Bra klargörande, då har jag uppfattat det fel för jag gissar att du har rätt och jag fel ![]()
@Monica Har en strategi i mitt huvud som jag vill kolla av. Min tanke är att jag kör på med AP7 aktiefond tills jag är 65år(Fyller 54 i år) och har tänkt jobba tills jag är 68år så jag har 3år på mig att flytta över till AP7 Såfa och kan flytta när värdet är som högst inom dom tre åren, tankar på det?
Hur vet du när värdet är som högst?
Det är tanken
När värdet är högre än innan ![]()
Du kommer inte att kunna pricka “toppen” eftersom den likaväl kan komma senare som redan ha varit.
Ett annat alternativ kan vara att ha både AP7 Aktiefond och Såfan och ändra allokeringen mellan dem under ett antal år.
Tack för svar! Låter som en bra plan med allokeringen!
Det vet du inte förrän efteråt.
Säg att den dag 1 är 100kr och sen dag 2 är den 101kr ska du då sälja då redan dag två eftersom den gått upp? Du avvaktar och dag 3 kanske den sjunker till 98kr hur gör du då, väntar på bättre tider? Dag 427 är det kanske 81kr och dag 893 kanske den är nere på 72kr osv.
Så problemet är att det inte går att avgöra förrän i efterhand. När du är mitt i det så vet du tyvärr inte vad/när det står som högst.
Du har såklart helt rätt, min tankebana var att i ingången på året jag fyller 65år kolla av vad beloppet var och att sedan månadsvis följa under perioden på 3år. När det står som högst att då växla över till AP7Såfa. Men jag tycker @Monica resonemang med allokering känns som en bra plan!
Håller helt med Monica i resonemanget att taket för allmänna pensionsavsättningar efter brytpunkt bör aldrig upphöra alternativt att företagen får lägre arbetsgivaravgift för del av lön över brytpunkt.
Att det finns ett tak är helt obegripligt, det innebär i princip att ”höginkomsttagare” betalar närmare 30,2% i statlig skatt då 10,2% gömmer sig i den del av arbetsgivareavgiften som skall vara öronmärkt till Ålderspensionen.
I Sverige under 2024 så var det alltså närmare 650 000(personer som hade lön över brytpunkten) som blev blåsta på de 10,2% för delar av lönen över brytpunkten.
Med en snittlön på över 67 500kr/mån för top 10%( 4,4M löntagare totalt) under 2024(statistik från Skatteverket) och med brytpunkten på 51 200kr/mån(för 2024) innebär detta att mellan 13-15Miljarder gick in till statskassan utöver den statliga skatten.
Uträkning:
67500-51200=16 300
16300*12=195 600
195600*10,2%=19 951,2
19951,2*650000=12 970 000 000
Dessutom så ligger arbetsgivaravgiften för tjänstepensioner på 24,26% istället för ordinarie (31,42%) alltså en mellanskillnad på 7,16% när den istället bör ligga på 21,22% alltså motsvarande 10,2% mindre. Det blir ytligare 3% statlig skatte påslag.
Alltid bra när @Monica är med på ett avsnitt. Bra att det togs upp att det finns ett tak för allmän pension som betalas in av arbetsgivaren, men ingen gräns på arbetsgivaravgiften. Nu börjar pendeln svänga och det finns så kallad “soft girls” som ska stötta partnern och sen stanna hemma och ta hand om barnen. Det om något är kvinnofällan.
För min egen del så har jag tagit upp ekonomi väldigt tidigt med min fru så att hon har ett eget sparande och alltid jobba heltid. Man vet aldrig hur en relation slutar så det är viktigt att man klara sig själv.
För de allra flesta är Lifeplan en gåva för det svenska pensionsspararna. Tänker ex många offentligt anställda som har alldeles för låg risk i standardvalet, alla tjänstemän som tror att de är bra pålästa och blir lurade av diverse pensionsrådgivare. För dessa har det enligt mig ett stort värde att göra åtminstone första körningen för att hamna rätt. Också bra för personer som sitter på 5-10 tjänstepensioner. Kan var utmanande att gå igen allt och säkerställa en rimlig viktnong utifrån ens riskaptit. För dedikerade Rikatillsammans-läsare tänker jag att det nog är på marginalen att ta sig an det själv eller inte. Som sagt, Lifeplan är en god gärning för de icke-pålästa och de som tror att de är pålästa men har gått all-in MM lr SoP
Nu har jag ca 10 år kvar till pension. Kan jag tänka om den som jag tänker om mitt ISK, att summan på “ min pension” sannolikt dubblas på 10 år?
Mvh
Det här kan du även kolla enkelt själv genom att gå in i flyttfunktionen för din tjänstepension och se att de är valbara för flytt.
Kollar jag i mina kollektivavtalade och ej kollektivavtalade så går det i båda.
Bortsett den kollektivavtalade del som är tvingad till trad, men den har man aldrig kunnat lägga i fond så det är en annan sak.
Är valet traditionell försäkring eller Lifeplan håller jag med, men Lifeplan eller entréfond eller en globalindexfond tycker jag inte att det är givet.
Det beror helt på vad pensionen består av och dess värdeutveckling. För de flesta är Inkomstpensionen den största delen och den ökar med inkomstindex, dvs 2-3%/år.
Har du förmånsbestämd pension så ökar i takt med din lön samt med antal anställningsår, så även där bör det bara bli några procent.
Så om du är hyfsat genomsnittlig så skulle jag i alla fall räkna med en 50% ökning på 10 år, men inte en fördubbling.
Förstår vad du menar. Som jag skriver är Lifeplan väldigt bra för att korrigera de grova missarna. En förvalsfond eller global indexfond hos pensionsskurkarna kan vara väldigt dyra. Så min erfarenhet är att det inte räcker att säga att man vill ha en indexfond hos dessa för då får man deras egen produkt eller fond-i-fond och vips taktar man 1,5-2,5% i avgift. Där är ju Lifeplan guld tänker jag.
Isåfall ännu större argument för att öka lönen efter denna nivå då tjänstepensionen är dina pengar som du kan investera, allmänna pensionen funkar ju på ett helt annat sätt.