Råd till en levnadskonstnär som aldrig sparat!

Om du var 60 år och hade en framtida väldigt låg pension och hade 100 000:- att investera.
Vad hade du valt att göra i dessa galna tider och varför?
Stort Tack på förhand! :blush:

Har du nån tanke på när du kan komma att behöva dem igen? Desto närmare inpå talar för typ ett konto med ränta och desto längre fram i tiden en global indexfond. Det går såklart även bra att dela upp beloppet och göra lite av varje. :slight_smile:

1 gillning

Jag hade försökt att se vilka socialförsäkringar som hade gagnat mig bäst.
Låg pension innebär högt bostadstillägg.
“För mycket” sparat sänker bostadstillägg.

Kan du hitta ett boende som någon närstående köper och hyr ut till dig för 7.500 kr per månad?
Max godkänd hyra är 7.500 kr per månad så skulle kunna gynna närstående om du hittar billigt hus/stuga att bo i som du får hyra.

100.000 kr är alldeles för lite pengar att investera på traditionellt sätt.
Du kanske ska köpa en vedmaskin och börja klyva ved?
Ger bra tillskott i kassan att sälja torkad och kluven ved när du blir pensionär.

1 gillning

Tack för svar. Jag tänker 10 år. Jag har en enskild firma som jag driver vidare.

Tack klyver ved gör jag på landet och jag har en hyresrätt med låg hyra. Jag är mer intresserad av vad som är klokast att investera i.

Det tråkiga svaret då blir 100 global indexfond. För varje år du kommer närmare uttaget blir det 10% av beloppet på sparkonto. På så vis sänker du risken ju närmare uttaget du kommer.

Detta förutsätter att det är pengar du kan avvara och sova gott om natten även om de skulle sjunka drastiskt (säg 30-50%) i värde under ett år.

Ett annat alternativ är Lysa eller liknande tjänst.

2 gillningar

Jag skulle vara rädd om mina pengar (noll risk) och strävat efter att vara så billig i drift som möjligt. Det borde inte vara något problem för en levnadskonstnär!

Investera då i en bättre begagnad vedmaskin så kan du sälja den färdiga veden via din enskilda firman.
Har du för mycket kapital så kommer ditt bostadstillägg att minska och då är det ju kontraproduktivt att ha gjort bra investeringar.

Tack för svar! :blush:

Hahahah det var det jag tänkt. Lägga in på ett bra sparränta konto och inte ha ångest. Jag har ju levt och njutit av pengar som en del fått se gå upp i rök i fel fonder i min ålder! :cowboy_hat_face:

Så kan man ju se på det … och må bra!

Vad är målet? Vad vill du uppnå? Behöver du mera pengar?

Sen skulle jag inte se detta som speciella “tider”. Det normala läget för de finansiella marknaderna är just osäkerhet. Säkra saker prisas in redan innan de inträffar.

Tack och tack detsamma! Det gav mig kraft när du skrev att en levnandskonstnär klarar det! :blush:

Målet är att ha mer att leva för. Du har rätt om tiderna, tänker att de är extrema och till em del annorlunda just nu bara. I alla fall för mig.

Jag menar mer konkret och mer generellt.

Vad är dina konkreta mål? Hur prioriterar du mellan dessa?

Hur länge vill du arbeta? Med vad? Kan/vill du ha sidoinkomster? Hur mycket vill du ha att leva för per månad vid vilken ålder?

Dessa saker sätter i princip behovet och tidshorisonten. Inklusive din hitintills intjänade pension såklart.

Vilket sen leder till hur drastiska åtgärder och/eller avkastning du behöver för att uppnå detta. Tidshorisonten är avgörande för hur mycket du kan få i kapitalinkomst genom att det avgör stor del av möjlig risk.

3 gillningar

Hej,

Om vi antar att du har en bra buffert och att du inte är i behov av de där 100 tkr de kommande 10 åren.

Ja då hade jag lagt in de på en globalfond. Vill du vara lite försiktig så kan det vara klokt med en 60/40 eller 80/20 portfölj.

Men se till att du har en bra grund att stå på först med bl.a. en bra buffert.

Förslag på portföljer:

60/40:

80/20:

Eller ett Lysa konto om du tycker det är mer passande, där kan du justera risken på samma vis.

Antingen lägger du in allt på en gång. Eller så kan du månadsspara in dem, för att minska risken (det hade jag gjort), t.ex. månadsspara 10 tkr per månad i ett år. Kan vara klokt nu när allt är så skakigt :slight_smile:

Lycka till

Tack för väldigt viktiga frågor. Detta är en parentes men jag har något som kallas Afantasi som 1% av jordens befolkning har som innebär att jag är blind i hjärnan, jag kan inte se några bilder överhuvudtaget när jag tänker. Det slår mig nu att det kan vara en stor anledning till varför jag aldrig sparat. Jag kan inte se det framför mig. Så tack, det behöver jag tänka till på.

Tack för bra tips! :blush: