Jag är ganska ny i spelet men har genom rikatillsammans blivit intresserad av investeringssparande. Jag funderar på att ta ett lån av min mor för att ge fondsparandet en spark i baken och komma igång lite snabbare, hon har gott om pengar och kan avvara. Det vore isåfall att jag tar ett lån på 200 000 och betalar tillbaka 2000 i månaden (det kommer då ersätta 2000 av kronorna jag annars skulle lagt i månadssparande).
Men då det är en stor summa och jag är ganska ny så tänkte jag ändå se om det finns någon som har en synpunkt om en sådan tanke. Jag tänker rent generellt att det borde vara en god idé då det får ligga och puttra längre, såklart med en synnerligen lång tidshorizont. Jag är inte rädd för risk och förstår att marknaden kan gå både upp och ner, men jag hoppas såklart att summa summarum blir upp.
Är det någon som har en klok tanke som jag totalt har missat?
Börsen är krasst sett högt värderad fortfarande. Om din mor har en massa pengar som ligger och skräpar verkar det smartare att ta lånet om/när det kommer ett särskilt tillfälle. Det behöver inte handla om en megakrasch utan det kan räcka med en mer måttlig nedgång.
Storleken på amorteringen spelar ingen roll. Det viktiga i analysen är att @Lalaola får 8 års sparande i förväg. Så länge amorteringen ligger på en nivå som går att hantera så spelar storleken ingen roll. Han får ju pengarna redan nu. Det blir upp till föräldern att avgöra vad hon anser att hon vill ha tillbaka varje månad.
Räntefritt är det, annars hade jag nog inte tagit risken.
Nä precis det är möjligt att det inte blir någon vinst men tänker att det kanske ändå är värt risken just eftersom det inte är någon ränta.
Tänker lite extra i jämförelse till att spara 2000 i månaden under så mycket längre tid.
Tittade nyligen på Jans video just om klumpsummor och att försöka förutse marknaden och han rekommenderar ju att sätta in summan på en gång då det generellt stiger över tid även med nedgångar i åtanke.
Tro mig det är ett projekt jag jobbar hårt med. Men hon har inte gjort sådant tidigare och jag är också ganska ny så dels har jag svårt att övertyga henne och dels är jag osäker på om jag ger rätt råd.
Jag tänker också på det känslomässiga här och familjeperspektivet. Rent ekonomiskt så vore det ett bra beslut men känns som uppgjort för osämja inom familjen? Har du syskon? Får de i så fall samma lån för att investera?
Personligen hade jag inte vilja låna av mina föräldrar för att investera.
Fast hon är jättepositiv till att jag ska låna för att investera för min del så något tandgnissel kommer inte komma från det. Det är mer då att hon är ganska försiktig och är dålig på att ta tag i saker som gör att jag har svårt att få henne att investera sina pengar. Mitt mål i nuläget är att se till att hon iallafall klår inflationen. Hur man gör det bäst är en annan nybörjar-fråga jag snart kommer ställa i forumet haha.
Men jag håller verkligen med om att familjestämning går först. Hade jag inte varit säker på att den punkten var lugn hade jag inte ens funderat på detta.
Har varit i litet samma sits. Det slutade med att min mamma nu har en del av det som är min portfölj. Jag hoppas hon lär sig och att när hon ser att det är ganska tryggt och ger utdelning blir hon mer intresserad av sin del, så hon tar över den själv sen.
Nu kanske jag får spå för detta, men jag skulle säga förvalta hennes pengar stabilt och tryggt. Du får en del belåningsutrymme till en låg procent. Använde det om du vill investera med lånade pengar, och gör det tryggt så att du inte riskerar ditt eller hennes kapital. Hon får en tryggad ekonomi och du får ett belåningsutrymme, till rimlig ränta (2 % på nordnet t.ex om du kör den låga nivån.), men ändå bra vilkor. Win - win.
Det som gör att jag inte gjort det är ifall börsen går ner rejält. Det triggar gärna många känslor och framförallt för din mamma. Spelar mindre roll att du klarar det, men din mor kan reagera på oväntade sätt.
Sen har du övriga syskons åsikter, ett räntefritt lån kan ses som förtida arv som dina syskon inte fått. Pengar kan ta fram de sämsta sidorna hos folk.
Nu kanske detta låter lite priviligerat. Men jag hade inte tagit den risken med familjen för så lite pengar som ett räntefritt lån på 200k. Ev. familjebråk är inte värt det.