Jag har just upptäckt RikaTillsammans och här är min situation:
Jag fyller 42 i år. Har under många år hamnat mellan stolarna inom vården. Min problematik har inneburit att jag inte kunnat jobba så mycket, varpå jag levt på försörjningsstöd en längre tid (vilket i sin tur inte tillåtit sparande). I januari förra året ansökte jag om sjukersättning. Jag fick besked om att den är beviljad i december och den startar denna månad (januari - 24).
Jag vill börja pensionsspara och har förstått att det bästa är att investera i breda indexfonder med låg kostnad. Har under några dagar tittat och läst om fonder till höger och vänster men är fortfarande inte klokare angående vilka fonder som är bäst att investera i. Därför undrar jag om ni har några förslag så att jag kan ta mig en titt på de ni föreslår. Jag är väl införstådd med att marknaden går upp och ner och att vinst inte är garanterad.
Tar tacksamt emot alla tips ni har, gällande allt. Kanske sitter ni även på något mer matnyttigt som kan gagna mig.
Mvh,
En fullkomlig nybörjare som vill förbättra livet så gott det går.
Det enklaste sparandet är en global indexfond som investerar i företag i hela världen. Det har en inbyggd diversifiering i olika valutor, länder och företag.
Det jag först kommer att tänka på dock är en rejäl buffert, om det någon gång skulle börja krångla igen. Så om jag var du, skulle jag till en början fokusera på detta:
Kortsiktigt sparande: Sparkonto som erbjuder ok ränta.
Långsiktigt sparande: Ett ISK där du investerar i en global indexfond.
Det finns massor av bra tips på forumet och väldigt mycket information och avsnitt där du kan lära dig om det mesta du vill där du kan sortera ut det som är relevant för din situation.
Sen vill jag pinga @melwa ifall hon har några fler råd till dig i din situation.
Är i liknande sits och ålder, men har sparat till pension ett par år nu.
Första fokus är som Vesuvio sa en buffert, gärna 1-3 månaders utgifter som sitter på ett bankkonto med ränta. Gärna över 3% ränta och med insättningsgaranti.
Har du kikat eller lyssnat på några av Rika tillsammans basavsnitt?
Jag började med att kika på ”starta här” avsnitten, ska se om jag kan redigera in en länk till dom. För mig var det viktigt att lära mig mer om vad indexfonder är, vad ett ISK är och så vidare, så jag kände mig bekväm med mina investeringsval.
Sen finns många trådar med bra frågeställningar och svar, så använd gärna forumets sökfunktion.
Jättebra att du vill förbättra din situation.
Svårt att sia om situationen när du blir pensionär om ca 25 år.
Tyvärr låter nedanstående ganska trist men jag tror det stämmer. Mycket att väga in.
Just nu har vi tyvärr en situation som ingen verkar tycka är bra men här har vi nu hamnat. Stora inflationssmockan 2022 gjorde det värre.
Läs denna artikel
Leta gärna upp utredningen från SPF seniorerna och läs den.
Dom verkar tyvärr ha räknat rätt. Även tjänstepensioner enligt avtal finns med etc.
Varför är det så?. korta historien. >50% av alla Svenska pensioner har pension som inte räcker till för acceptabel standard utan olika tillägg. Det “löstes” genom olika behovsprövade tillägg som istället betalas med skattemedel. Pensionstillägg, bostadstillägg har ökats på. Det lyfter lägsta nivån.
Grovt sett för alla med “normal lön eller lägre” .
Det var aldrig meningen att majoriteten skulle hamna där på låg nivå och behöva behovsprövade tillägg.
Nu lönar det sig tyvärr dåligt att arbete mer för högre pension och spara till pension på rimligt sätt för majoriteten pga stora marginaleffekter där tillägg från skattemedel minskar.
Mer arbete, högre timlön ger högre pension. Med det och eget sparande eller andra tillgångar över 100.000 Sek sänker det behovsprövade bidragen/tilläggen som pensionär med nästan lika mycket eller i vissa fall MER. Ett gott råd är att läsa på noga vad reglerna säger
Som exempel räknas inte din permanentbostads värde som förmögenhet. Dvs om du äger en obelånad bostadsrätt så sker ingen avräkning av den orsaken.
avgiften ger rätt till bostadstillägget.
Man borde kunna ge ett friutrymme en bit över 100.000 sparade tycker jag. Gränsen har legat där i decennier.
Ingen vet vad som händer framöver.
Ärligt skulle jag i din situation försöka få ihop till en buffert på 100.000Sek och sen förgylla vardagen med dina månadsinkomster medan du är “ung”…
Försök anordna så att dina kostnader blir låga som pensionär. Speciellt allt som inte berättigar till Bostadstilägget. Ex, Riktigt nära till affärer, vänner och familj och billiga kommunikationer kanske.
OM man har möjlighet att spara rejält OCH har turen att förvalta pengarna riktigt bra eller ex får ett arv och kan ta sig en bra bit över bidragsgränserna kan det göra rejäl skillnad förstås. Man behöver då ha sparat ihop ca 2 miljoner netto minst i dagens penningvärde för att skillnaden skall bli stor.
Att spara med maximal chans på bra avkastning är därför avgörande eftersom den “första miljonen” riskerar att ge ungefär lika mycket i minskade tillägg under pensionen.
Dvs 100% aktiefonder i 25 år kan vara extra lämpligt.
Ränta på ränta (efter avdrag för 1% skatt och inflation) om man sparar säg 3000 i dagens pengar varje månad kan det mycket väl kan ge ca 2MSEK i dagens penningvärde om 25 år.
Det som vore lämpligt för att förbättra läget för medelpensionären och redan borde ha skett är att öka pensionsavsättningnarna med säg 15% så att mer arbete/lön för en normalt avlönad kan ge faktiskt bättre ekonomi som pensionär. Det tror jag kommer att hända framöver men det hjälper nog inte din situation med lägre inkomster.
Min dröm är att kunna köpa en bostad, så större delen av mitt kapital bakas in i boendet. Men troligen får jag inte ta lån, så får spara på.
Sen kan reglerna ändras över tid, kanske att man kan ha lite mer sparat i framtiden. Eller att enklare fritidsboenden inte räknas som kapital osv.
Sen räknas inte bilar, konst, smycken, klockor, ägt boende och antikviteter som kapital. Så det kan vara en väg att gå när man blir äldre och vill minska sitt investerade kapital.
Tror inte de kommer hem och räknar kontanter heller, men det är mer riskfyllt tycker jag, med risk för brand eller att sedlar slutar gälla osv.
Ärligt talat tror jag inte en oro för sedlar som blir ogiltiga är befogad. Sannolikheten att Sverige skulle ge ut nya sedlar än en gång, får anses vara mkt liten. Det är väldigt dyrt och Sverige är ett av världens mest kontantlösa samhällen redan nu. Sedlar & mynt kommer finnas kvar, men nya sedlar & mynt än en gång?
Nä, senaste bytet var det sista.
Då är elden ett betydligt större hot. Eller rån, helt enkelt. Bankfack är rätt dyrt, om det ens finns numera på orten eller ens grannorten!