Har nu vridit på alla rattar i minpension.se. Ser ju vettigt ut men inser att man måste ta in hela bilden. Inser oxå att jag både räknar positivt ibland men även för defensivt ibland då jag kanske inte mentalt vågar ta steget och även är fast i arbetslivets/samhällets värderingar . Har inte för avsikt att pensionera mig egentligen, känner mig för ung, men vill kunna välja lite mer när jag vill jobba, och jobba med eget och kanske inte bränna in lika mycket timmar i corporate
Finns även en rädsla för att göra något dumt nu som man ångrar sen. Tänk om pengarna tar slut för tidigt osv
Finns det någon som gjort övningen som har en bra mall att följa eller någon typ av checklista. Så man kan komma bort lite från det mentala.
Och hur ska man tänka med ordningen på uttag etc. Antar att privat sparande tas ut sist.
Är det ok att leva på tjänstepension fram till 65 och sen använda privata besparingar eller är det för hög risk att bränna tjänstepensionen direkt.
Sen vet jag att det är omöjligt att svara på hur mycket pengar man behöver för det är individuellt. Och hur mycket pengar ska man ha kvar till arvet.
Hur mycket pengar behövs efter 80?
Hur mycket inflation ska man räkna med? 2% årligen?
Vi något läge växer summan trots vettiga uttag men detta inträffar inte förrän vid 65 kanske är uttagsupplägget fel då eftersom man sannolikt bränner mer pengar 55-65, medel 65-75 och kanske mindre 75-110
Ja, det är väldigt individuellt. Och ju yngre du är desto mer osäkerhetsfaktorer, skulle jag tro. En sak som kan vara bra att veta är att det är betydligt högre skatt på pensionen före riktåldern än efter. Därför kan det vara en idé, iallafall för den som har en såpass låg pension att man inte passerar brytpunkten för statlig skatt, att bara ta ut så pass mycket pension som motsvarar grundavdraget fram till riktåldern, och leva från besparingarna i övrigt. En nackdel med att göra så är dock att arvet minskar.
Jag tänkte man ska lägga sig strax under 660kkr vilket jag förstår är brytpunkten för statlig skatt?
Då kommer frågan direkt såklart, är 50-55k/mån brutto ok som pension mellan 55-65? Medellönen i Sverige är ju lägre än så väl, å andra sidan behöver man ju inte sätta sig i en för dåligt sitts, är det för lågt bör man nog jobba några år extra men är det värt den ”förlorade” tiden.
Jag är 54 nu o jag skall “Hoppa av hjulet” snart.
Jag kommer ta tjp från 55år och även IPS för att uttaget från privat sparande skall vara så litet som möjligt första åren.
Jag vill även ha en “inkomst” alla år.
Så min pension sen efter 65år kommer bli LÅG men oroar mig inte för det då arv o sånt kommer hjälpa då.
kanske inte den vanliga vägen men den jag valt
Gällande inflation så tänker iaf jag att kapitalets värde inte bör urholkas av inflationen sålänge du fortsätter att vara investerad i marknaden. Då har du ju tillslut en inflationsjusterad avkastning som du kanske räknar på 4% vilket då blir historiskt sätt konservativt.
Det är här jag skiljer mig åt mot vad många verkar rekommendera, men kanske är för att jag räknar med att ha ett ganska stort pensionskapital. Men räknar med att leva ett liv som pensionär i minst 30 år, så tänker mig att jag är full investerad i globala fonder till dagen jag dör.
Jag räknade på 5% årlig avkastning varav 2% då försvinner i inflation
Sen räknade jag avkastning och uttag fram till 80 års ålder. Kanske lågt men kanske ett vettigt snitt då man ju inte vet hur länge man lever. Efter 80 får man kanske använda sin allmännpension. Även om den är rätt fattig om man slutar jobba före 68
Absolut! Det går väldigt enkelt att räkna på det men för mig personligen hade det varit enklare om det finns lite guidelines. Svårt att veta vilka behov man har när man blir äldre, hur mycket man vill resa etc. Och hur mycket bör man spendera. Tänker att man klarar sig på en ”vanlig” lön men vill inte heller leva för snålt, då skördar man ju inte frukten av sitt hårda arbete fram tills man hoppar av.
Samtidigt har jag inga större konsumtionsbehov förutom resor, som iofs är dyrt.
Vet att det kommer upp ibland men jag säger såhär, jag är väldigt mycket säkrare att jag kommer få arvet än jag är att jag överlever till min pension.
Lever jag kommer jag få arv, det är jag säker på. . långt säkrare på en att börsen totalhavererar, WW3 eller min egen död
Tja, jag tänker att om man är ensamstående så kan man räkna så här:
Bostad: hyrd tvårummare 6 000-15 000 kr/mån.
Hushållskostnader: mat och andra basala hushållskostnader (kläder, hemförsäkring, mobil, bredband, möbler, hygien, tandläkarkontroll, enklare fritidsaktiviteter): 7 870 kr/månad enligt konsumentverkets kalkyl, som ska spegla vanliga kostnader, inte existensminimum.
Lokala transporter: runt 1 000 kr om du åker kollektivt, kanske 5 000 kr (?) om du har bil.
Ja, det var det basala. Så om du avsätter 15 000 - 25 000 kr för att få en fungerande men helt oglamorös vardag, så har du resten till glamour och nöjen.
Hur mycket pengar behöver/vill jag då ha vid vilken ålder?
Är 58 själv. Efter 80 år känns pengar mindre viktigt för mig/oss. Kommer välja att hjälpa döttrarna tidigare i livet (de är 21 år och 25 år nu) än att vi har mer pengar än vi behöver när jag är över 80 år och att döttrarna slutligen ärver de om ca 25-30år.
Samma sak med huset. Vi har antagligen inget önskemål ha det kvar +80år utan då är det nog annat boende som hägrar. (Dvs då frigörs det även mer kapital när huset säljs)
Jag har testat, och tänker att ta ut först privat sparandet innan jag börjar ta ut min Tjänste pension och Allm pensionen -
Orsaken: Jag vill undvika hög skatt, med att enbart köra uttag från mina sparkonto & ISK där jag betala mindre i skatt.
…men jag kan ha fel…
Om det finns någon här som kan verifiera mitt tänk ovan.
PS: En sak som är trist med MinPension är att även om an plockar in manuellt sina ISK ock Sparkonton, så räknar toolet ut med en skatt….som jag tycker är lite fel…eftersom den använder min kommun skatt etc
Ja jag insåg oxå den begränsningen efter ett tag och tog då bort mitt privata och räknade det separat.
Jag tänker det är smartare att ta det privata sist. Skatt på tjänstepensionen blir det ju oavsett men det gäller såklart att hålla det under brytpunkten. Dessutom går väl inte tjänstepensionen att ärva däremot ärver familjen naturligt depån.
Rätta gärna om jag har fel för jag är dåligt påläst.
Jag tänker att jag ska leva helt på sparade pengar fram till minst 65 men förhoppningsvis lite längre för att öka pensionen.
Vill helst ha minst en miljon kvar när jag börjar ta ut pension men om inte det går hoppas jag att den pension jag får ska räcka, enligt minpension ska den räcka men man vet ju inte säkert om uträkningen stämmer när det väl är dags.
Värt att veta är att den procentuella skattesatsen på tjänstepensionen blir lägre efter riktåldern på grund av högt avdrag, det talar för idén att ta ut egensparat kapital före riktåldern och pension efter. Men kolla upp att du har efterlevandeskydd på denna så den inte brinner inne om du går bort innan allt är utbetalt.
Med det sagt så kommer jag ändå göra som @jolt1 och ta ut tjänstepensionen direkt vid 55 fram till 65 för att låta det fria kapitalet ligga orört och öka så jag kan använda del av det till att hjälpa barn mm innan det blir ett arv. En annan anledning är också att jag inte vågar lita på pensionssystemet utan vill ha ut kapital så snabbt som möjligt .