261 tkr SAF-LO på AMF

Jag har 261 tkr från en tidigare arbetsgivare. Den potten önskar jag placera utan återbetalningsskydd så brett och billigt som möjligt. Tid 20+ år. Jag har lagt den hos AMF och flyttat ut från deras entrelösnig till fondförsäkring. Jag valde 50/50 någon som hette typ Global Index (eftersom jag lärt mig att det är bra) och den andra halvan la jag på någon Japan Index (bara för att dom historiska siffrorna såg bra ut)

Hur tycker ni att det här låter?

Att 50% japan är utan egentligen vettigt resonemang ett rätt ogrundat beslut. Vidare, “Historisk avkastning… framtida…”.

Du tar mycket mindre risk med pengarna genom att sätta 100% på Global index, troligen är även sharpe-kvoten bättre på en sån investering, men det vet man inte förrän efter resultatet redan mynnat ut.

Om du vill ha marknadsviktat, 88 % Global 12 % Emerging markets

Bra, jag ville ventilera lite. Kändes konstigt att välja Japan. Går emot allt jag lärt mig från podden. Byter till 100% Global

Själv flyttade jag mina SAF-LO från AMF till länsförsäkringar.

AMF Global fond är en aktivt förvaltad globalfond med höga transaktionskostnader. Fondens verkliga avgift ligger närmare 0.4%
När jag fick reda på detta bytte jag till Länsförsäkringar och deras fondförsäkring och Länsförsäkringar global med avgift på 0.2%.

Byte gör man hos FORA.

3 gillningar

Det verkar som det lönar sig att fråga här. Tack. Jag bytte till Länsförsäkringar Fondliv. Jag gissar att när det flyttats över, att jag då loggar in på LF och ser så att det ligger i rätt fond

Jag är också SAF-LO. Hade tidigare min tjänstepension hos AMF, men flyttade på grund av avgifterna till Länsförsäkringar. Deras entrélösning (som man hamnar automatiskt i) är inte så dum: 80 procent globalt index och 20 procent svenskt index. Från runt 56 års ålder börjar sedan en nedtrappning i risk med inblandning av räntor. Det går såklart att välja en egen mix också av de fonder som Länsförsäkringar erbjuder om man hellre vill det.

1 gillning

Ang avgifter. Jobbade i LO-yrken när jag pluggade så har tjänstepension både via LO och Unionen(ITP tjänsteman)

Har LF Global index i båda pensionsdepåerna.

LO: 0,20% avgift (dvs ingen rabatt alls)

ITP Unionen: 0,07% avgift(65% rabatt)

Starkt jobbat LO, verkligen…

Du kan logga in på LF innan pengarna kommer in och ställa in fonderna rätt från början.

(inlägg raderat av författaren)

Jag försöker men hittar inte

De har en väldigt bra supportchat som kan hjälpa dig om du kör fast. Bubblan nere till höger
Det är en riktig människa du får chatta med och inte en bot

Jag såg det och skrev frågan

1 gillning

Härligt nu är det bara att vänta 4-6 månader innan pengarna trillar in :wink: på LF fondliv.