Hej! Har ca 4 Mkr investerade i 80% global indexfond, 20% Sverigefond. Har tidigare haft ett mål om FIRE, men känner alltmer att livet är ”nu” och att jag nog kommer att vilja fortsätta arbeta deltid i många år till. Har lyssnat på lite olyckskorpar kring börsens framtid, och är osäker på hur bra jag skulle hantera att se portföljen gå ned 50% vid en eventuell krasch.
Funderar därför på att sälja av allt, eller nästan allt, och sätta in på ett fasträntekonto för att ”säkra” mitt kapital. Eventuellt ha kvar en del på börsen för framtida pension. Om jag landar i detta beslut, hur råder ni mig att gå tillväga för bästa möjliga utfall? ”Tajma” in försäljningen på något sätt? Och vilket sparkonto är bäst för hög ränta men också långsiktig trygghet (blir lite orolig av nya häftiga banker med namn som typ ”Bankly”, känns inte superstabilt, men samtidigt ger ju tex Handelsbanken alltför låga räntor)?
Sluta lyssna på “olyckskorparna” och sälj inget om du inte är i behov av alla pengar inom 5 år.
Fortsätt spara och tajma inte börsen, du kommer förlora på det 100% att tror att du överlistat börsen. Allt säger att tid på marknadens slår allt. Låt dina pengar ligga där så länge du sparar långsiktigt.
Grattis till 4 mkr. Fortsätter du så här i 10 år till har du förmodligen dubblat pengarna om du låter dem ligga kvar på börsen. Fördelen om du tänker skippa fire så har du ju inget att oroa dig över om börsen går ned 50% så länge du bara kan låta pengarna ligga kvar tills nedgången passerat för det kommer den alltid göra. Eftersom du fortsätter jobba så får du in pengar och behöver kanske inte röra ditt investerat kapital vid en krasch.
Jag ser mig själv i dig för flera flera år sedan. Det är alltid något speciellt denna gång som gör att man ska sälja av, eftersom denna gång är det “speciellt”. Men det slutar alltid med att man gör fel och förlorar avkastning på att inte ligga investerad i börsen.
Du säkrar mycket väl in en långsiktig förlust med detta. Inflationen kommer äta upp ditt kapital med mycket stor säkerhet och stabil förlust över tid. Har du tidshorisont på 10 tals år är detta ett enormt problem.
Planen skulle i så fall vara att låsa in de 4 miljonerna typ 5 år i taget, och ”leva” för dem fram till den riktiga pensionen kan börja tas ut. Och att det pensionskapitalet får försörja mig från 65-årsåldern och framåt. Är som jag svarade @Nightowl rädd för att förlora allt, att börsen visar sig ha varit för bra för att vara sann typ.
Om din globala indexfond går ner extremt/utraderas så kommer du att ha betydligt större problem än att ditt sparkapital har försvunnit. Du kan ta ut en del av dina pengar och köpa torkad mat med lång hållbarhet som du kan ha ifall shit hits the fan, har själv preppat.
Pengar växer på ett onaturligt sätt. Att växa från 2 till 16 tar lika lång tid som att växa från 16 till 128.
Tänker du dig att ett träd skulle växa från 16m till 128m på samma tid det växte från 2m till 16m blir det helt tokigt.
Att känna att börsen eller egentligen vilken marknad som helst växt för fort är rimligt. Dock behöver du göra matteläxan för att se om det verkligen stämmer.
Känns som du just nu har högre risk i ditt sparande än du tål. Fundera på hur stor andel aktiefonder som är ok för dig. Kanske en 50//50 portfölj är din risknivå?
Så får du bra avkastning på sikt, men med en bra känsla i magen även om det gungar till rejält på börsen.
Att ha rätt balans mellan räntor/aktier kommer också minska risken för att du tar förhastade beslut vi en börskrasch.
Det ligger något i det! En dum fråga men hur fördelar jag om? Har som sagts ovan 80% i LF Global indexnära, 10% i Spiltan investmentbolag och 10% i Plus allabolag Sverige. Hur kan jag hitta tips på räntefonder?
Ett sätt är att kolla pod avsnitten här på RT som handlar om räntor. Sen välja en eller ett par räntefonder i tex Avanza.
Ett annat sätt är att ha räntedelen på ett sparkonto med insättningsgaranti och så bra ränta du kan hitta.
Enklaste sättet av alla är dock att ha hela investeringen på tex Lysa. Där kan du välja en fördelning mellan aktiefond/räntor och så löser lysa det år dig.
Eftersom jag själv ville prova lite olika alternativ har jag både egna valda globalfonder hos Avanza och Lysa. Egentligen hade det funkat lika bra att ha allt på Lysa.