Hjälper min mamma med pension | Byta till AP7 SÅFA eller behålla Nordea generation 50?

Hej,
Min mamma som precis fyllt 65 har sin ppm i Nordea generation 50 sedan många år. I år har det gått ner med ca 30.000kr.
Hon har inte gått i pension än, hon planera jobba ett par år till om hennes hälsa tillåter( osäkert dock) Hon vill jobba längre då hennes pension är för låg så hon har helt enkelt inte råd att gå i pension än, om hon går i pension nu få hon ut ca 12000kr Före skatt.

Fråga 1. Bör hon byta ppm till AP Såfa 7 på sin ppm? Gärna lite motivering.

Fråga 2. Jag har ca 600.000:- som jag har tänkt att gå in och hjälpa henne, tänker att det ska vara “extra pension” när hon behöver i form av extra månatliga belopp, men vet ej hur vi bör placera dessa så hon få ut mest utav det? Indexfond? Lysa?
De ligger nu bara på konto med 0 ränta.

Stor tack för alla goda tips från er kloka!

2 gillningar

Hur mycket har du tänkt ge henne per månad, kapitalbehovet sjunker med åldern så om du ska fördela de 600k under ex 5 år är det ingen vidare vits att investera dom. Då skulle jag ha 2 årsförbrukningar på sparkonto och sedan resten i låst i 3 år till maximal ränta med insättningsgaranti.

jag vet inte hur mycket varje månad exakt men så hon klara sig tänker jag mig…

Det är ju många av oss som gillar AP SÅfa då det är ett riktigt bra standardalternativ som följer forskningens principer. Sedan ska man komma ihåg att:

AP7 SÅFA = AP7 Aktiefond + AP7 Räntefond

Där fördelningen mellan dessa två beror på ålder. Fram till 55 års ålder är det 100 % Aktiefond och efter 55 år så lägger man på ca 3 % räntefond per år.

Jag skulle således säga att det kommer ner till risktolerans och sparhorisont. Dvs. antingen går man på statens rekommendation (som är bra) eller så gör man en variant på den - men att det bör vara dessa fonder, det tycker jag absolut. Det jag är oklar på är fördelningen mellan dem baserat på livssituationen.

Samma sak här - det kokar ner till sparhorisonten. Där gäller ju tumregeln:

• 0 - 3 år = pengarna på bankkonto
  • > 10 år = allt i aktier
  • 4 - 9 år = antingen 50 / 50 eller 10 % i aktier per år.

Tänk på om du “delar upp” de 600 000 kr i 100 000 kr-poster så blir det enklare att tänka i sparhorisonter. Alla pengarna behövs ju inte samtidigt.

1 gillning

Tack snälla, då ska ja be henne byta sin ppm Ap såfa, är det bra att byta nu på en gång, trots att det har gått ner 35000kr för henne i år?
Jag vet inte nät hon kommer behöva “mina 600000” som jag avsätter för att hjälpa till men gissar kanske om 5 år.
Hon har även ca 1000.0000 som sitter fast i hennes boende som hon planera att sälja så småningom när vi få tag på hyresrätt. (i Stockholm så det kan dröja)

1 gillning

Bara att byta på en gång :slight_smile: Finns ingen anledning att vänta med byten vara för att börsen överlag gått dåligt just nu.

1 gillning

Tack då gör vi det!

Nordea G50 mot AP7 Sofa.

Det skiljer inget i avgift.
Sofa är bredare, fler innehav
Men Sofa har också högre aktieandel, nu och framöver, även om båda drar ner den så är Sofa något mer aggressiv. Kan ge mer pension men högre börsrisk och samtidig inflationsskyddar den säkert bättre (börs tenderar att göra det)
Länkar nedan så ni kan läsa och diskutera

600 000 kr

Först. Wow! Hon är säkert överlycklig att du kan hjälpa henne. Dunk i ryggen. :heart::+1:

Jag tänker 50 000 kr på konto för hennes behov i närtid.

550 000 kr investerat med en vettig aktieandel - risk/avkastning och skydd mot inflation.

Vettig aktieandel? Kika på AP7 Sofa (länken nedan) där du kan se aktie/räntor fördelningen vid olika åldrar. I pension går den från 67% till som lägst 33% vid 75+. Jag hade nog lagt mig däremellan alltså 50% aktieandel. Eventuellt något lägre säg 35-45% om ni kommer fram till att ni vill ta lägre börsrisk (men då också högre inflationsrisk)

Hur investera det?
Senaste åren har jag varit helt emot räntefonder men nu har de sjunkit så mycket att jag börjar tycka man kan lika gärna ha det i räntefonder istället för sparkonto med aktieandelen separat (mer komplext).

Enklaste och bredaste lösningen. LYSA tex 50/50. Där kan ni även använda deras frågor för att verifiera den aktieandel ni själva kommit fram till.

Gillar du/mamsen att göra mer själv så kan ni sätta ihop en enkel fondportfölj på ett ISK på Avanza eller Nordnet. Jag tänker typ som nedan om det är tex en 50/50

• 50% LF Global, Avanza Global eller Storebrand All World (same same but different)
  • 25% Spiltan räntefond Sverige (korta räntor)
  • 25% AMF Mix (långa räntor)

Hoppas det ger lite idéer :slight_smile:

https://www.pensionsmyndigheten.se/service/fondtorg/fond/430975

3 gillningar

Detta borde kunna skapa bra möjligheter…. Förtida arv som belånas?

Ursäkta men jag förstår inte?

Tusen tack för ditt långa och utförliga svar. Om man väljer både Lysa samt Isk på avanza med de fonder du föreslog, är det för mycket eller kan man tänka att man delar man upp riskerna ytterligare?

1 gillning

Har hon 10 miljoner bundet i ett boende så borde det finnas låneutrymme istället för att du ska behöva gå in med ditt kapital för att täcka upp?

Nej det räcker gott och väl med LYSA eller Avanza. För det är enklare att sköta över tid och speciellt om ni inte har så mycket erfarenhet av ISK/fonder så skulle jag föredra LYSA. Det är dessutom det bredaste sparandet jag vet.

Lycka till :slight_smile:

nej 1 miljon.