Har fått investeringsfråga från anhörig. Personen lever ensam och är strax över 70 med avbetald lägenhet och bil. God hälsa. Barn med stabil ekonomi. Stark pension som hen kan leva på och mer därtill. Inget större investeringsintresse men känner att hen börjar få för stort belopp som är tveksamt placerat (såklart efter stark börsuppgång)
fn 400k på räntekonto. 1000k+ i generationsfond med hög ränteandel på LF.
Den enda förväntade utgiften är att kontant betala ny bil om 3-5 år.
Min fundering har varit att behålla räntekontot och placera resten i 80aktier och 20räntor på lysa men kanske för stor aktieexponering mtp åldern?
Det är inget speciellt med att vara 70+, det som räknas är sparhorisonten, och varför de vill spara. Är det för att deras barn ska få ärva? Finansiera sin vård när de blivit äldre?
Jag tycker att du tänker klokt. Cash flow verkar inte vara något problem, 400 k på räntekonto är en lagom summa för oförutsedda utgifter och litet guldkant på livet. Och resten in på Lysa i 80% aktier och 20% räntor blir en bra hedge mot inflation – och att låta Lysa sköta allt blir bra nu när hen inte har något större investeringsintresse.
Aktieandelen är kanske litet hög med avseende på åldern, men det tycker jag inte spelar någon roll när hen inte behöver pengarna i sitt dagliga liv. Bra också att kunna vara flexibel med bilköpet, så att hen kan vänta om börsen skulle vara sur när det är dags att byta bil.
Det blev typ så. Jag presenterade alternativ på LF, Avanza och Lysa. Han var gärna kvar på LF så det blev enl 110-70 formeln. Så då kör han 60/40 aktier på ISK vilket totalt blir drygt 40% aktier. Och om han sparar nya pengar så lägger han det i aktier förutsatt att han inte bränner räntorna. 80%LF global, 20% Sverige ish
Vet inte om jag missförstår dig när du skriver “60/40 aktier på ISK”, men som du kanske vet så bör man inte ha räntor (räntefonder) på ISK-kontot eftersom skatten då ofta blir högre än avkastningen .
Absolut suboptimalt men det är ju räntor även i lysa-delen. Hade nog själv föreslagit Lysa det föll hen inte i smaken. Tror inte det är det som är avgörande dock. Man kanske får tänka att räntorna är i skattefria delen.