Ärva en närstående (vad hade du gjort?)

Hallå gott folk!

Min halvsyster håller i skrivande stund på att ta sina sista farväl av sin far som är svårt sjuk. Det är väldigt tråkigt och sorgligt för alla inblandade i det. Och det är såklart väldigt mycket att tänka på kring det ekonomiska. Hon är den enda arvtagaren och kommer få ut en hel del pengar. Vi vet inte säkert än men vi i uppskattar det till några hundratusen, närmare en halv miljon kronor. Hon är i 20 års åldern och har en stabil ekonomi, med buffert och några fonder sedan hon var liten.

Hon har frågat mig vad jag tycker att hon ska göra med pengarna som hon kommer att ärva, och mitt sponta svar har varit att sätta in dem på Lysa och glömma bort dem, men i och med att vi alla väntar på kraschen som lurar runt hörnet kanske det inte är det mest optimala, men att låta pengarna ligga på ett sparkonto (med ränta) kanske inte heller är det bästa i och med att inflationen skjuter i höjden.

Så utan att bli för avancerad, vad anser ni på forumet vore den bästa investeringen i dagens osäkra läge kring börsen, Ryssland och inflation att göra med dessa pengar? Vill inte ge henne ett dåligt tips, men vill inte heller att hon bara lägger undan dessa på ett swedbankkonto till regniga dagar.
Förstår att frågan handlar om individualitet, men grundfrågan handlar om hur en stor summa pengar ska investeras idag.

Fastställ först eventuellt behov av kapital i närtid, 0-10 år, bostad osv. Sedan är förslaget om Lysa ett utmärkt förslag men mentalt kan det vara skönt att dela upp placeringen över tid. Exempelvis 20 000 kr/mån över 24 månader.

Går såklart inte att säga exakt, men en bra utgångspunkt enligt mig är:

1. Lägg undan pengar som ska gå till ev. kontantinsats eller andra viktiga inköp.

2. Investera pengarna i en VÄLDIVERSIFIERAD portfölj som innehåller en bred korg aktier (lysa är bra) samt reala tillgångar så som guld. Räntor tycker JAG man kan skippa i dagsläget, men är inte katastrof med en mindre del av den tillgångsklassen.

Förslag:
80% Lysa 100/0 eller 90/10
20% Guld

Viktig punkt: Se dock till att inte bara kasta pengar på investeringar. Försök bidra med utbildning om varför det är viktigt med investerande, att hon inte ska värdera pengarna högt bara för att de kommer från arv, ränta på ränta etc. Det viktigaste du kan bistå är kunskap, eller att peka henne i rätt riktning där kunskapen finns.

1 gillning

Bra tips hittills :+1:

• Jag hade satt in en del på höräntekonto (t.ex. Lunar som en del här rekommenderar, eller Klarna som vi använder i vårt hushåll. Väntar vi på en krasch som du säger så är det inte helt klart att räntor kommer vara vinnare heller (se t.ex. under corona). Då är det trevligt att ha en påse pengar som iaf Alltid går upp i värde (typ 0.5% efter skatt). Perfekt också med säkra pengar för framtida bostad. Se denna relevanta tråden också: Om man skippar räntefonderna 2022 gör man en marknadstajming då?
  • Lysa låter som en jättebra plan för resterande pengar. Som tidigare sagt, bidra med utbildning (kanske be henne titta på några relevanta Rikatillsammans-avsnitt?) så att hon inte t.ex. blir frestad att sälja av portföljen när börsen går dåligt.
  • Titta gärna på hennes existerande fonder också. Om hon haft dem sen hon var liten finns det stor risk att det är dyra fonder i ett aktiekonto, istället för billiga fonder i ett ISK som man kan ha nuförtiden.
3 gillningar

Tack för input!