Behöver råd och synpunter hur jag skall göra med lite för mycket kontanter i inflationstider.
Har varit kontant för att kuna genomföra lägenhetsaffärer men det är klart nu.
Har 4M över och har placerat 1M vardera på Nordnet ( LF ) och 1M hos Avanza ( Global ) enligt råd/tips på RT.
Sitter med resterande 2M och det känns inte bra i inflationstider och funderar hur jag skall göra med dom?
Är 76 och har låga kostnader, bor i nyproducerad central lånfri bostadsrätt så pensionen räcker till. Har hobby som är självfinaniserande ( biodling ).
Sätter av 100K per år som fiktiv avkastning att konsumera vilket på 10 år innebär 1M.
( Har svårt att konsumera pengarna då jag gillar mera att tjäna än att konsumera pengar ).
Men vad skall jag göra med de 2M som nu utsätts av inflationen?
Behöver inspel hur jag skall göra och hoppas på RT:s kompetens och erfarenhet.
Vi är ju alla olika, men om jag vore 76 år och hade biodling som intresse så skulle jag skifta ut minst 90% av de där 4M till barn eller barnbarn. Då blir det deras bekymmer
Sitter i en liknande situation 1.5M i likvider på sidlinjen och har svårt för att kosumera, skåpen fulla med grejor och finns inget jag behöver.
Har precis öppnat ett Lysa-konto med inställning 50% aktier - 50% räntor, gör insättningar peut en peut .
Därutöver olika fonder och rena aktier.
(måste skärpa mig och försöka börja spendera mera, ser inte bra ut när jag läser vad jag skrivit ovan, inte lätt när man trivs i den tillvaro man har skapat).
Lite samma här och även jag har funderat på Lysa men behålla lite för konsumtion ( vad jag nu skall använda dom till för mer grejer vill jag inte ha ).
Se nya ställen, ät gott, om du inte ha en partner - träffa galanta damer, om du har en partner - ge henne överraskningsupplevelser som skapar minnen, slappna av och drick morgonkaffet på farstukvisten i soluppgången. Behövs fler förslag?
Jo, det gör jag.
Har partner som inte uppskattar om jag träffar ( andra ) galanta damer.
Slappar mycket och dricker kaffe på farstukvisten ( på den soliga balkongen ).
Funderar hur jag skall investera pengarna …
Men tack för tipsen.
Det du behöver bestämma dig för är ju investeringshorisonten. Om du vill att pengarna ska gå till barnbarnen (eller kanske ännu längre) är ju horisonten extremt olik jämfört med om du planerar att själv använda pengarna. Ska du själva använda dem hade jag vid 76 års ålder inte investerat dem överhuvudtaget.
Annars om jag inte ”visste vad jag skulle göra med pengarna” hade fysiskt guld legat nära till hands. Aldrig fel.
Vad roligt att höra att folk har mer än dem behöver. Oftast har vi motsatta bekymmer
Kan ni inte tänka er en humanitär projekt där ni skulle kunna göra någonting bra och många skulle vara tacksamma
Tänk att finansera tex. några vattenbrunn i fattiga länder och skriva sitt namn på den😃
Varje gång när dem hämtar vatten blir dem tacksamma och välsignar den människa som har gjort detta Det skulle kännas bra eller hur?
Kan vara ett alternativ att köpa obligationer med ränta.
När löptiden gått ut får du tillbaka satsat kapital, riskfritt, och du har fått ränta under tiden.
Men räntefonder är en spekulativ blåsning. De prissätts utifrån dagspriset om man spekulativt skulle trejda (köpa eller sälja) obligationer varje dag.
Bankerna vill att småsparare tar volatil risk i räntefonder.
Men du har egna miljoner och kan köpa obligationer som du behåller löptiden ut, riskfri ränta.