Hej!
Fick frågan att hjälpa en släkting med aktieportföljen. Denna aktieportfölj består av 500 000kr i ungefär 20 aktier och 1/4 är placerat i ett företag. Jag anser att detta är en absurd risk och skulle hellre sett dessa pengar i lysa eller liknande. Denna aktieportfölj är ungefär 70% av sparandet resterande pengar är i bankkonto.
Min tanke då pension är ungefär 5år bort för denna person är att sälja och starta ett ISK konto på lysa med 50/50 fördelning ungefär.
Behöver nödvändigtvis inte vara absurd risk beroende på vad det är för bolag, är skillnad på Birkshire Hathaway och Plejd om man säger så. Så man behöver nog veta lite mer om totala portföljen för att få bättre insikt. Men den lär sannolikt inte ha lika bra riskspridning som Lysa.
Med 5år till pension så hade jag kört en 50/50 portfölj i globala indexfonder om det varit åt någon med låg kunskap om placeringar.
Hade det varit mina slantar hade jag nog viktat det 70/30.
Ja håller med att det är lite frågor som man behöver lösa innan man väljer vart pengarna ska läggas. Alla dessa aktier är ärvda och hen har aldrig rört dom. Så handlar mest om ett ointresse att kolla över vad pengarna är investerade i.
Börjar fundera på att boka rådgivning hos småspararguiden för att få en genomgående utredning.
Främst då jag inte har nån jätte kunskap och vill gärna ha ett expert uttalande om hur pengarna ska fördelas bäst med gentemot den ekonomiska situationen.