Mall för att lämna arbetslivet tidigare

Jag tänker likadant. (Men har inga barn dock).

Ska plocka ut max tjp från 55 till 65/67 eller vad det nu blir för ålder jag måste förhålla mig till.

Är lite dåligt insatt i återbetalningsskydd men gäller det även barn eller bara maka/make/sambo.

Familjepension inom ITP2 gäller inte för sambo.

1 gillning

Kolla noga på hur skatt mm fungerar före och efter riktåldern. Det varierar ganska rejält. Lön resp pension behandlas rejält olika både före och efter riktåldern.

I denna räknesnurra kan man labba med alla kombinationer av lön och pension. Alla skattedelar i detalj redovisas.
Man kan labba med skatt före och efter riktåldern genom att ansätta påhittat födelseår. ex 1959 om man vill se efter riktåldern.

Vad sticker ut?

• Extremt låg skatt på lönearbete efter riktåldern. <10% för modest lön ( även extremt låg arbetsgivaravgift. I praktiken ca 0 % till “svarta skattehålet” då allt som avsätts hamnar direkt på din pension) .
  • Efter riktåldern stiger marginalskatten 20% redan vid ca 55.000 per månad. INTE vid 62500 då statlig skatt börjar tas ut. ( beror på snabb och noga injusterad avtrappning av grundavdraget över ca 55000 Sek.
  • Mycket brutal extra beskattning på pension före riktåldern som i ditt fall är 68 år. Som exempel är den högre beskattningnen ca 3800 Sek extra varje månad om man tar ut 35.000 i pension före riktåldern.

Skulle vilja göra lite reklam för att dra ner på arbete istället för att sluta helt för att optimera utfall om man inte har sparande och tjänstepension så det räcker och blir över.
Hur gjorde jag/vi.

• Manövrerade över tid till arbete där jag kan arbeta deltid och dessutom med lång förvarning vara frånvarande ett antal veckor. Funkar inte för alla jobb förstås.
  • Minskade till 80 % från ca 60 , Minskade lite mer över tid. var nere på ca 40% över året när jag slutade vid ca 67 år ålder. På slutet kortade dagar till normalt ca 5h 4 dagar i veckan + lite extra ledigt säg 4 veckor per år. Fungerade bra.

Vi gick runt hyfsat på ovanstående deltid + mindre uttag av pension och lite tullande på ISK sparande. Jag missade ett par år att beskattningen på pension före riktåldern är extra hög . På en tjänstepension jag inte kunde pausa :unamused:… Blev brutal kvarskatt ett år. Hade inte gjort skillnad dock då jag inte hade tillräckligt sparat på ISK för större uttag, Sens moral är att ta reda på regler och planera långt i förväg är smart. Numera går det ofta att både förlänga uttag eller pausa även tjänstepensioner.

Jaop, verkar så. Finns något där som heter ”familjepension” som fungerar som ett efterlevandeskydd men även där finns det riktlinjer/begränsningar.