Förväntad medellivslängd 2025 för 80-åriga kvinnor är drygt 10 år enl SCB statistikdatabas.
Samtidigt utgår Pensionsmyndigheten bland annat från SCBs siffror med även egna. Vidare, är det något att hänga i om det diffar något år hit och dit? Framförallt när det gäller överlevnad och inte förmågan att leva som man önskar eller livskvalité.
Det är fortsatt direkt dumdristigt att räkna med att leva i 10 år till när man är 80+, än mer så på nästan till direkt korkat att räkna med att har förmågan att leva det liv man vill leva. Lika dumdristigt som att satsa allt man har på valfritt kortspel där man har 50 % chans att vinna för att kunna spela en dag till med samma odds och 50 % risk att förlora allt för gott.
Du verkade bara inte hitta var uppgiften om 10 års återstående medellivslängd för dagens 80-åriga kvinnor kom ifrån. Ville bara peka dig rätt.
Så hur gick det? ![]()
Guld o silver
Köp silvermynt o göm dem,silver är lågt värderat. När pengar behövs är det bara att sälja några 1oz silvermynt.
Tråkig diskussion att ha, men är man 81 år gammal och har en massa cash måste man bestämma sig för om man avser konsumera det själv eller skänka/ärva bort det.
Om Plan A är det bråttom - bränn en sjättedel per år.
Om Plan B finns ingen anledning att dra på det, spara 500k på ett konto och skänk bort resten nu.
Jag kan tycka att det är ett litet krångligt upplägg om man är 80+ (eller för den delen 0+).
Finns inget lättare än silver/guldmynt ifall man är 80 år. Silver är RIKTIGA PENGAR inte fiatpengar som sek,usd,euro, bitcoin
Jag tror du har fel här. Vart vänder man sig när man skall växla in sina silvermynt? Inte hos den lokala matbutiken i varje fall.
Jag tycker att fasträntekonton är en enklare lösning. Det gäller i varje fall för 80+ åringarna som jag känner.
Riktiga pengar,silvermynt/gyldmynt,växlar man till fiat/monopolpengar vid behov. Många guldhandlare som libertysilver,tavex,guldcentralen med flera växlar in silver/guldmynt. Värdestegringen är betydligt högre än att ha pengar på banken. Dessutom behöver inte 80 åringen följa med finanstidningarna om inflationen …
Lite tråkigt dock att behöva betala moms när man köper sitt silver. Spreaden är inget vidare heller.
Guld är bättre i så fall tycker jag.
Oavsett tycker jag inte att det är det bästa alternativet för någon som är 80+.
Lev! LEV!LEV!
I all välmening …
Ge bort 75% till barn, barnbarn, cancerfonden m.fl
Innan person blir senil och blir blåst via ett telefonsamtal.