Placering av tjänstepension. Har idag SAF-LO via AMF som min arbetsgivare betalar in till. Står att det är 15 % ränta 15% fastighet och 50 % aktier. Man kan dock inte se vilka aktier osv det är på hemsidan.
Känns dock dumt att ha räntor när man endast är 29?
Funderar på att växla över till typ Länsförsäkringar global indexfond 80 % följt av något annat. Hur hade ni tänkt i denna situation. Är öppen för förslag.
Kan du förtydliga vilket avtal din pension placeras under? Det avgör nämligen vilka aktörer du har att välja mellan och om det är en traditionell förvaltning, fondförvaltning eller en kombination av dessa två.
Dessutom finns det flera stycken inom SAF-LO så klargör gärna detta, så kan vi ge dig en väg att hitta mer information om vad du har att välja mellan.
Låter spontant som du har traditionell försäkring av din tjänstepension. Du kan byta till fondförsäkring till valfri försäkringsbolag som du kan se i din valcentral. Där kan du sedan antingen nöja dig med just det försäkringsbolagets entrélösning som brukar vara tillräckligt bra. Består oftast av en globalfond tillsammans med en sverigefond. Brukar fungera ungefär som AP7-såfan med lägre risk ju äldre man blir.
Annars kan du alltid frångå entrélösningen och välja egna fonder.
Det är en väldigt gammaldags hemsida, så jag rekommenderar dig att kolla över deras utbud på denna länk istället: Välj placering för dina pengar - fora.se där du behöver välja typ av förvaltning och efter det visas alla alternativ upp för respektive typ. I ditt fall då du är ung, är det som sades i senaste podden rekommenderat att köra fondförsäkring.
När du väl är på sidan över fondförvaltning kan du klicka dig in på respektive förvaltare du kan välja från. Vilket är många! Där står också deras förval om du väljer fondförsäkring utan att själv välja fonder.
Småspararguiden har en rekommendation för SAF-LO. Tyvärr är artikeln från 2016 så jag vet inte om det har hänt något mer sedan dess. Då rekommenderade de fondförsäkring hos AMF, och att man behåller entrélösningen.