I veckans avsnitt är forumets pensionsfavorit @monica tillbaka och pratar pension. Denna gången från ett privatpersonsperspektiv. Som vanligt blir det lite uppdaterade siffror, lite repetition och lite “Jan har fel”.
I avsnittet går vi igenom allt från frågan “räcker pensionen?” och Monicas åsikt till den lite kontroversiella frågan. Men vi går även igenom de tipsen som gör störst skillnad, där vi båda trycker mycket mer på det här att byta från en traditionell förvaltning till fondförsäkring och en egen fond. Ett byte många flera borde göra.
Och sen går vi självklart igenom repetition på de gamla: “öka livsinkomsten”, “var flexibel i när du behöver gå i pension”, “välj förvalet AP7 SÅFA”. Så det blir lite gott och blandat - en pensionsgodispåse.
Vi hoppas att du gillar avsnittet!
Jan, Caroline och Monica
Reklam för Monica
Vi har inte fått betalt för avsnittet men gör gärna lite reklam för Monicas kurser i att förstå sin pension. Det är två konkreta utbildningar i att förstå och planera sin egen pension. Ett bra substitut när det tyvärr inte finns så mycket rådgivning kring pension idag.
Numer lägger vi mer kärlek på hemsidan och därför finns både en sammanfattning, artikel och hela transkriberingen där.
Självklart kan du fortfarande se videon på Youtube, lyssna på den som podd där poddar finns och allt sådant. Du som är supporter har avsnittet utan reklam via Patreon.
En follow up request: avsnitt med fokus på pension mellan 50-60. Vi är många på rika tillsammans som inte vill gå i pension enligt riktåldern. Nu har ni nämnt lite kort att löneväxling kan hjälpa en att gå något år tidigt men om man vill gå 10-15 år tidigare då?
Hade varit nice med lite checkboxar kring vad man behöver tänka på och hur man bör räkna.
Jag har en fundering jag inte riktigt fick svar på.
Månadssparar själv i Global index enligt ”Rika Tillsammans style”. Dvs tror på det tänket.
På jobbet så har vi som förmån tillgång till tjänsten LifePlan (dvs arbetsgivaren betalar kostnaden för tjänsten) för att placera all pension. Jag använder idag tjänsten o är nöjd, men känns ju som att jag har inte en aning om ifall det är bättre än att bara välja indexfonder överallt där det är möjligt?
Vet någon som är mer insatt ifall LifePlan är ”värt” att använda eller om global index är det smartare alternativet över tid?
Är 45 år o tar gärna risk med min pension, vilket jag även matat in till LifePlan som då anpassar placeringsråden efter det sägs det.
Jag kom precis till forumet för att ställa samma fråga! Jag har gått på Lifeplans råd gällande min tjänstepension sedan 2019 (förutom premiepensionen) men skulle vilja välja själv då jag är 43 år gammal och gärna har en hög risk (jag har samma inställning i Lifeplan). Är då de globala fonderna bäst, eller hur ska jag tänka?
Min erfarenhet efter att ha träffat ett 20-tal som har LifePlan är att de gör det onödigt komplicerat för sig. De exempel jag har sett så har de ofta 7-10 olika fonder, de kommer dessutom ganska ofta med förslag om ändringar så det krävs en hel del för att kunna jämföra utfallet med en global indexfond. Det du kan göra är att jämföra med en sparkalkylator tex vad värdet var för 5 år sedan, lägg in månadsinbetalningarna och avkastningen för en global indexfond. Ligger du bättre eller sämre till?
Lite allergisk när du tar in politik i detta. Även moderaterna är socialdemokratiska om man jämför med USA. Så det är inte ”vänster politik” det är svensk välfärd och svensk politik.
Ni pratar om traditionell försäkring i ITPK som lämplig vid 55 års ålder. Försäkringsbolagens entrelösningar använder ju sig av risknedtrappning vid en viss ålder. Dock finns det ju inga garantier utan aktiernas och räntefondernas avkastning är helt avgörande.
Är det en generell rekommendation att övergå till traditionell försäkring vid 55 år istället för att vara kvar i fondförsäkring eller entrelösning?
Ni pratar en hel del om att maxa lönen till “taket” på 56,000. Borde inte rekommendationen, som gör stor skillnad, vara att jobba på att öka lönen mer, då det ger 30% avsättning på tjänstepensionen? Det om något borde ge en väldigt stor utväxling på pensionen över tid.
Skriv absolut inte över din pension på din partner. Åtminstone inte före 65 års ålder. Hon kanske sticker med en annan och du står där med lång näsa. Dela på föräldraledigheten och vab istället så det blir hyfsat rättvis. Några månader mer föräldraledighet kommer kvinnan ta av naturliga skäl men det kommer inte påverka pensionen nämnvärt.
Försöker fixa till pensionen och har nu lyssnat och läst råden om tjänstepension men jag blir ändå inte helt klok. Jag kollar minpension.se för att se vad jag har, och har givetvis mest traditionella försäkringar men när jag sen använder Konsumenternas sida för att jämföra så får jag lägst kostnad för dessa traditionella försäkringar och fondförsäkringarna är dyrare (deras röda staplar blir högre)? Samma när jag jämför efterlevandeskydd och villkor.
Tack för ett bra avsnitt.
Har en (av många) fundering:
Går in på min pension.se och testar 2 scenarion:
Är 59 år och har bra lön 105t/månad. (Regionanställd). Skulle gärna jobba mindre.
1.Om jag jobbar heltid till riktålder (68) blir pensionen 78t/m före skatt.
2. Men om jag går ner i tid så att lönen brutto blir 65t/mån och jag löneväxlar 10t så blir pensionen 77t. Det är ju i princip ingen skillnad???
Betyder det jag jag redan nu skulle kunna jobba ca 65% och i princip ha samma pension? Dessutom ligger lönen efter löneväxligen på ca 55t och jag slipper därmed statlig skatt.
Verkar nästan för bra för att vara sant???
Fråga till @Monica som bygger på Carolines fråga 1.15 in i avsnittet om FIRE.
Vore intressant att höra svaret om utgångspunkten inte är att “brygga” kostnader till en pension för de som kanske är utlandssvenskar eller av andra anledningar inte har tillgång till svenska pensionssystemet, utan att syftet är att kompensera systemet i helhet.
Vad vore “kostnaden” i en klump pengar om man skulle stå för det helt privat? Kan vi inte få ett nördigt avsnitt (@janbolmeson pretty please med socker på) med simulering som redogör man man manuellt måste ha/göra/stå för.
Men är det inte så att den vanliga statliga pensionen upphör just vid denna gränsen, och att det är därför som tjänstepensionen ofta ökar? Dvs mängden pension i procent utav lönen blir ungefär samma om jag förstått det rätt.
En sak som inte framkom i poden var att man inte kan flytta pengar som redan finns i traditionell förvaltning till fondförvaltning. En flytt gäller enbart nyinsättningar. Så om man gör ett sådant byte sent så kommer bara en liten del av tjänstepensionen vara förvaltad i aktiefonder.
Bra fråga, den är mer eller mindre samma beräkning som om du skulle brygga till pension.
Utgå ifrån hur mycket du behöver, minska beloppet med det du kommer att få ut efter skatt i pension (från minPension), lägg på avkastning under intjänandet och uttaget. Voila!
Nej, det är inte korrekt. Det är rätt att det inte finns någon lagstadgad flytträtt i traditionellt förvaltade försäkringar, men 1) de kollektivavtalade går att flytta inom upphandlat urval (undantag finns, tex Kåpan), 2) när det gäller icke kollektivavtalade tradarna så kan de gå att flytta. Det är vanligare att det tillåts om de är tecknade på 2000-talet, men det framgår av försäkringsavtalet. Värt att veta att de icke kollektivavtalade tradarna inte har något maxtax på flyttavgift.
Det scenario du beskriver gäller nog någon specifik försäkring du har, det är inte inte så generellt. Mitt tips är att alltid kontrollera vilka förutsättningar som gäller för var och en av sina försäkringar.