Portfölj åt huvudman i enlighet med Överförmyndarnämnden

Hej på er alla!

Jag har äntligen lyckats få överförmyndarnämndens samtycke till att placera min huvudmans tillgångar. Huvudmannen har tillgångar på totalt 1.8 miljoner som bara ligger och dammar på ett ruttet sparkonto samtidigt som buffert finns för levnad och oförutsedda händelser. I och med att huvudmannen inte använder dessa pengar och har autism så förklarade jag för nämnden att i och med att han inte är i behov av dessa medel de kommande 10-20 åren så kan vi lika gärna investera dem i långsiktiga indexfonder och låta dem jobba.

Jag sammanställde 2 olika portföljer enligt instruktioner från dem som de ska godkänna där en av dem ska användas och skulle önska feedback från er vänner.

Portfölj 1
LF Global 60%
Avanza EM 5%
Swedbank Robur Access Asien 5%
PLUS Alla bolag 5%
Spiltan AF Invest 10%
HB hållbar energi 5%
Ny teknik 5%
Avanza world tech 5%

Portfölj 2
SPP AF USA 45%
SPP AF Europa 10%
Avanza EM 5%
Swedbank Robur Access Asien 5%
AMF AF Småbolag 5%
Spiltan AF Inv 5%
LF Japan Indexnära 10%
HB Hållbar energi 5%
Ny Teknik 5%
Avanza World Tech 5%

Resultatet blev att handläggaren gav sitt tycke för portfölj 2 med motivering att min huvudman kommer avkasta bättre genom att istället fördela per indexfond genom tidens gång. Han motiverade vidare att bara USA-fonden har gjort det bättre än själva globalfonden så om sparandet är på så lång tid så menade han att det är bättre att göra så. Hur tänker ni mina vänner, har han rätt eller missar vi något här?

Min första reaktion är att detta ser ut som en portfölj som du kanske själv skulle valt.
Diversifiering mellan 8-10 olika fonder i olika geografiska delar och brancher.
Ser bra ut på pappret.

Du är en förmyndare.
Du har 2 val.

1. Placera allt på ett bankkonto. Helt riskfritt till 0% ränta
  2. Placera någon annans pengar efter din bästa förmåga.
    Det är huvudmannen som kommer lida om din placering är dålig.
    I vilken utstäckning kan du komma i kläm om den backar 30%

Du skall veta att du kommer att ha luppen på dig.
Du kommer att få ryggdunk och känna dig bra om värdet ökar år efter år.
Vad gör du om börsen backar 30% och du blir ifrågasatt för dina val.
Kommer du satsa mer aggressivt för att vinna tillbaka det?

Jag skulle nog säga att du har en skyldighet att placera mer i “stay rich” placeringar, snarare än “get rich”. 2 Mijoner i kapital är ganska mycket och ges de 10-20 år att växa med någon procent över inflationen är det ganska bra.

Varför ha 8-10 fonder?
Har du tänkt byta fonder?
Har du en japan fond som backat -20 och europa fonden gått upp +20,
Så lär du bli kritiserad för japan fonden. Tänker du byta då?

Jag hade nog satsat 20-30% på Lysa. Då får du en bred placering.
Resten 70% hade jag nog placerat mer konservativt (stay rich).
Du behöver ju faktiskt inte placera allt på en gång.
Sedan går det ju alltid att pyttsa in mer i Lysa när den har en liten krockkudde.

Är ni inte alls släkt så hade jag placerat mer konservativt,
än vad jag hade med en släktings pengar.

Du tar på dig rollen som en ekonomiskrådgivare.
Se upp lite med det. Man kan mena väl, men det kan bli fel.

1 gillning

Du gör det onödigt svårt för dig. Varför kör du inte Lysa 60/40 eller LF Global 60% AMF Räntefond 40%.

Fire and forgetlösning med Lysa. Du sätter in allt på en gång och sen släpper du det.

tack för era svar, uppskattar det!
Och jag förstår risken med detta och jag tänker att det finns en anledning till att dem godkände och det är att det just är indexfonder samt att sparandet är på lång tid. Sedan så har jag mandat att gå in och ändra fonder ifall det värsta tänkbara skulle ske. Det är min bror det handlar om så man vill väl men som ni säger så kan det även sluta illa. men hur fungerar “stay rich” placeringar?

Jag tycker att din handläggare inte ska lägga sig i vilken framtida avkastning det kan bli för det är uppenbarligen långt från dennes expertis. Ingen kan svara på vilken som ska gå bäst i framtiden.

Kan du få loss pengar till en oberoende rådgivare, till exempel Småspararguiden, så kan du skydda din bror, dig själv och undvika handläggarens ifrågasättanden. Småspararguiden kommer med största sannolikhet säga 100% i LF Global Indexnära och ge dig ett papper med motivationen.

3 gillningar

Det är lite enklare när det är en släkting tror jag. Det är skillnad om jag placerar åt min bror, och värdet minskar, än att jag upptäcker att en förmyndare placerat pengarna enligt en modell han hittat på ett nätforum. :wink:

Om det vore min bror så skulle jag kanske placera 60/40 eller 70/30 till att börja med.
(70% aktier / 30% räntor betyder det alltså).

Frågan är om du verkligen skall gå in och ändra fonder ifall det värsta tänkbara skulle ske.
Den som sålde i Mars har tappat 30%. Stress kan få en att ta snabba beslut, men bästa beslut är ibland att sitta still i båten och ha is i magen. Därför är Lysa ett bra alternativ eftersom det inte går att byta fonder. Fire och forget, som Darskhippo sade. Det går bara att omfördela relationen aktierfonder/räntor.

Jan kanske kan länka till något avsnitt om stay rich placeringar.

Konkret betyder det att risken i placeringen är betydligt lägre,
och att oftast avkastningen också är lägre.

Låt oss säga att vi fått ett tips om en online handel som säljer mattor och att det finns god chans att värdet dubblar sig, men det är ett oprövat företag.
Jag trycker in allt jag har, låt säga 20000kr.
Du är rikare än mig och trycker in 2 miljoner.
Tyvärr går det i konkurs. Det är betydligt värre att förlora 2 miljoner, än 20000kr.
20000 kan jag lätt spara ihop igen.
2 Miljoner går inte att spara ihop i första taget med en vanlig lön.

Stay rich placeringar är placeringar som har begränsad nedsida. 5% kanske.
Har man mycket pengar är det viktigare att behålla det än att få bra avkastning.

Låt säga att din bror kan få en av extrainkomst på 10-20000kr per månad av kapitalet i framtiden. Det är ritkigt bra när ens jobbmöjligheter är begränsade.
Att riskera den extrainkomsten, är oförsvarligt.
Då tycker jag det är bättre att vara lite mer konservativ och få lite lägre avkastning.

1 gillning

tack Mattias för din input och jag respekterar din view! Du har rätt, det är mycket pengar och det blir stressigt ifall det gungar på börsen speciellt med denna summa. Men vi i familjen är fast beslutna att vi inte säljer i panik och sparar redan själva hos Avanza och tror verkligen på långsikt. Jag tar med mig ditt tips om Lysa och läser på lite mer. I övrigt vad ansåg du om båda portföljerna och stämmer det på det sättet handläggaren resonerade att “vrf ha en globalfond som gör ex 20% på ett år när man kan äga en usa fond och europa som båda två gör 20% vardera” låter lite märkligt dedär för isåfall skulle väl alla göra så :smiley:

1 gillning

Har du familjen i ryggen så är det nog många som tycker en 70/30 eller 80/20 portfölj på lysa är en bra rekommendation för de flesta på 10-20 års sikt.

En globalfond idag består av 60% nordamerika tror jag.
En globalfond är ju en placering på världens största börser.
Det är inte jämnt fördelat. Latinamerika, ryssland och asien är underviktat.
(Men det är nog så man vill ha det ändå)
Nordamerika är störst, sedan kommer Europa tror jag,

Om det är en buy and hold/Fire and forget portfölj hade jag valt en Globalfond. Man kan dela upp samma summa i olika fonder, men då går de olika bra och man måste rebalansera/omfördela vikten.

Om man tror sig vara smartare än marknaden eller tycker det är kul att välja fonder, så är en globalfond tråkig. Frestande att slänga in lite rysslandfond, men frågan är om den eventuella vinsten att välja fonder själv står i proportion till eventuell ökad risk. Jag ger en globalfond som rekommendation till andra.

I min ppm har jag numera AP7 (Globalfond)
I mitt privata sparande gör jag en Yolo och har nördat in mig på guld och silver aktier.
Har investerat i uran och ger fingret till etablissemanget genom mitt köp av Gamestop aktier. Skulle aldrig placera andras pengar på samma sätt.

Som förmyndarre skulle jag göra en tryggplacering som har ok/bra förväntad avkastning.
Men mina egna besparingar kan jag ta ut svängarna.

Fint att du tar dig an din bror och gör det som är bäst för honom :grinning::+1:

Nu verkar ju överförmyndarnämnden redan sagt sitt så jag antar att du inte vill ändra på det direkt, men jag förstår det som att du har rätt att ändra efter eget huvud sen.

Sen tycker jag det är sjukt märkligt att en handläggare på överförmyndarnämnden kan säga vad som kommer att bli bäst i framtiden!?!?. Kanske @janbolmeson ska ta med hen i ett framtida avsnitt för uppenbarligen sitter handläggaren inne med helt unika insikter :joy:

Som andra har sagt är det nog bra att kolla upp vad som händer om det går åt pepparn. Vad är ditt ansvar? Visst det är din bror men bara kolla så det inte ligger något lurt i att du tar på dig detta.

Om du kan ändra på upplägget (nu eller senare) så skulle jag rekommendera dessa två RT avsnitt.

4 hinkars principen för att få rätt fördelning mellan buffert, mellanrisk hink och passiva (hög risk) hinken. Där beskrivs också vilka hinkar som passar för “get rich” och “stay rich”.

Det andra avsnittet är årets uppdatering av modellportföljerna med fond förslag och fördelning både för låg, mellan och högrisk portföljer. Dessa är betydligt enklare och billigare och följer sannolikt marknaden bättre än dina egna :wink:

Lycka till :slight_smile:

1 gillning
  • Vad är enligt dig det värsta tänkbara?
  • Vilka ändringar tänker du göra då?
  • Vad gör du när Överförmyndaren påpekar att banken försett honom med en lista med ett flertal andra värdepapper som klarat kraschen mycket bättre än de du valt, och att han tänker följa upp de åtgärder du väljer att vidta med anledning av detta på nästa möte?
  • Varför väljer du att ändra fonder först när det gått snett?
  • Finns det något stöd i forskningen för din strategi?

Jag skruvar på mig när jag ser att någon tänker gå all in på aktiemarknaden med någon annans icke obetydliga förmögenhet. Som så ofta massa diversifiering med val av aktiefonder som ska vara optimerade i än det ena än det andra avseendet, men ändå 100 % i samma tillgångsslag.

Det är farligt att ge andra råd hur man ska agera i en situation som man inte själv upplevt eller behöver ta ansvar för, men personligen skulle jag välja “stay rich”-inriktningen, som @Mattias_Hogstrom redan varit inne på. Och då är jag ändå ganska spekulativ med mina egna pengar, med exempelvis silver och krypto i portföljen.

Men det finns faktiskt ett råd jag vågar ge, och som jag tjatar om:
Skriv ner din strategi i ett dokument, och när börsen löper amok och känslorna tar överhanden agerar du enligt det som du skrivit ner i dokumentet i nyktert tillstånd.

3 gillningar

Tack för input uppskattar all hjälp man kan få. Självklart ska man hjälpa brorsan sin :slightly_smiling_face:

Precis du har rätt, vi har inga planer på att backa. Vi har trots allt fått grönt ljus att använda de fonder jag nämnt tidigare och anledningen till att de gick igenom var för att sparandet var över 10 år, annars skulle de inte acceptera en sån summa i högrisk. Sparandet kommer ske hos mitt Avanza konto med översyn så jag får ombalansera hur jag vill och när jag vill. Jag har även inga planer på att byta fonder i den utsträckningen utan planen är att sitta lugnt i båten även i de värsta tider. Någon kontroll kommer de att inte göra förrens efter årsskiftet när jag redovisar kapitalet och då kan de möjligtvis kommentera om kapitalet minskat i värde. Tänker också att jag möjligtvis gör det för komplicerat för mig själv och borde istället gasa på följande och ombalansera enligt Jans program 1 gång om året :slight_smile:

LF Global 70%
Avanza EM 10%
PLUS Alla bolag Sverige 10%
Spiltan AF inv 10%

2 gillningar

Ja som portfölj gillar jag din sista bäst :slight_smile:

De större frågorna är

1. Att du är säker på att köra 100% aktier. Vilka aktiefonder spelar mindre roll mht risk. Vi är trots allt mitt i en pandemi (ok andra halvlek) och börsen är på ATH. Även på lång sikt är det svårt att få bra avkastning om man lägger in närmare en topp. Men visst ingen vet om vi är på en topp. Bara än väldigt lång uppgång :slight_smile: Du kan ju rätt lätt sätta en del på Avanza räntekonto men då får du kanske problem med handläggaren.

2. Om pengarna idag är säkert placerade så är frågan om du ska lägga in dem på ett bräde. Jag hade inte vågat göra det, speciellt inte i nuläget. Alternativet är att månadsspara in pengarna under en längre period. Teoretiskt inte optimalt men många underskattar det emotionella - risken att man freakar ut och säljer på -40% för att sedan inte komma in igen. Bara så du tänkt igenom även det.

Så det är de två punkterna jag hade funderat på.

1 gillning

När du skriver att det kommer ske på ditt avanza konto med översyn.
Menar du att pengarna kommer ligga på ditt konto i ditt namn?!

Tror det är bättre om din bror har ett eget konto på Avanza och att du får en fullmakt så att det kan administreras från ditt konto.

Hade jag varit en överförmyndare hade jag inte tillåtit att pengarna förs över till någon annan.

Jag betvivlar inte att du ser till din brors bästa, men visa det and do it by the book. Du gör en hedersvärd insats. Tumma inte på reglerna för att han är din bror och ditt blod. Följ reglerna just för att han är din bror.

5 gillningar

Håller fullständigt med dig här. Dina pengar är dina pengar och din brors pengar är hans pengar. Blir ju yxigt när schablonskatten dras.

Föra över brorsans pengar på 1,8 mille och sen dör förmyndaren. Blir jobbig bodelning och allt. Nä, det här är inte rätt.

2 gillningar

Sorry där, blev otydligt. Det jag mena var att allt ska naturligtvis vara på hans namn men jag ska kika om jag kan se hans konto från mitt konto som ”konton med dispositionsrätt” vilket jag tvivlar att de har den möjligheten.

Jag har ju som sagt varit Godman för han i snart 3 år och jag älskar att finnas där för han och göra de bästa för han men samtidigt så vet jag innebörden att göra allt by the book för att jag vet att överförmyndaren är väldigt sträng på den punkten.

Jag är väldigt tacksam att ni allihopa på tråden hjälpt med tankar och idéer och jag uppskattar det verkligen, cred till er. Snacka om ett grymt forum @janbolmeson visste att det var rätt ställe att lära sig och förstå nya perspektiv på sparande.

Nu när jag kommit såhär långt så har vi i familjen diskuterat och kommit överens om 100% aktier och vi kanske eventuellt köper in oss i omgångar istället för allt på en gång. Ska även prata med Avanza om kontona så att de blir rätt. Dock så är bara portföljerna kvar, om jag tolkat er rätt vänner så ansåg ni att portfölj 2 va okej men att även portfölj 1 funkar för förenkling. Eller så trattar man ner det ordentligt och ist kör max 4 fonder för som jag nämnde tidigare så kommer jag bara ombalansera 1 gång om året vid behov.

3 gillningar

Jag har fullmakt för min frus ISK och KF på avanza, ser och kan göra allt när jag är inloggad på mitt eget Avanza. Smidigt när man deltar påIPO:er etc.

2 gillningar