3,5 miljoner och 80+, hur ska man tänka?

Läste du hela inlägget? Där jag dubblar beloppen?
Samt följande?

Vi har alltså en individ som är väldigt orolig. Så pass att hon är rädd att inflationen ska äta upp hela summan.
Du kan inte be en sådan person börja bränna 50k i månaden utöver pensionen.

1 gillning

Handlar inte om en fast summa. Orkar hon ens resa etc?
Att vid den åldern spara och investera är rent löjligt.
Sen ska man inte bränna allt på en lyxresa men det gäller att leva den korta tid vi har på klotet vilket flera här inte verkar förstå.

Det är såklart viktigt att ta hänsyn till hennes oro, men samtidigt finns det all anledning att ha ett långt och pedagogiskt samtal med henne om hur mycket pengar det faktiskt är och vilka möjligheter det ger henne att uppleva och göra trevliga och roliga saker. Till exempel tillsammans med hennes syster. Allt självklart utifrån vad hon själv och hennes syster orkar med och hur deras hälsa är. Framförallt viktigt att prata med henne om vad hon vill ska hända med de pengar som finns kvar när hon går bort. Kanske också prata tillsammans med hennes syster. Även om systern är yngre och piggare idag är det ingen garanti för att systern lever längre.

Min mamma berättade vid 83 års ålder att hon alltid drömt om att få uppleva midnattssolen…! Hon bodde i Uppsala när hon levde(hon blev 90,5…). Jag och min syster i Umeå planerade ihop en resa till Jukkasjärvi och Kiruna vid midsommar året efter mamma berättade om sin dröm. Hon flög till Umeå och firade midsommar med min syster och efter det körde jag bil till Umeå och sen fortsatte vi alla tre upp till Jukkasjärvi där vi övernattade 4 nätter. Efter dagar med kraftiga regn och mulet väder blev det äntligen klart och soligt sista dagen och natten så mamma fick uppleva midnattssolen på riktigt. Ett oerhört fint minne än idag och hon uppskattade att hon fick uppleva sin dröm…

Hjälp din vän att få uppleva drömmar, stora som små tillsammans med systern och vänner.

14 gillningar

Det blir lite OT, här men är man redan 80 så är förväntad återstående livslängd drygt 10 år till enligt SCB.

För övrigt håller jag med dig till 100 %, rejäl guldkant på 15 års horisont.

6 gillningar

Är det så att TS förväntar aht hon eller någon annan i familjen ska få pengarna testamenterade till sig och därför vill säkerställa viss avkastning? Jag får i alla fall den känslan när jag läser inlägget och det är det enda som är logiskt. Damen lär ju inte hinna spendera pengarna under sin kvarvarande “pigga” livstid ändå.

1 gillning

I den åldern tänker jag att det brinner i knutarna att börja unna sig guldkant etc, men glöm inte att man också kan köpa tjänster. Många blir ibland utelämnade åt en hemtjänst som är förfärlig, måste flytta in på boende osv. Hade jag i den sitsen haft massvis med pengar hade jag hellre anställt en sköterska/undersköterska som kommer och tittar till mig dagligen, och så nån som tvättar/städar/handlar till mig, tagit taxi överallt istället för att vänta på färdtjänst, gått till privatläkare. Finns också typ Seniorpoolen som kan skicka ut en senior som allmänt sällskap. Mycket misär som man kan köpa sig fri från om pengarna finns.

6 gillningar

VARFÖR börja spara?
Personen kan ju trilla av pinn vilken dag som helst.
SPENDERA och njut av allt som den någonsin velat göra :heart:

1 gillning

Hitta nån när och kär som har mer nytta av pengarna och skriv testamentet.

Never gonna give you up, never gonna let you down…

2 gillningar

Vem sparar hon till?

Jag hade föreslagit en miljon på ett konto som hon tar 10000 av i månaden. Resten på kokain och Chippendales i Vegas. Vad ska hon med en massa pengar på ett konto till?

1 gillning

Från en som arbetar i sjukvården; är du över 80 år ska du absolut inte räkna med att leva 10 år till och framförallt inte kvalitativa år utan påtagliga begränsningar.

Planera för vad du vill göra kommande månaden och långtidsplanering är max 1 år framåt. Detta även om du är fullt frisk i dagsläget. I den åldern går det ofta snabbt utför även om tidigare frisk.

2 gillningar

Som så många andra sagt så spendera på. Kanske fokusera på att skapa minnen genom upplevelser? Många i den åldern har “bara” gamla minnen som kan vara ack så värdefulla men samtidigt uppskattar många att skapa nya att ha med i minnesbanken.

Vill hon inte spendera själv så kanske det finns något hon tycker är viktigt och gärna vill skänka pengar till? Kanske även kan göra en resa/upplevelse av det genom att se vilken effekt det har på mottagarnas liv där hon får se hur hon påverkat andra positivt?

Statistiken säger annorlunda. För en kvinna strax över 80 år idag är förväntad återstående livslängd runt 10 år. Sedan finns det såklart inga garantier i det enskilda fallet.

1 gillning

Statistiken beskriver överlevnad, inte förmågan att leva. Det finns hel del kvinnor som överlever till 90 år, desto färre som har möjlighet att leva.

T.ex. en anhörig till mig i 90-årsåldern. Hen är relativt frisk sett till åldern, har eget hus och hund som sköts någorlunda. Samtidigt återkommande och påtagliga problem med magen som gör att hen ogärna är mer än någon minut från närmsta toalett. Hen överlever och på pappret välmående men klart begränsad i sina möjlighet att leva.

1 gillning

Ja, exakt så. Eftersom du hävdade att:

ansåg jag det vara passande att påtala att statistiken faktiskt pekar åt det motsatta. Är du kvinna strax över 80 år har du alltså ganska goda utsikter för att leva tio år till.

De flesta här inne vet och förstår att en person på 80+ som levt normalt (eller sämre) hela livet och är orolig för inflationen inte kommer klara av att smälla 3 miljoner på några år. Det fungerar inte mentalt. Kanske inte ens rent praktiskt.
Så sätt pengarna på ränta och använd så mycket det går.
Samt om man vet att man vill efterlämna en summa till någon specifik person, då kan man investera den delen.

Jag börjar komma upp i åren, sett generationen före och de före den ramla av pinnen en efter en. Snart ingen kvar … Sett hur vissa gått bort på ett ögonblick och andra lida i åratal.
Livet är skört.

3 gillningar

jag skulle föreslå olika räntebärande. Sen köpa fysiska grejer som man gillar, de hänger normalt med i inflationen. Vet ej vad hon gillar för saker men det är roligare med tex en fin klocka, tavla, sportbil eller något man kan ta på än värdepapper. Sen är det hopplöst att resonera med 80±are som har mycket pengar. vill de inte skapa värden för arvingar så behöver de hjälp att bränna pengar.

Men de 80±are jag pratat med om detta - de “vill inte” köpa finare mat, de “vill inte” resa eller köpa saker.

I det fallet kan det vara värt att hjälpa andra för att dö med bättre samvete.
Det är inte värt att bygga större och större kapital för att sedan dö ifrån det

Ja klipper du sönder citatet och tar med hälften så är det en liten annan bild. Men det är ju inte vidare hederligt att göra så eller hur? Även om så är fallet är det direkt dumdristigt att utgå från det för man är de facto på ålderns höst och man kommer med största sannolikhet inte leva mycket längre. Vänta inte med saker man vill göra i den åldern.

Jag blev lite intresserad av var du kanske baserade påståendet på. Hittade då det här.

Det vill säga för de kvinnor som i år fyller 66 år uppskattar man att varannan blir 90 år. Samtidigt blir medellivslängden 88,7 år.

Personen i fråga fyller inte 66 år i år utan är 15-20 år äldre idag. Inte ens två årtionden i framtiden ska man räkna med att bli 90 för bara hälften blir det och medellivslängden är kortare än så.

1 gillning

Som flera innan sagt är det hög tid att spendera.

Vill personen inte spendera är frågan om hen vill att pengarna ska användas/skänkas till någon speciell person eller ändamål?

1 gillning