Ta över morsans lån på huset

Om jag inte minns fel bör de ha samboavtal ändå, annars kan sambolagen gälla och han kan ha rätt till hälften av bostaden. Det blir iofs deras problem om du ändå köper ut dem, men kan vara bra att kolla upp först.

1 gillning

Jag antar att du menar att du tar över ägandet på huset och därmed lånen?

Ok, det är naturligtvis bra för dig. Du “får” värdet på 5 miljoner.

Din mamma ger bort 5 miljoner. Hon borde naturligtvis sälja, köpa något billigt och gå i pension istället för att ge dig 5 miljoner kronor

6 gillningar

Det låter som att din mamma vill skänka bostaden till dig redan nu för att undvika eventuellt tjaffs i framtiden?

Du blir tydligt ägare och de blir “hyresgäster”.
Om din mamma skulle gå bort före hennes sambo blir det potentiellt enklare för dig/er att hantera lägenheten.

Nackdelen är ju att som någon nämnde att din mamma i princip skänker dig 5-6M. Om hennes sambo går bort före henne i framtiden, då kanske hon hellre hade velat sälja lägenhet och flyttat till något mindre och åkt på resor eller något.

Om ni ska göra detta måste ni bli på det tydliga med varför ni vill göra det, och göra det ordentligt isåfall.

Jag skulle avråda från detta. Försök bygga din ekonomi oberoende av din mamma.

Vad händer om ni av någon anledning skulle vilja backa affären i framtiden? Det kan hända mycket i ditt liv och dina relationer som gör att du inte längre vill eller kan äga huset. Kanske träffar du nån och vill köpa en egen bostad? Kommer banken och din ekonomi tillåta att du äger två bostäder?

Kan din mamma då köpa tillbaka det? Kan hon få bolån om några år när hon närmar sig pension?

1 gillning

Superviktigt, så flaggar för det igen. Samboavtal eller liknande är viktigt hur ni än gör @AnthonB

Jag tycker att det låter som en usel idé. Din mamma är relativt ung och det blir väldigt fel med det upplägg som du presenterar tycker jag. Enda gången det kan bli bra är om hon av andra anledningar inte kan ha kvar lånet.

Jag skulle aldrig klara av att presentera en sån idé för min mamma - och om mina barn i framtiden presenterar en sån idé för mig kommer jag att starkt ifrågasätta den.

Gör din egen resa istället.

2 gillningar