Investera när man är gammal

Hejsan,

Jag är 70 år och min fru 65 och är båda pensionärer, men min fru jobbar lite då o då för hon tycker det är socialt.

Vi bor i en skånelänga och har precis byggt ett stort garage till huset.

Har fått en del pengar över sen bygget är färdigt. och tänkte då försöka investera dem, men insikten är ju att vi har inte all tid i världen kvar.

Så vet inte riktigt vad som kan tänkas vara klokt att göra, för det skall bli bra.

Det skulle vara roligt att få lite in putt av alla er kloka människor på detta forum :wink:

Mvh

Benny

1 gillning

Hej

Inget speciellt, utan mer som en trygghet och lite guldkant på tillvaron så småningom.

Så planerna är det ont om, men frågan är ju om man bara skall sätta in allt på lysa eller liknande

och sen avvakta.

Hade ju tänkt att först lägga undan en bra buffert till och börja med.

2 gillningar

När man är osäker på sparhorisont så hade jag satsat på Lysa med 50/50 aktier och räntor.
Ganska låg risk men ändå på börsen.
Men först en buffer på konto med bra ränta(2+%)

1 gillning

Lysa låter inte så dumt, frågan är om man skall gå all in förutom buffert?

Jag skrev att jag inte hade planer men kom till o tänka på att jag skall ju faktiskt ha en ny bil så småningom :thinking:

Jag ser på lysa att de har aktier o räntor i sitt förslag, har dom inte aktier o fonder?

Sen kan man kontospara på lysa med rörlig ränta, kan de vara något till en buffert?

Det Lysa har är Aktiefonder, Räntefonder och Bankkonto.

Det är smidigt att ha allt på Lysa. Med deras Bankkonto är för dyrt och har för dålig ränta.

Lysa tar avgift på ca 0,20% på deras sparkonto. Jag skulle hellre välja bland nischbanker med insättningsgaranti. I nedan tråd diskuteras sparkonton. Du kan få högre ränta än på Lysa.

Är lite krass här. Du är 70. Medellivslängd är väl typ 81 för män. Inom hur många år hade du tänkt dig sätta guldkant på tillvaron?

1 gillning

Tycker de låter helt orelevant att “investera” i din ålder, lev gott de sista åren! Ur o res! Beställ ostron eller de goda vinet! :slight_smile:

1 gillning

Hade jag varit 70 och min fru 65, och haft massa pengar över, då kan du lita på att jag hade levt ordentligt, mer än någonsin, i vetskapen om att kalaset snart är över.

Bränn pengarna på något fantastiskt, åk till Brasilien, Japan eller Kina, eller annat land som är spännande? Finns oändliga möjligheter att LEVA.

3 gillningar

Hej,

Att ha en buffert på sparkonto för ett kommande lite större utgifter är sunt.

Om ni går runt på er pension, men vill ha lite guldkant så placera en del i global fond eller liknande.

Jag ser inget fel i att investera i er ålder, för guldkanten i tillvaron kan t ex vara att kunna supporta nära och kära (barn/barnbarn?) eller ge till välgörenhet. Men använd pengarna till det som gör er glada först och främst.

1 gillning

Oj oj, mycket svar här sen igår kväll :grinning_face:
Här spretar råden lite olika, men vi börjar med min ålder, ja det går ju inte på rätt håll precis, men det är inget som bekymrar mig alls.

Det som bekymrar mig mer är att jag vill gärna att den som blir kvar av oss har det bra utan att hamna på fattighuset.

Guldkanten tyckte jag att PeteJ1 beskrev väldigt bra, även om jag kanske inte lever så många år till vilket jag förstås hoppas :sweat_smile: så med lite tur så kan kanske pengarna växa lite och kan kanske då räcka till oss och kanske spendera lite på våra barn eller barnbarn vilket jag tycker är en kär tanke.

mBard, Thompa.th, det låter bra med era råd och att låta bli Bankkontot på Lysa är nog bäst.

ingvar, LukasN, Rewzen, era råd är också goda för visst skall man leva gott om man kan.

Nu är det så att det kanske verkar som om jag är miljonär, men det är jag inte utan jag har det bra

för mig verkar det som att det blir en bra buffert och pengar på lysa men min fråga då blir, skall man gå all in med resten av pengarna då? eller har ni några förslag kring det, kanske lite pengar på avanza också?

1 gillning