Hallå gott folk!
Min halvsyster håller i skrivande stund på att ta sina sista farväl av sin far som är svårt sjuk. Det är väldigt tråkigt och sorgligt för alla inblandade i det. Och det är såklart väldigt mycket att tänka på kring det ekonomiska. Hon är den enda arvtagaren och kommer få ut en hel del pengar. Vi vet inte säkert än men vi i uppskattar det till några hundratusen, närmare en halv miljon kronor. Hon är i 20 års åldern och har en stabil ekonomi, med buffert och några fonder sedan hon var liten.
Hon har frågat mig vad jag tycker att hon ska göra med pengarna som hon kommer att ärva, och mitt sponta svar har varit att sätta in dem på Lysa och glömma bort dem, men i och med att vi alla väntar på kraschen som lurar runt hörnet kanske det inte är det mest optimala, men att låta pengarna ligga på ett sparkonto (med ränta) kanske inte heller är det bästa i och med att inflationen skjuter i höjden.
Så utan att bli för avancerad, vad anser ni på forumet vore den bästa investeringen i dagens osäkra läge kring börsen, Ryssland och inflation att göra med dessa pengar? Vill inte ge henne ett dåligt tips, men vill inte heller att hon bara lägger undan dessa på ett swedbankkonto till regniga dagar.
Förstår att frågan handlar om individualitet, men grundfrågan handlar om hur en stor summa pengar ska investeras idag.