Hej,
Jag har lite svårt för att hålla koll på allt gällande pensionen/orangea kuvertet och skulle vilja kika med er som förhoppningsvis har bättre koll än mig gällande min lilla del av min tjänstepension som bara “hängt med” under alla år.
Jag är 47 år.
För ca ett år sedan så blev jag “övertalad” av Nordea att flytta över en mindre summa (20 000kr)som jag hade hos AMF till Nordea där jag ser att den årliga kostnaden är 0.43%.
Då beloppet inte är så stort och då jag är 47 år så har jag ändå några år kvar till pensionen så jag undrar om jag borde omplacera dessa till någonting annat med lägre avgift och högre risk.
Tänker jag rätt/fel?
Vart rekommenderas isåf att jag skulle kunna flytta mina pengar?
Hoppas ni kan hjälpa en pensionsrookie som mig, vore tacksam för svar och input!
Är det en traditionell försäkring eller en fondförsäkring? Jag skulle framförallt se till att det ligger i en fondförsäkring och sedan välja en billig indexfond eller entrélösningen som erbjuds.
Helt ok tycker jag. 0,37-0,43% sett över hela livet för en generationsfond som detta är tycker jag inte är så farligt. Den ser ut att ligga med hög risk/chans rätt högt upp i ålder vilket kan vara bra om du vill ge det ”lilla” kapitalet chans att växa men ändå växla ner risken väl i pension.
Du kan alltid kolla på Fora.se som är Valcentral för SAF-LO och se om du tycker något annat är bättre. Eller ring dem. Det är deras jobb att hjälpa dig med frågor så utnyttja det
Tycker precis som @JFB att portföljen du har nu ser ok ut 100% aktier är lämpligt och i detta fallet så kommer det vara så fram tills 61 års ålder om jag förstod rätt. Det tycker jag låter bra. Många andra entrélösningar sänker ner aktieallokeringen redan från 55/56 års ålder.
Och som sagt kolla på Fora och Valcentralen där du kan undersöka och kolla andra alternativ på försäkringsbolag. Men ser själv ingen direkt anledning att byta. Det enda man behöver göra på själva banken är om man skulle välja att frångå entrélösningen och välja helt egna fonder själv.
Tack för era svar och engagemang.
Nu känner jag mig lite tryggare med flytten som jag kanske gjorde lite väl snabbt under förra året, men det känns inte helt galet nu ändå när jag själv tänkt att jag kan köra högrisk på denna summa. Men blev lite orolig nu när jag satt och kikade på vad det egentligen vad jag flyttat till och såg avgiften dessutom.
Glad jag hittat till Rika tillsammans och detta forum. Har lite saker att ta tag i så blir mycket poddlyssnande framöver