Men jag har inte så höga förväntningar på framtiden när det gäller börsen eller klimatet och jag känner att jag slänger alla ägg i samma korg. Jag har ingen möjlighet till att se mer än att det har varit bra historisk avkastning men ändå så slänger jag in en så pass stor mängd pengar. Det sitter inte riktigt rätt i magen för mig.
Blir nojig av detta och funderar på hur jag ska mentalt få någon ro i det. Kanske jag ska öka min buffert rejält så att jag känner att jag blir mindre påverkad av börsen? Eller köra mer en 50/50 split eller liknande?
Är min skepticism befogad eller hur ser ni på framtiden med börsen? Hur hittar ni ro i era investeringar?
Satt och läste denna tråden:
Som jag känner igen mig mycket i, kanske jag är helt fel ute med att satsa på FIRE i min situation.
Genom att påminna mig om att 1900-talets utveckling i aktier inkluderade WW1, depressionen, WW2, oljekris, inflation, kalla kriget etc.
Om vi inte får världskrig framöver kan vi alltså sannolikt vänta oss ännu bättre avkastning än historiskt Om vi får total klimatkollaps och WW3 så är det ”ingenting utöver det vanliga”
Jag tror det där kommer med erfarenhet. När man hållit på ett tag så oroar man sig inte det minsta lilla. Det gör iaf inte jag. Det enda jag har problem med nu är hur mycket jag och när jag ska lägga in extra vid börsfall samt hur hög belåningsgrad jag ska ha. Känns det inte bra för dig tycker jag du ska minska din exponering mot aktier för att istället samla på sparkonto eller räntefonder
Tack för bra tips men jag tycker det ändå inte känns rätt i magen, jag tror att jag kommer gå ner till att istället spara 20% av lönen och köra på en 50/50 split med sparkonto/aktier.
Jag gör nästan ingenting med mina pengar för tillfället så ska försöka unna mig mer eller ja, leva lite mer.
Om du är av den pyssligare typen och vill snöa in ännu mer kan jag rekommendera Pizza Napoletana av grabbarna bakom Lilla Napoli. Där kan du nörda ner dig i hur du gör den optimala degen samt hur du bygger en alldeles egen (billig men väldigt kapabel) pizzaugn med lite enkla verktyg och material.
Jag slutade nojja genom att räkna med en avkastning väsentligt mkt lägre än 7%, typ 4-4.5%. Då upplever jag allt som skjuter över som en bonus. Jag har “The psychology of money” som stående ljudbok (finns på Storytel) som en snuttefilt när jag börjar oroa mig. Jag tycker att det finns mycket sanningar i den. Vem vet, det kanske hjälper dig också? Jag gillar ffa hans resonemang runt hur börsens svängningar är priset vi betalar för att få en större avkastning än vi annars skulle få. Jag tycker att det är ett väldigt inspirerande kaptiel som tar upp detta på ett sätt som jag säkert har tänkt men inte kunnat sätta fingret på.