Hej på er! Jag har aldrig varit intresserad av detta med pensioner och pengar. Jag vet ju att jag hört förr att det kan bli stor skillnad om man gör ett aktivt val, men det är ju svårt utan kunskapen och intresset.
Jag tycker att det snabbt blir komplicerat när jag försöker läsa på, särskilt med stress syndrom då hjärnan snabbt blir trött och man fattar ännu mindre.
Jag har suttit och letat igenom forumet efter andra som frågat om ungefär samma saker men jag blir ju rädd för att göra dumma val, även när jag ser samma sak rekommenderad om och om igen till andra. Så jag tänkte fråga er om vad ni tycker jag skall göra om jag vill ha en bra lösning som jag inte behöver bry mig så mycket om sedan.
Jag har SAF-LO och tydligen vid något tillfälle valt Alecta traditionell försäkring.
Som jag förstår så är det bättre med fond, särskilt som jag bara är 35 ännu. Många rekommenderar AMF’s entrélösning som ett väldigt bra alternativ, särskilt sedan de lagt till rabatten på avgiften för ett par år sedan. Någon har nämnt SPP eller vad det var.
För enkelhetens skull tänkte jag välja AMF fondförsäkring och låta det ligga i deras entrélösning och sen låta det vara. Har fattat det som att de justerar riskerna allteftersom man blir äldre. Är det ett vettigt val när man inte är insatt eller har intresset? Och ska jag bara göra nytt pensionsval så bara framtida inbetalningar går dit, eller bör jag flytta hela kapitalet? Som jag förstår det tar Alecta inte ut någon avgift för flytt.
Det låter som att du gör ett bra val att flytta tjänstepensionen till en fondförsäkring.
Du har förstått helt rätt. Det är ett bra val att stanna i entrélösningen men om du ändå väljer att byta fonder själv och senare vill ha tillbaka den automatiska riskjusteringen så kan du även vid ett senare tillfälle välja gå tillbaka till entrélösningen.
Som 35 år tycker jag att du ska flytta så mycket som möjligt till en fondförsäkrning inklusive existerande kapital. För att vara en traditionell försäkring har Alecta gått bra men det är ändå onödigt låg risk när en är så pass ung.
Har själv Länsförsäkringars entrélösning
I SAF-LO, 80 procent LF Global Index och 20 procent LF Sverige index. Billiga avgifter. AMF:s entrélösning är också bra.
Jag lånar denna tråd lite i hopp om att någon kan hjälpa mig. Det är såhär att jag är under 25 år vilket gör att min arbetsgivare inte betalar in någon tjänstepension för mig. Jag har läst att om man saknar tjänstepension kan man då pensionsspara privat och göra avdrag för det i deklarationen så att man betalar mindre skatt. Nu till min fundering, är de någon poäng med att göra detta för att kunna betala mindre skatt eller är det onödigt? Har aldrig hört talas om någon som gör detta så vet inte om detta är något som ingen gör.