Hyra ut fastighet till förälder, lånebelastning

Hej!

För att min Mamma skulle ha råd att pensionera sig köpte jag hennes hus (hon har bet. anm, och får dyra lån) Nu bor hon där och betalar bara driftkostnaden själv, resten står jag för.

Detta ställer dock till ett problem när jag vill köpa ytterligare hus till mig själv då jag i bankens ögon, oavsett om jag har ett papper på att hon betalar driftkostnad räknar banken med 2 driftkostnader i sin kalkyl för mig.

Någon som har nån smart ide eller tanke kring hur man kan förbättra situationen?

Jag har även en enskild firma, men tror väl att även om företaget skulle äga fastigheten belastar den mig i bankens ögon?

(såg att det fanns en egen kategori för företag, men tror detta lutar mer åt privat)
Tack sålänge!

Är nog det gamla vanliga. Höj lönen, större kontantinsats och skaffa rik partner. 50% Kontantinsats och amorteringsfritt brukar ge bra effekt på kalkylerna.

För en vanlig Svensson känns det som denna affären med mamma skjuter det egna bostadsköpet 10-15år in i framtiden. :dizzy_face:

2 gillningar

Huvudsakliga problemet är driftkostnaden, jag bor i dag i en bostadsrätt och “får” ha lån på båda utan problem.

Problemet som uppstår när jag nu vill flytta till hus igen är just driftkostnaden. Då bank använder schablondriftkostnader på 8,3 Kkr/mån, oavsett verkliga driftkostnaden. Och då jag står som ägare på det huset också räknar de med att jag har en driftkostnad på 8,3 Kkr per fastighet, dvs 16,6Kkr/mån. Trots skrivet papper där min mamma tar ansvar för hennes driftkostnad.

Det jag undrar är om det finns nån smart ide på att kringgå detta? Har ju ändå ett skrivet avtal som sagt.

Hade det bara vart lånemängd+barn+ EN driftkostnad hade husköp inte vart ett problem alls, är ju ensamstående med barnen vv. så de räknas ju bara till “hälften”.

Driver själv eget och banken tittade på bolagets böcker för att göra en bedömning av min lön.

I slutändan var det inga problem att låna mer än vad lönen tillät.

Med det sagt så för ett resonemang med din bank.

Är det så att bolagets ekonomi inte tillåter en höjd lön blir det nog svårt att få med sig banken på affären.

Det kanske ser bättre ut om hon betalar regelrätt hyra till dig?

1 gillning

Tar inte ut nån lön alls ur företaget faktiskt, utan återinvesterar allt. Har däremot ett jobb vid sidan av med fast månadslön.

Ang hyra, det vore kanske en bra ide, även jag kommer ge tillbaka pengarna inofficiellt :slight_smile: :slight_smile:

Skriv ett hyreskontrakt. Ta ut en rimlig hyra som täcker lånekostnaderna+driftkostnaderna+amortering. Om du behöver, ge tillbaka pengarna som gåva.

Gå till företagsavdelningen på banken och fråga efter ett företagslån för fastigheten. Jag har detta upplägg på Länsförsäkringar (dock hyr jag inte ut till en släkting men principen borde vara densamma). När banken räknar på lån för mig så räknas inte fastigheten in utan den räknas som självförsörjande.

1 gillning

Ja, hyra är nog rätt väg att gå, men kommer som sagt betala tillbaka den såklart. Syftet med köpet från första början var ju att hon skulle ha råd att gå i pension.

Ang företagslån har jag redan kollat upp detta och man får inte låta företaget äga huset om en nära släkting nyttjar det, bara om utomstående nyttjar bostaden tyvärr. Men tack för tipset.

Du behöver inte outa för banken att det är mamma du hör ut till. Det är rimligen inget de kollar upp. Då kan du presentera det hela som en mer kommersiell historia och det ser iallafall något bättre ut.