Jag bor i en borätt där jag äger 10 % och mamma vill inte jag ska flytta

Jag är född i en väldigt liten stad och min mamma vill att jag ska bo här för resten av livet. Jag vill flytta till storstaden och plugga. Jag bor i en borätt där jag står som 10 % ägare och mina föräldrar som 90 % ägare. Jag har betalat insatsen.

Mamma vill att jag ska bo här i staden där jag är född för resten av livet. Hon vägrar att gå med på att jag ska få sälja borätten där bara jag bor för hon vet bäst att jag måste bo här hela livet.

Hur kan jag bli av med borätten och få tillbaka min insats som jag behöver när jag ska börja plugga i storstaden?

Kommer jag inte att kunna sälja borätten och få tillbaka min insats så länge mamma lever för att hon står som ägare till 90 % ihop med pappa? Pappa håller alltid med mamma.

Föreslå att ni gör en värdering av fastighetens värde och sen löser de ut din del utan att det blir någon försäljning. Då kan de behålla lägenheten själva som investering eller vad de nu vill göra med den.

2 gillningar

Betalde du 10% av insatsen eller hela? Förstår inte riktigt, men det behöver jag inte förstå. Bara nyfiken varför de äger 90% om du betalade insatsen.

Om jag förstår situationen rätt så har du juridisk rätt att kräva att de antingen köper ut dina 10% eller att lägenheten går på försäljning och du får 10% av priset. Du behöver inte invänta att de vill sälja sin del också.

2 gillningar

Jag betalade insatsen och jag förstår att jag bör stå som 15 % ägare. Jag blev nog lurad av mamma när hon sa att så gör alla att barnet står som 10 % ägare. Jag förstår nu i efterhand att jag borde ha stått som 15 % ägare.

Jag tror ej att hon vill lura mig på de 5 % utan det jag inte gillar med henne är att hon vill jag ska bo här för resten av livet för det har hon bestämt och hon vet bäst.

Hon har fått ärva många miljoner och har inga problem att köpa ut mig. Problemet är att hon vill jag ska bo här för resten av livet så därför vill hon absolut inte jag ska sälja lägenheten och hon säger att jag kan inte sälja den utan mina föräldrars tillåtelse för de äger 90 % så därför måste jag bo här för resten av livet. Det spelar ingen roll vad jag vill.

3 gillningar

Jag gissar att det inte rör sig om en särskilt hög summa? Dvs den summan räcker inte alls som kontantinsats för att köpa en BR i en storstad?

Jag hade nog gjort så att jag hade planerat för att flytta, meddelat föräldrarna i god tid, skaffat tex en studentlägenhet eller andra hand i nya staden och sen frågat föräldrarna vad de vill göra med lägenheten nu när du inte ska bo där. Låt inte dina högst rimliga planer för din framtid hindras av en mindre summa pengar. Förr eller senare måste de ju agera om de inte vill fortsätta betala för något som ingen använder.

13 gillningar

Det här låter inte som ett ekonomisk problem, du kanske ska försöka få kontakt med någon slags familjerådgivare? Dina föräldrar kan såklart styra vad du gör med deras pengar, men inte vad du gör med ditt liv.

12 gillningar

Jag kan inte juridiken i frågan men vill bara peppa dig på att faktiskt flytta. Din mammas åsikt om ditt liv betyder ingenting. Kämpa för att frigöra dig och klippa navelsträngen som din mor borde ha gjort för länge sedan.

Hon agerar fel och du ska i detta läget följa dina drömmar, inte din mammas. Ingen av er kommer bli lycklig i längden annars

Om det inte går att resonera med din mamma kan du vända dig till tingsrätten och begära att borätten säljs på auktion:https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/bostad–fastighet/tvangsforsaljning-enligt-samaganderattslagen/

6 gillningar

Var det så att din mamma betalde de andra 85% av bostaden? Känns lite konstigt att mäklaren/banken gick på linjen att den som betalade 15% bara skulle stå som ägare till 10%, de borde nog upplyst dig om att det inte är rutin.

1 gillning

Handpenningen (betalas direkt när man skriver på kontraktet) ligger väl på 10% och insatsen på 15%? Är det insatsen du betalat, eller handpenningen? Allt hade ju iaf varit mer logiskt om det är handpenningen du betalat.

Det finns en lag från 1904, samäganderättslagen, som reglerar när man samäger. Den är dispoitiv vilket innebär att man kan avtala bort den. Har ni inget sådant avtal gäller lagen och enligt den kan varje delägare, oavsett ägarandel, begära en försäljning.

Om din mamma blir sur då kan inte lagen skydda mot. Kanske räcker det med att upplysa om lagen för att hon ska inse att hon inte kan stoppa dig.

5 gillningar

I grunden låter inte detta som ett ekonomiskt problem utan ett relationsproblem.
Gör dig fri och flytta först och främst så att du kan påbörja dina studier.
Hanteringen av BR är sekundärt.

6 gillningar

Jag kommer från en liten men ganska dyr stad så insatsen var 170 000 kronor. Min förmögenhet är runt 250 000 kronor så jag vill ha pengarna när jag ska flytta och inte att de sitter fast i en lägenhet jag ej använder.

1. Vem är betalningsskyldig för månadsavgiften och avbetalningarna? Måste jag betala 15 % av det?
  2. Hur kan jag bli 15 % ägare? Ska jag höra av mig till banken eller mäklaren som sålde lägenheten och få ett papper att skriva på som säger att jag äger 15 %?
  3. Har jag rätt att få lägenheten såld? Eller har jag bara rätt att göra en ansökan och sedan ska någon sitta och bestämma om jag får ett ja eller nej?
  4. Jag betalade 15 % och de andra 85 % är belånade. Jag har gått ut gymnasiet ganska nyligen och kunde inte köpa en borätt själv och få lån. Vad jag fick höra från mamma så betalade jag kontantinsatsen och 85 % är belånat. Det var säkert dumt att köpa en lägenhet ihop med henne men det var smartare än att bo ihop med henne.

Hur kan hon/de äga nånting alls om du gick in med all insats? Borde de snarare inte bara vara borgenärer för lånet?

Hoppas det löser sig.

Om du äger 10% så behöver du betala 10%, så gäller om ni inte har ett avtal som säger något annat.

Om du äger 10% och din mamma 90% så är det bara hon som kan ge dig något av hennes del.

Du har rätt att sälja lägenheten till högstbjudande, om din mamma vill köpa ut dig så får hon det. Hon har inte rätt att hindra dig från att sälja din del.

Oj oj oj, det var detta jag var orolig för. Tekniskt sett så har du gett bort 90% av din insats till din mamma. När ni säljer lägenheten så kommer banken ta sina 85%, och sedan får du 1,5% och din mamma 13,5%. (Om ni inte amorterat av mycket eller lägenheten gått upp mycket i pris, i så fall får du 10% av överskottet och din mamma 90%.)

Ska jag vara hård så är det så att du blivit lurad, du borde inte ha betalat hela insatsen och sen gett din mamma 90% av bostaden. Ni skulle löst det genom att du äger 100% och hon var din borgenär.

Du har nog två alternativ.

• Be din mamma att sälja den och ge dig din insats tillbaka.
  • Tvinga din mamma till en försäljning och acceptera att hon har snott 90% av din insats. Bra läxa till senare i livet, tyvärr kan man inte lita på alla föräldrar.

Jag hoppas det första alternativet löser sig, om inte så har du inte så mycket val en acceptera förlusten och att du blivit lurad.

2 gillningar

Jag kan tyvärr inte bidra rent juridiskt till denna tråden, men jag tror nog (tyvärr) att du måste inse att din mamma har grundlurat dig och hon låter som en extremt manipulativ person.

Min råd till dig skulle vara att slå dig fri så fort som möjligt. Det är för ditt absolut bästa.

4 gillningar

Lånet står väl på henne förstås.

Hur tänker du nu? Rent tekniskt har han inte gett bort 90 procent till sin mamma. Om lägenheten säljs med överskott erhåller frågeställaren 10 procent av köpeskillingen och mamman 90 procent. Ur de 90 procenten får mamman ta pengar och lösa banklånet.

Det är 5 procent av lägenhetens värde som han har sjänkt bort.

1 gillning

Detta stämmer inte. Delägarna är solidariskt ansvariga mot föreningen. Det innebär att båda måste se till att avgiften blir betald, annars kan föreningen välja vem de ska gå på (eller gå på båda).

1 gillning

Den som måste betala skulden har i sin tur regressrätt. Hen kan alltså kräva beloppet av den som inte betalt.

1 gillning