Hej forumet. Jag skulle vilja be om tips på hur jag kan förhandla med banker om att låna på en bostadsrätt som jag själv inte ska bo i. Bakgrunden är att min mammas sambo gick bort i mars och hon delade lägenheten med honom. Hon äger i dag lägenheten till 50% och har inga skulder. Däremot har dödsboet inga pengar från min mammas sambo och kräver att få sälja lägenheten för att få ut pengarna. Jag vill därför hjälpa min mamma att lösa ut de andra 50% genom att gå in som ägare. Min mamma kan själv lösa ut ca 25% medan jag tänkte hjälpa till med ca 25% som jag tänkte låna till då jag inte har så mycket pengar sparat (ca 1,2 miljoner) eller iaf inte tillgängligt utan att börja sälja av en massa tillgångar som jag helst inte skulle sälja av nu.
Jag har pratat med ett par banker men de hävdar 1) Att jag inte får lån som ensam låntagare utan måste stå med min mamma 2) att eftersom jag inte kommer bo i lägenheten så vill de inte bevilja ett lån på en bostadsrätt då lägenheten inte är ett fritidsboende.
Jag har ingen erfarenhet men jag inbillar mig att det här inte kan vara ovanligt (att äga med sina föräldrar) så hur har andra gjort? Har ni alltid använt en annan fastighet och belånat den (vilket jag inte kan göra)? Finns det något smart som jag inte tänkt på när det gäller att förhandla med bankerna? Jag har gjort uträkningarna och även om jag har en del lån (bla på befintlig villa) så tycker jag att det borde finnas utrymme kvar iom att jag har en hyfsad inkomst och inte alltför höga kostnader. Det största hindren verkar vara att jag 1) även om jag bara vill köpa 25% måste ansvara för hela avgiften för bostadsrätten trots att min mamma kommer betala den och 2) Inte kan räkna lägenheten som varken fritidsboende eller pemanentbostad.
Tacksam för tips från smarta personer!