Mamma sålde huset och har nu ca 1,5 miljoner på ett konto med 0% ränta. Hon är 70 år. Jag har nu övertalat henne att placera en stor del i Lysa. Hon svarade på alla frågor och fick fördelningen 48% aktier och resten räntor. Hon har en ganska hög hyra och behöver varje månad ta ca 5000kr från sitt spar med all rätt då hon stormtrivs i nya våningen med havsutsikt. Jag har nu hennes förtroende att hjälpa henne investera hennes pengar men behöver lite vägledning. Enskilda aktier är inte vår plan utan Lysa passar henne bra. Jag vill att hon ska kunna unna sig allt och leva gott. Hur hade ni gjort? Vi Funderar på att hon sätter 500 000kr på Lunar som hon tar av varje månad och resten på Lysa. Frågan är om det inte vore bättre att öka andelen aktier hos Lysa med mindre belopp och då öka andelen hos Lunar då räntor inte gett så mycket. Hur hade ni fördelat?
Mvh Ingrid och Sanna
1.5 miljoner på ett sparkonto med 1% ränta ger 10 lax per år efter skatt. Börja med det istället för storbank utan ränta. Lysa eller inte Lysa beror på hur riskvillig hon är, och om hon vill använda pengarna själv (kort tidshorisont) eller om det ska gå i arv också (lång tidshorisont).
Två alternativ att ha i en portfölj kunde vara:
- D-aktier, t.ex. SBB D.
- ETF:en XACT Norden högutdelande
Jag förvaltar min mors sparande som är av liknande typ. Jag har satt upp en utdelningsportfölj med tonvikt på stabila och tråkiga aktier. Det har hittills fungerat bra.
Hos Lysa kan hon ha månadsvis utbetalning.
Hej!
Då du skriver att du önskar att din mamma ska “kunna unna sig allt och leva gott”, hade jag haft det större beloppet på bankkonto till en början. Du är själv inne på detsamma. Även om det är svårt att beräkna hade jag försökt att räkna ungefärligt på hur mycker pengar din mamma kan tänkas behöva de närmaste 5 åren gällande hyra, eventuella resor och annan guldkant och eventualiteter. Till en början är det, enligt mig, bättre att ta för högt belopp än för lågt här. Resterande belopp skulle kunna läggas i en jag-vet-inte-tidshorisont-portfölj på Lysa med 50/50 aktier och räntor. Fördelningen på Lysa kan ju ändras bereonde på syftet med investeringen, vilket Johann också nämnde i sitt svar.
Lycka till!
Det är mycket en fråga om mindset…
Skall hon leva på avkastningen eller på pengarna som sådant?
Din mamma är “bara 70”. Så hon kan leva länge till och sedan hoppas jag att hon vill lämna pengarna som finns kvar till er sen.
Inom fire pratar man ofta om en förväntad avkastning på 4% per år över tid (efter inflation) vilket är exakt det din mamma behöver för att “täcka” för de 5000 kr per månad.
Min rekommendation hade varit att ha kanske 90 procent i aktier på lysa, och sen 10 procent på Lunar.
Sen inte röra någonting, utan leva igenom goda och sämre tider och hoppas på att vi ser likande avkastning som de senaste 50 åren har gett oss.
Blir det fallet så har hon självfinansierat sitt boende + att hon lämnar en god slant till sina barn den dag hon går bort.
…eftersom du hänvisar till 4%-regeln får vi väl slänga in den klassiska frasen om att den baseras på att pengarna inte tar slut inom 30 år. Inte att allt finns kvar när mamsen ger sig ut på sista resan.
Men jag håller med, avkastningsmodellen låter väldigt vettig även med detta i åtanke.
Hur menar du då?
Är man 70 år så kan man ju vara hyfsat aktiv i minst 10 år pch kunna använda åtminstone en del av dessa pengar. Så att ha allt i räntor känns inte optomalt. Lysa eller mixfond, typ AMF, eller globalfond för minst 75% av beloppet bör över tid löna sig. Men resten bör användas till en guldkant på tillvaron och en del av detta belopp bör vara lättillgängligt. Förutsätter att skatt på ev vinst på huset är betald.
Tack för bra tips! Om vi skulle lägga 90% i Lysa, hur stor andel aktier / räntor tänker du kan vara bra?
Personen som öppnar konto hos Lysa får svara på frågor som berör placeringshorisont och riskbenägenhet, utifrån det ges en rekommendation.
Den är en tydlig indikator på lämplig fördelning, och om er planerade fördelning avviker kraftigt bör ni duskutera varför det är så.
Det har diskuterats tidigare i detta forum och jag tycker att följande princip är klok.
Det du lägger i Lyss lägger du i 100 procent aktier.
Det du lägger utanför lägger du på rena räntekonton.
Ger dålig avkastning men stabilitet. Du kan få över 1 procent iaf och lite mer om du låser på ett par år.