Råd kring svår ekonomisk familjesituation

Jag hade köpt huset av henne om möjligt. Betala det du kan och få resten av värdet i förskott av arv. Sen hyr hon huset av dig.

2 gillningar

Om vi gissar att mamma är 55 och bor kvar 20 år i huset så är TS över 50 innan hen blir av med detta lån, vilket sannolikt kommer begränsa hens möjligheter att ta egna lån tex för att bilda familj. Att ta större lån för sin mamma som 30-åring skulle jag säga är en ännu sämre idé än att lägga in allt kapital.

Som förälder skulle jag aldrig gå med på att mina barn brände sin ekonomi bara för att jag skulle få bo kvar ensam i en villa, då får jag bo nån annanstans.

20 gillningar

@Fjaril jag ser att du inte varit aktiv i din tråd sen du skrev den.

Hur går dina tankar efter de råd du fått? Någon initial plan?

7 gillningar

Är du säker på att din mamma skulle vilja att du gör såna enorma uppoffringar?

Jag är i din mammas ålder o mina tre barn är ungefär i din ålder. Aldrig i livet att jag skulle låta dem ”rasera” sin egen ekonomi för att låta mig bo kvar i mitt hus. Din mamma har försatt sig i en oönskad situation, absolut - men ansvaret är hennes. Hon lär ju få pengar över, efter försäljningen, att köpa ny bostad för.

Såklart jättetråkigt att vara i din mammas, och i din, situation, men låt henne stå på egna ben. I ett längre perspektiv är det sannolikt det bästa för er båda.

10 gillningar

Polisanmält sig själv för att hon gått i borgen för exet? :thinking:

”Lurad” i sammanhanget betyder nog snarare ”övertalad”, men känns annorlunda med facit i hand.

9 gillningar

Gör det inte! Ser du orimligheten i att du ska sabba din ekonomi för att hon ska få bo kvar i sin villa? Du ska alltså förstöra din ekonomiska framtid för att hon “gärna vill bo kvar”. Nej, nej, nej!

1 gillning

Stort tack alla för era goda råd och synpunkter. Det är bra att kunna få lite perspektiv på det hela.

Även om det känns hemskt att vara så hård så har hon rent krasst försatt sig i situationen själv trots att hon borde ha varit medveten om riskerna, och det är som någon skrev inte en mänsklig rättighet att kunna bo ensam i en stor villa. Det skulle nog egentligen vara en större uppoffring från min sida att sälja av alla mina tillgångar och ta stort lån än vad det skulle vara för henne att flytta till ett mindre boende.

Jag tror nog det bästa är att hon får sålt huset och förhoppningsvis bli helt färdig med dessa problem som orsakat stor stress, och så får jag hjälpa henne med praktiska ting och ekonomin framöver. Jag kommer dessutom kunna hjälpa bättre i det långa loppet om jag kan ha min egen ekonomi i skick.

Tack!!

46 gillningar

@Melwa klok som en bok, som alltid! Vilket jättefint svar 🩷

2 gillningar