Köpa bostadsrätt till förälder

Hej!

Jag behöver lite ekonomisk rådgivning gällande köp av bostadsrätt till min mamma.

Jag tillsammans med min sambo har i dagsläget en bostadsrätt med lån på ca 3.4 Mkr. Är egenföretagare (aktiebolag IT-konsult) med en månadsinkomst på 68 000kr. Lånet ligger på SBAB

Min mor är 65 år gammal, fastanställd med brutto lön på 27 000kr/mån arbetar för kommun som undersköterska. Jag tänker mig att hon går i pension om 2-3 år.

Vi har 600 000kr tillgängliga för kontantinsatsen. Och min mor vill tänka sig köpa en nyproduktion på ca 3Mkr med inflytt år 2025.

Min första plan var att få till ett nytt bolån där både jag och min mor står på lånet.

Jag har ringt runt till olika banker och fått följande respons.

• SBAB - Dom svarade att det inte går att vi båda står på lånet om det är bara hon som ska bo där. Dom sade att hon kunde antingen söka bolånet själv eller att jag utökar mitt befintliga bolån och lånar ut det till min mor. Om jag skulle utöka mitt befintliga bolån så får jag bara ut extra 600 000kr och det skulle inte räcka.
  • Länsförsäkring - Svarade blankt nej att dom inte stödjer sånt upplägg

Vad har jag för andra alternativ? eller ska jag bara fortsätta ringa runt till resterande banker?

Jag kan också kanske tänka mig att stå på lånet själv men då dyker andra problem med att vissa bostadsföreningar inte tillåter att den som bor inte står på lånet.

Ett annat alternativ skulle vara om jag köper en ägarlägenhet på företaget och hyr det till min mor?

1 gillning

Bostadsrättsföreningen bryr sig inte om dina lån. Bostadsrättsföreningen bryr sig om vem det är som äger bostadsrätten. Det brukar stå i stadgarna att medlem (=den som köper bostadsrätt) ska bosätta sig på adressen.

I praktiken brukar de flesta föreningar tillåta att man köper bostadsrätt tillsammans och att bara en av delägarna flyttar in. Till exempel att föräldrar och deras vuxna barn köper en bostadsrätt tillsammans men att bara barnet flyttar dit, så att föräldrarna kan stå som medlåntagare på lånen. Till exempel kan man ha ett kontrakt på att en delägare äger 90% och den andre äger 10% (hur stora procenten är bryr sig inte bostadsrättsföreningen om, däremot kan det vara viktigt för banken).

Om det är ett sådant upplägg ni har tänkt er så ska du säga till banken att ni köper lägenheten tillsammans och att du ska vara medlåntagare på lånet.

Eftersom hon går i pension så kan det vara bra att veta att banken kommer vara väldigt intresserade av din ekonomi som medlåntagare. I princip ska du kunna betala hela lånet, plus ditt eget lån, och ändå klara Kvar-Att-Leva-På-kalkylen.

Det är nog inte lättare att få ett sådant lån.

1 gillning

Tack främst för ditt svar och hjälp!

Ja de skulle passa oss, men enligt SBAB så svarade dom att det endast funkar om en förälder köper tillsammans med deras vuxna barn och barnet flyttar in men inte tvärtom dvs att förälder flyttar in. Förstår inte varför dom skulle resonera så.

1 gillning

Ibland kanske man skall fråga en gång till. Kanske man får annat svar andra gången - annars kan man i alla fall fråga hur dom tänker. Aldrig fel att lära sig något nytt. :slight_smile:

3 gillningar