Min pappa har fått beskedet att han har några månader att leva.
Han och min mamma har varit gifta i många år. Båda är pensionärer. De har ett hus med lån, bil, hund båt osv. Inga stora pensioner men de klarar sig tillsammans. Jag vet dock inte riktigt hur det kommer bli med inkomst när mamma blir själv.
Vad ska hon tänka på?
De har börjat föra över räkningar så att det går via mamma istället för pappa men det är nog allt ännu.
Jag tänker att hon behöver kolla sin pension och göra en budget.
Försäkringar?
Bilen, den står förmodligen på pappa, ska de skriva över den eller spelar det ingen roll om hon ärver?
Vi är 3 syskon men bara jag bor i närheten så jag känner att jag borde hjälpa henne. Jag och min pappa har inte en jättebra relation men jag har det med min mamman och vill verkligen att det ska blir så enkelt som möjligt för henne med allt praktiskt.
Beklagar! Livet är dessvärre ändligt, hoppas sista tiden blir ljus.
Rent praktiskt, om dom är gifta & det ej finns barn med andra föräldrar så kommer det bli hyfsat smidigt i bodelningen. Annars råder jag att skriva testamente.
Tänker också värt att kolla upp vilket efterlevandeskydd som finns i tex pensioner, försäkringar eller bolån.
Beklagar er situation och hoppas att hans sista tid i livet blir så fin det går.
Praktiskt är det några saker dina föräldrar kan förbereda för att underlätta för din mamma. Jag tänker främst på följande:
-
Se över vilka försäkringar som finns. Finns livförsäkringar via ex facket? Hur ser pappas pensioner ut? Finns det efterlevandeskydd i hans pension? Finns det andra typer av försäkringar, ex kapitalförsäkringar? Vem finns i så fall inskriven som förmånstagare?
-
Se till att din mamma har ett eget bankkonto i eget namn med tillräckligt mycket pengar för att klara 3-4 månaders räkningar (alternativt se till att hennes lön/pension betalas ut till ett eget konto den närmaste tiden). När en make/sambo dör och man har haft gemensamt bankkonto fryser banken kontona till dess bouppteckningen är klar. Det gör det besvärligt att betala räkningar den första tiden efter ett dödsfall. Har man däremot ett eget konto är det fortsatt aktivt och det går att anteckna i bouppteckningen att den efterlevande har haft utlägg för dödsboets räkning.
-
Är dina föräldrar gifta eller sambor? Om de är sambor eller om det finns barn sedan tidigare relationer är det bra att prata om ifall dina föräldrar har skrivit ett testamente. Vem vill din pappa ska ärva honom? Är dina föräldrar gifta och det endast finns gemensamma barn ärver din mamma allt och testamente är inte lika viktigt.
-
Nu vet jag inte alls hur din pappa är som person och hur han tagit beskedet, men om det går kan det vara till stor hjälp för er i familjen att ha pratat om hans önskemål för begravningen. Vill han ex gravsättas eller kremeras? Borgerlig eller religiös ceremoni?
Trist läge. Beklagar. Att avsluta alla abbonemang mm som står på pappa och starta nytt som står på din mamma alternativt överlåta det på henne är vettigt om det är något hon vill behålla… Sådant kan strula en del annars. Att plocka fram alla gemensamma papper för försäkringar. Instruktioner för prylar pappa kanske har koll på.
Att flytta alla pengar till henne asap är vettigt. Banker kan vara extremt söliga även med enkla arvsskiften. Vi har upplevt flera månaders handläggning efter att bouppteckningen är klar och strul med massa papper att fylla i etc.
Om det finns mycket sparpengar tänk efter hur pengarna placeras. Minst bra nisch bank. Man kan få ca 2,7 % ränta nu där ungefär.
Byt ägare på bilen. Då kan man automatiskt välja nytt försäkringsbolag direkt.
Om man båda kört bilen brukar samma bolag åtminstonde kunna ge en likvärdig premie även om mamma aldrig ägt familjens bil.
Kolla vad som gäller för din pappas pensionsförsäkringar. Ofta Inte så mycket man kan påverka men bra att få koll på hur ekonomin kommer se ut framöver. Om pappa inte börjat ta ut ex ppm pensionen kan det vara vettigt kanske att göra det bums om det går. Man får bara då välja om man vill ha efterlevandeskydd . Det vill han eftersom beloppet då och bara då utbetalas till din mamma när pappa dött.
Tack för er input. Jag ska sätta mig ner med mamma och gå igenom vad hon bör göra.
De är gifta och bara gemensamma barn. Endast egna konton så det mesta kommer nog löpa ”smidigt” om de bara ser till att abonnemang står på mamma.
Sen behöver hon få koll på hur hennes ekonomi kommer se ut efter pappas död.
Jag och pappa är inte riktigt där i vår relation att jag vill ta upp saker med honom, risken är att han kommer tycka att jag lägger mig i och ”ska få rätt” så jag får nog mest ta det med mamma.
Jag vill beklaga den kommande sorgen och den nuvarande situationen.
Tipsen ovan kan vara mycket tidskrävande och det är viktigt att du informerar dina föräldrar om det. Jag hade
Kväll 1: Skrivit ner alla försäkringar, banker, tjänstepensionsförvaltare m.m.
Kväll 2: gått igenom alla pärmar där viktiga papper finns överskådligt.
Därefter strukit dem från olika listor. Det kan vara 30-50 min telefonkö hit och dit och det är skönt att se att man bockar av saker på en lista.
Eventuellt: Våga prata om begravning för det är många beslut som ska fattas där sen.
Kanske vara förberedd på att flytta till något mindre? Engagera sig i lokala pensionärsföreningen? Nya väninnor i samma situation är aldrig fel. Kyrkan brukar ha träffar för sörjande att få stöd.
Björn Lunden förlag har en bra bok om bouppteckningar, finns som e-bok (nedladdningsbar).
Skit i allt praktiskt FÖRUTOM testamente och att spendera tid ihop. Hjälp din mamma så hon kan vara så mkt som möjligt med din pappa den sista tiden. Be om intyg för närståendepenning för dig och dina syskon om ni vill. Efterlevandeguiden har bra hjälp och checklista sen när det väl är dags. Men just nu - var tillsammans. Om ni inte vill det, underlätta så att de som vill vara det kan.
Beklagar!
En nära anhörig till mig gick bort tidigare i år där inget fanns nedskrivet eller uttalat vad det fanns för abonnemang, försäkringar, önskemål om begravning etc. Det blev en hel del detektivarbete.
För att samla informationen med både hårda och mjuka frågor så rekommenderar jag Vita arkivet.
Jag kan bara konstatera att det hade varit till stor hjälp när man står där och det är för sent att fråga.
En framtidsfullmakt kan vara bra att ha.
Beklagligt att höra.
Förutom abonnemang som nämns ovan är även prenumerationer är viktigt att ändra (om de står på din far) och äganderätten av bostaden och dyl.
Beklagar situationen men tyvärr är det en del av livet som man förr eller senare får hantera hur jobbigt det än är ![]()
Först, lös likviditeten så hon klarar sig minst 3-4 månader gärna mer med nuvarande kostnadsbas. Kan vara läge att föra över pengar från pappa till mamma, eventuellt likvidera investeringar (aktier/fonder) om så krävs.
Sedan spendera så mycket tid tillsammans som det går. Se till att de verkligen gör något om de har kvar något på bucket list och om det går för papsen. Bra att de har separata konton, det förenklar.
Allt det andra löser sig om man har likviditet. Köper tid för din mamma att klura ut hur hon vill och kan göra när sorgen så sakteliga lägger sig. Förhoppningsvis behöver hon inte göra några större förändringar snabbt utan kan ta den tiden hon behöver. Som säkert också ni barn behöver.
Jättebra att du börjat föra över räkningar och förstå vem som står för vad. Sådant kan annars stöka till det rätt rejält.
Sköt om er ![]()
Beklagar situationen.
Din mamma kan få rätt till ekonomiskt stöd:
För att få hjälp att se över sin ekonomiska situation så kan din mor också vända sig till kommunens budget- och skuldrådgivare. Denna typen av stor förändring av ekonomiska förutsättningar i livet är precis sådant som de arbetar med.
Jag beklagar situationen.
Det kanske kan vara bra att skriva ner koder till diverse inloggningar. Jag tänker t ex på mobilen, molnlagring för foton mm om han har sådant samt prenumerationer som då blir enklare att avsluta.
Tack för alla era svar, jag får sätta mig med mamma i helgen känner jag och ta fram en plan för allt som behöver gås igenom. Arv är inga problem, de är gifta och inga särkullsbarn.
Men det är mycket av det andra ni nämner som måste gås igenom, koder, abonnemang, försäkringar och en genomgång av ekonomin när mamma blir själv med allt.
Tyvärr är hon inte så digitalt bevandrad så jag kommer nog få stötta henne en del med det, men de har redan börjat med vissa delar av räkningar etc.