Hej!
Jag hade en diskussion med min far, han är otroligt rädd att investera på börsen han tycker det är ett spel. Jag, min fru och barn investerar på börsen och har en helt annan syn. Jag pratade om att ta ett lån i framtiden på huset och investera på börsen (Obelånat nu). Han menade på att det är sniket att göra så pga att man vill ha mer. Jag höll inte med, men precis som Jan Bolmeson är jag smart först efter jag avslutat samtalet😊. Det jag hade som argument efteråt vi diskuterat och tänkt, är att det egentligen är sniket att inte ta lån på huset och investera! Det jag menar på är att om man inte investerar finns det inte kapital till dem människorna som vill ha kapital för att utveckla sin idé som sen kan bli ett stort företag som sen anställer människor och skapar skatteintäkter, som sedan bidrar till ett bra samhälle😊. Sysselsättning ex jobb bidrar ju även till bättre psykisk hälsa. Sen skapar det vinst till investeraren som sen förhoppningsvis kan spendera vinsten eller fortsätta investera= win win situation!
Självklart tar ju vi som investerare risken och skiter det sig, står man ju där. Men jag tycker absolut inte det är sniket att låna och investera, utan då är det i så fall sniket att inte låna och investera för då behåller man glädjen själv? Om man ser till argument ovan.
Självklart ska jag inte investera i ett enda bolag osv utan sprider ju riskerna😊
Du har såklart helt rätt. Och utifrån ett moraliskt/etiskt perspektiv är ju det sämsta man kan göra att spara pengar på ett vanligt sparkonto banken, eftersom det står dem fritt att sedan låna ut pengarna till vad helst de önskar inklusive projekt som du själv inte vill stötta med dina pengar. Kanske klusterbomber till Saudiarabien? När du investerar själv kan du istället välja i vad du vill investera pengarna. Sen tillkommer såklart den rent ekonomiska förlusten i ett sparkonto då pengarna förlorar i värde varje år genom att KPI överstiger räntan.
Eftersom banker har väldigt mycket kapital liggande hos sig i form av sparkonton så kan man även se det på ett sätt att du lånar pengar från en bank, som då lånar ut någon annans pengar till dig, som du sätter i arbete för att ge företag möjlighet att fortsätta växa och expandera som bygger vidare landet och skapar fler jobb Kanske lite långdraget men finns väldigt många sätt att se det på
Ett sätt jag iaf inte tycker man ska se det på är att investeringar är något ont och “sniket” som att man skor sig på andra. Alla har rätten att investera, man måste bara våga ta risken
Regel nummer ett är att inte diskutera dessa saker med gamlingar. För dem är en fastighet, dvs. en helt död use-asset, det säkra sättet att bygga en förmögenhet eftersom det fungerade på deras tid. Så man kan lyssna på vad de har att säga, men sedan göra sin egen analys.
Fråga din far på skoj vad han anser om att sälja fastigheter med vinst. Kan nästan slå mig i backen på att han kommer tycka det är fantastiskt att sälja samma hus han själv köpte en gång i tiden, fast mer begagnat, för ett högre pris. Det om något är sniket.
Kan det vara så att din far blandar ihop girighet med riskbenägenhet?
Babyboomers gillar sällan risk och girighet har de fått med sig från vällingflaskan att det inte är klädsamt. Då är det lätt att blanda ihop begreppen.
Sedan skulle inte personligen inte belåna mitt boende för att investera på börsen. Nog för att det “ska” gå bra sett över några år, men man ska också sova gott även om det backar 40% på ett år, kanske första året. Min historia färgas av att ha tagit över ett huslån efter en separation. Man ska naturligtvis inte tänka på att man kan skiljas, men det är en realitet att hälften gör det och att även andra omständigheter i livet kan lägga krokben för planerna.
Men… det är ju skillnad att låna 100 papp och tre miljoner också förstås. Jag vet inte vilka summor du och pappsen diskuterade.
Självklart är en seperation en viktig aspekt att ta hänsyn till. Det vi tänker på mest är att ta lån först när börsen är billig, asså när den vart sur i minst ett år för då har ju risken minskat. Och sen viktigast av allt investera i förhållandet genom terapi och prata mycket sina emellan😊 Tack för tankarna😊
Säg att du övertygar din far om att ta ett lån och investera på börsen. Även om den gått ner 1 år. Den kanske fortsätter neråt.
Vad är sannolikheten för att din far kommer förarga sig över detta beslut och kanske skylla på dig/er? Han har nu skuldsatt sig för att köpa något som tappat värde.
Jag har själv diskuterat något liknande med min pensionerade mamma, som bor i en bostadsrätt utan lån. Som många andra pensionärer beklagar hon sig över den lilla pensionen. (Med all rätt ibland)
Mitt argument var att hon borde sälja sin bostadsrätt och sätta sig i en hyresrätt, sätta in sitt nya kapital efter skatt i exempelvis en 40/60 på LYSA med automatiska utbetalningar. Min mor gillar att resa så detta vore ju perfekt. Det finns rätt mycket kapital i den där bostadsrätten som skulle komma till mer glädje för henne och hon blir inte yngre.
Detta vore det bästa för henne, men så tycker inte hon. Mycket sitter väl i att man ska äga sitt boende och vara skuldfri. Det sista håller jag faktiskt med om och det skulle hon vara med mitt förslag.
Aha du tänker så, ingen tanke att låna av han såklart😊. Men självklart kan man se det så, då tänker jag såhär: Många både amorterar på sin bostad samt investerar på börsen, vilket innebär att dem ”lånat på bostaden” ”har lån” för att investera. Men allt handlar ju om vilken risk man vill ha samt vad man pallar. Men för trygghetens skull är det fel men om man ska nyttomaximera är det rätt att låna. Vill ju se många sidor av myntet så skönt att se olika åsikter😊
Om din mamma, så kan det vara så att bostadsrätten är den plats hon verkligen vill bo på och inte bo någon annanstans.
Jag har själv ett problem med mental bokföring. Jag hade varit ordentlig och amorterat av hela mitt huslån. Såklart idiotiskt med dagens låga räntor. Så jag lånade upp till ca 25% som jag har investerat. Men jag tänker alltid när jag kollar på mitt sparande att jag har x kr minus lånet. Men om jag aldrig hade amorterat av lånet från början utan kanske slutat vid 50% belåning så hade jag haft mer än x kr sparat idag och inte minus något lån.
Ursäkta, jag läste nog inte ditt första inlägg ordentligt!
Jag tolkade det som att du ville övertyga honom om att låna på sin fastighet för att investera åt sig själv, som ett gott råd alltså.
Så är det absolut gällande min kära mor. Jag lade fram det som ett förslag en gång bara då hon gillar att resa och detta skulle ge henne mer pengar till det.
Yes alltid lätt att va efterklok, tänk såhär du visste ju inte att i framtiden skulle vi ha såhär låga räntor och det kändes skönt för dig att amortera. Enligt mig gjorde du helt rätt, du gjorde så som du ville just då☺️. Men ur ett ekonomiskt perspektiv är det något annat😉.
Själv ångrar jag att jag dels slutade spara i IPS när jag var ung då det var förmånligt, sen att jag istället för att spara på börsen så renoverade jag huset och spenderade på annat bös. Men å andra sidan är ju pengarna i te helt borta men om jag sparat på börsen mer så hade det vart roligare nu:relaxed: