll över allt stök. Vet ej om det spelar roll: har varit frilansare och tagit projektanställningar samt drivit egen firma. Letar nu fast jobb och då kanske den nya arbetsgivaren kan fortsätta göra insättningar i denna fond (om avtal etc. stämmer), vilket kanske då påverkar mitt val vart jag ska placera dessa.

Tack för ett grymt bra forum!

Allt gott
/Pär

Billigaste alt Saf-Lo hittar du hos Amf fondförsäkring eller Länsförsäkringar Fondliv. Smidigast är det gå in på Fora.se och välja Amf fondförsäkring eller LF fondliv… Lycka till.

Tack! Ja LF kostar 65kr/försäkring och 0,2-0,12% i avgift, AMF 40kr/f och 0,18%. Hugget som stucket.

På Avanza kör jag “Globala barnportföljen” och såg att i LF entré-lösning placeras SAF-LO pengarna i två fonder: Länsförsäkringar Global Indexnära (80%) och Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A (20%). Globalen har gått fint så här långt och jag har redan andra typer av försäkringar hos LF.

Vad skulle tala emot att köra på denna entré-lösning?

Det är 20% Sverigeindex och inte Tillväxtmarknader i LFs lösning.

Kör själv med SPPs entrelösning för 0,27%.

I tidigare tråd var det fler som var sugna på att själva välja fonder för att på så sätt få med småbolag. Kan göras hos bland annat AMF.

Just, Sverigeindex ska det såklart vara. Råkade korta ner inlägget lite väl snabbt :slight_smile:

Nu blir jag nyfiken. Varför SPP före LF eller AMF?

Det var min mamma som gjorde valet åt mig. :sweat_smile:

Nu är jag lite mer insatt och lutar åt att betala flyttavgiften och sätta ihop en egen portfölj. Ska kolla lite mer på det efter semestern.