Orar mig för att vi är på väg mot låg pension trots att vi tjänar bra idag

Hej!

Jag är ny här på forumet, men har följt trådar här av och till i ett par månader. Nu i dagarna har jag läst på minpension.se och fått det lite tråkiga beskedet att ca 14 000 före skatt är vad jag har att vänta mig vid 64. Detta trots att jag tjänar ca 36000/mån idag. Sambon har inte kollat, men våra situationer är liknande så jag förväntar mig inte något mer än så hos henne. Kan tilläggas att vi båda är 34 år och har två små barn.

Anledningen vet vi båda två. Vi kom ut i arbetslivet sent. Jag pluggade länge och började arbeta deltid först 2015 (dvs 28 år gammal) med en riktig skräplön. Har sedan dess knegat mig upp till en heltid med den lönen jag skrev innan. Sambon i sin tur bytte bana och hoppade på en ny 5årig utbildning men med goda löneutsikter. Hon blev klar för två år sedan och har sedan dess ca 41000/mån med utsikter att nosa på 50-60 innan karriärens slut. Mitt tak går vid ca 45, skulle jag säga. Båda stortrivs med sina arbeten, vilket är värt mycket det med, så klart.

Värt att nämna är att vi båda trots våra långa utbildningsår är relativt kapitalstarka. Med hjälp av ett arv och en bostadsköpsresa kunde vi lägga in 2 000 000 i en lägenhet (vi har ca 1 300 000 i lån) och därmed få ner vår boendekostnad såpass att vi utan problem kunde klara oss på min mediokra lön under åren hon pluggade. Vi bor kvar i samma lägenhet på ca 65 kvadrat med två barn (Jag hör hur alla villaägare sätter kaffet i halsen!) och det går hur fint som helst! Värderingen är just nu 4.5 - 5 miljoner.

Utöver det har vi besparingar, guld, buffert och likvida medel etc för kanske ytterligare 5-600 000.

Sambon är just nu föräldraledig, men vi kände ändå att vi satt bra till ekonomiskt. Eftersom våra utgifter är så låga har vi kunnat spara undan minst 10 000 vardera per månad under tiden hon jobbade. Glada i hågen började vi titta på större lägenhet eller radhus. Vi förstår ju ändå att de här 65 kvadraten kommer att behöva bli till minst 90 inom några år och vi kände båda att vi hade god marginal i ekonomin.

Pensionsprognosen blev minst sagt ett blött täcke över de drömmarna. Även om jag leker med simulatorn och ponerar att jag skulle få 45 000/mån IDAG så höjer det min prognos till… trumvirvel 16000 före skatt. Sparandet som jag tänkt skulle bli lite guldkant på tillvaron när vi pensionerade oss känns nu mer eller mindre livsnödvändig.

Så efter denna långa raljerande text: vad är min fråga? Jo… hur ska vi tänka? Vad är vår faktiska ekomiska marginal? Tanken var att vara föräldralediga med yngsta knodden i två år, men nu börjar jag fundera på om vi faktiskt har råd med det i det långa loppet. Vi kommer att behöva ta av våra besparningar snarare än bygga kapital. Detta har vi såklart budgeterat för, men nu känns det som att jag missat en stor utgiftspost. Att inte behöva jobba 100% vore ju toppen även det, men… ja…

En sista passus: jag tycker inte på något sätt att det är orättvist att det har blivit som det blivit. Vi har arbetat mindre och tjänat in mindre. Det är inte svårare än så. Däremot hade jag uppenbarligen underskattat effekten av att vara borta från arbetsmarknaden några år extra.

Hoppas på några kloka ord från er andra Rikatillsammans-are!

2 gillningar

Ta siffrorna från minpension och addera siffrorna från Avanzas Sparkalkylator med startbelopp, spartid (till 65 år?), gissad utveckling och månadssparande. Bara fråga igen om det är något som är oklart.

edit: https://rikatillsammans.se/spara-ratt-och-latt-till-pensionen/

1 gillning

Kort tycker jag att du ska inte glömma bort lägenheten, även om ni uppgraderar. Det är trots allt ett sparande som du kan sälja när barnen är utflugna och antingen byta ner eller flytta till hyresrätt. Så för tillfället är ni multimiljonärer (två+ mille i lägenheten och halv mille andra investeringar). Inte illa pinkat för mid 30 :slight_smile:

4.5-5M lägenhet 1.3M lån
Bör kunna bli 6.5M radhus 50% belåning efter lite skatter och mäklararvoden.
Sisådär 2.7k ränta efter ränteavdrag

Spara kan ni göra efter föräldraledigheten.

@JohanP Tack för svaret! Jag tror att jag skickade iväg inlägget lite för snabbt och inte var tydlig nog i min fråga. Jag kanske panikerar i onödan, men finns det någon idé att bo kvar och låta det bli lite obekvämt men spara ihop kapitalet man “missat”? Jag tror nämligen inte att vi någonsin kommer att ha ett sådant här tillfälle att spara pengar som nu. Min oro är helt enkelt att vi fastnar med ett boende som blir för dyrt för oss och vi p.g.a. det inte kommer att kunna lägga undan nog med pengar. Helt klart värt att ha med i beräkningen hursomhelst!

Oavsett ska jag kolla på avsnittet. Jag tror att jag gjort det redan, men jag tror man lyssnar med lite mer aktiva öron när det känns mer träffande.

@Jbl Tack för peppen! Det stämmer ju såklart att man kan komma åt en del av kapitalet vi investerat om man byter ner. Jag har intalat migsjälv att min del av insatsen inte riktigt “finns” egentligen eftersom man köper och säljer på ungefär samma marknad och alltid kommer behöva ha de där pengarna låsta, men om man köper billigare så hamnar man ju i en annan sists, så klart!

Som du säger är vi generellt i en bra sits och jag kanske målar fan på väggen. Jag tror att vi båda äntligen kände oss lite “rika” och att få pensionsbeskedet blev lite som en smäll på näsan.

Du tycker att vi bara ska tuta och köra? Jag har @janbolmeson 's råd att se till att bo i ett boende där man kan vara kvar länge ringandes i öronen och vi är ju onekligen inte riktigt där. :laughing:

1 gillning

Beroende på hur små de små barnen är så lär de bo hemma i 15-25 år till. Det låter som ni anser att ni inte ryms i tvåan så länge.

Så … flytta nu eller senare?

Tajma bomarknaden är väl nästan lika hopplöst som aktiemarknaden, så kanske bättre tänka på om familjen redan nu har ett utbyte av uteplats/tomt/extrarum, om man inte vill slita upp barnen efter de börjat skola etc.

3 gillningar

Ni har 2 mille i boendet samt en halv mille utanför boendet. Vad exakt är ni oroliga över? Att man kommer behöva använda eget kapital för att bekosta pensionen i framtiden är inget nytt.. Och ni har mer än snittet i er ålder. Chilla och låt ert kapital (fonder och boende) fortsätta växa till sig, ni kommer ha det bra till pensionen.

5 gillningar

Ni måste väl få hyfsade tjänstepensionen båda två. Ingen vet vilket pensionssystem vi har framledes. Ni har två bra löner och ett stort eget kapital.

Vad är problemet? Sluta grubbla utan lev i nuet.

1 gillning

Det som jag ockstå tänker är ju att den allmännapensionen maxar ju ut på 18,5 % av typ 45 000 SEK. Dvs lite avrundat 100 000 SEK om året. Så även om man jobbar i alla 45 år mellan 20-65 år så kommer det inte bli någon jättestor summa. Max 4.5 Mkr och lite ränta (1-2 %) på det om året.

Jag tror t.ex. jag aldrig har sett någon ha en större allmän pension än typ 18 000 SEK. Särskilt eftersom det inte är någon hög ränta på inkomstpensionen (den är ju inte ens fonderad, utan är en skuldsedel). Så att man får 16 000 SEK är lågt utifrån ett jämförelseperspektiv med ens lön idag, men så är det inte tänkt att det ska jämföras. Det är ju bara en av fyra delar där de andra är PPM, TJP och eget sparande.

Det är ju de egna tjänstepensionerna som drar upp pensionssummorna. Eller har jag otur när jag tänker?

2 gillningar

Du tänker rätt. Väntar man att lyfta sin pension till 70årsdagen får man betydligt mer, men annars är 18 000 kr per månad i statlig pension riktigt bra.

4 gillningar

Finns det någon speciell anledning varför ni ska gå i pension vid 64?
Bara några år till skulle underlätta mycket.

Annars är väl 14 000 kr/månaden inte så farligt så länge ni är två, ger typ 25 000 kr/månaden efter skatt för er två ihop. Den summan borde kunna täcka era livskostnaden om ni inte bor i en extrem dyr bostad.

Sen lär det behövas ett sparande för konsumtion (typ resor). Om ni sätter upp ett sparande på ca 1400 kr/månaden var kommer det medföra att kommer sitta på ca 1,5 msek var vid pensioneringen och det kanske räcker för konsumtion?

Ni har tiden på er sidan så det kräver inte något högt månadssparande.

Annars skulle jag rekommendera er att göra en prov budget för livet som pensionär för att se vad som behövs.

Jag tror att TS summor är inklusive PPM, TJP då de kommer från minpension.se.

1 gillning

Ah, då var det min miss. Sorry isf.

Kan detta verkligen vara möjligt? På de lönerna brukar väl tjänstepensionen ligga på en hög nivå.

Jag kan bara gå till mig själv. På 70 och 80-talen var banktjänsteman ett ett låglöneyrke. Sedan tog karriären äntligen fart, men det innebar samtidigt att jag slog i taket för pensionsgrundande inkomst. Jag har därför inte mer än 19 000 kr per månad i statlig pension. Hade jag inte gett bort PPM till min fru hade den i och för sig varit högre.

Det är ju tjänstepensionen samt mitt privata sparande som gör att min ekonomi ändå ser bra ut.

1 gillning

4,5% av lön under ca 43 000 så ts ligger fortfarande under brytpunkten.

Ihop med en tidig pension.

De tjänar båda runt 36 idag. Det blir inte mkt tjänstepension (premie 4.5% av lön).

Att frun kommer få en fin lön, och därmed hög tjänstepension, är nog inget pensionssimulatorn tar höjd för.

Precis. Jag är i samma sits. Tjänar 39 500 idag vid 32 års ålder efter att ha tagit doktorsexamen. Minpension säger att jag ska få 14 420 i pension.
Tycker precis som @ToVa att det är förståeligt då jag inte tjänat in till pensionen under åren av utbildning. Dessutom har jag fri arbetstid idag vilket är helt grymt ur livskvalitetshänsyn. Men känner ändå igen mig i att pensionsprognosen känns lite snopen.

3 gillningar

Om man är orolig för pensionen men tjänar riktigt bra idag löser man det enkelt att man sparar mer i Isk månadsvis. Svårare än så är det inte. Då har man råd att spara ganska mycket för att känna sig trygg när man blir pensionär. Smidigt :+1:

6 gillningar

Vad har ni för tjänstepensionsupplägg?