Kanske måste bytet ske först och kontot på LF måste skapas och vara klart innan du även kan flytta in redan intjänat kapital. Vänta ett tag tills du ser att bytet gått igenom och att du har fått inbetalt insättning till din fondförsäkring. Då borde du även sedan kunna flytta in det gamla kapitalet också.
Hej, vad har detta med min fråga att göra?
Inte mycket. Vi blev off-topic och tråden kapades lite. Jag kommer lyfta ur diskussionen till en egen tråd.
// Moderator
Jag valde precis fondförsäkring via LF inne på Collectum. Du säger att flytten tar några månader alltså? Satt just och funderade på var och när jag kan göra min aktiva val av fonder hos LF.
Ja det brukar ta tid. Men en stund innan bör kunna kunna logga inpå banken du flyttar till och göra ett val vart framtida inbetalningar ska placeras. Kan kanske gå ändra så att även det som är på ingång från flytt kan placeras direkt så som du vill, utan att mellanlanda i entrelösningen.
Någon som vet om det går Går det att byta SAF-LO, Traditionell försäkring till AP7 Såfa?
Hej och välkommen till forumet! ![]()
Nej, detta är omöjligt. Saf-Lo traditionell försäkring ligger inom det som kallas Tjänstepensionen. AP7-Såfa ligger inom Premiepensionen.
Det närmsta efterliknande du kan komma är att byta från traditionell försäkring till fondförsäkring istället. Då hamnar man i en såkallad entrélösning. Dessa består oftast av en global indexfond och en svensk indexfond. Fram tills man är ungefär 56 år gammal så är det 100% i dessa indexfonder. Därefter så sänks risken succesivt genom att lägga till en eller flera räntefonder ju äldre man blir. Ganska likt hur AP7-Såfa fungerar.
Ngn som har ngn fond att rekommendera för en som snart skall gå i pension?
Jag hade nog i ditt fall valt en entrelösning. T.ex Länsförsäkringar eller Swedbank. Hur snart är snart?
Troligen 5 månader. Har SEB, är ngn av deras bra med låga avgifter?
Okej det var ju väldigt snart. Tveksamt om jag hade gjort några ändringar alls då. Kanske bara hållet mig kvar i traditionell försäkring faktiskt.
SEB har en entrelösning som verkar kosta 0,13-0,35%. Vet ej exakt hur deras paket ser ut.
Tack får fundera! MVH
Tror du det är hugget som stucket att välja 100% LF Global Index kontra deras entrélösning, 80% Global, 20% Sverige?
Svårt att säga. Du kommer få sämre avkastning om det visar sig att Sverige överprestera globalt index. Tvärtom om Sverige skulle underprestera.
Handlar mer om vad du själv tror i så fall långsiktigt.
Det många inte tänker på att om man tar ut pension innan riktåldern för ens årskull
Tillkommer en rejäl extra skatt. Allra dyraste tabellen pga inget jobbskatteavdrag och inga skattefördelar man får när man nått rätt ålder.
Sist jag kollade var den för i förtid uttagen pension ( av vilket slag som helst) ca 3200 SEK extra skatt per månad på en Pension av 35.000 Per månad.
För lägre pension säg 20.000 var straffskatten ungefär same same i procent räknat.
Finns en räknesnurra hos skatteverket. Där kan man labba med fördelseår ex 1956 och se hur mycket lägre skatten på pension blir då.
Personligen tycker jag detta är elakt då pensionen rimligen är att betrakta som uppskjuten lön.
Jag tycker staten skall skita i när jag tar ut den…
Är det någon som ser ngt konstigt med denna fonden “SEB Global Indexnära IC P SEK - Lux”? Den ser ut att påminna om Storebrand All Countries, dvs den är global och inkluderar tillväxtmarknader, men för en avgift på 0,23% (i SAF-LO tjänstepension som har rabatt. Fonden kostar annars 0,47% på Avanza osv). Dess jämförelseindex är “MSCI AC World Net Return Index”.
Är det något jag missat som gör denna till ett dåligt val, eller varför ser man aldrig denna nämnas här på forumet? Tack.