Lite udda fråga. En förälder kommer sannolikt att gå bort inom närmaste 2 åren i och med sitt hälsotillstånd.
Jag sköter ekonomin i nuläget och funderar på om man ska förbereda sig på något sätt. Hen kan i nuläget inte säga något om önskemål. Det jag funderar på är bouppteckning och begravning. Jag kommer ärva allt om det inte dyker upp något testamente.
Tror att uppdraget på rutin brukar gå till Fonus som jag inte vet om de är bra eller dåliga?
Kan och borde man förbereda detta på något vis redan nu?
Tråkigt när ens föräldrar börjar bli dåliga. Hoppas ni får en fin sista tid. Fokusera på det.
Kan vara bra att skaffa sig ett hum om vad/hur man skall göra.
Min erfarenhet från liknande situation var att jag upplevde det rätt skönt att behöva fixa lite “praktiska” saker i/under sorgearbetet. Kan ta ett tag att landa, och skönt att då få andra saker att tänka på emellanåt.
Jag får börja med att beklaga situationen. Hoppas ni kan göra det bästa av den tid som är kvar.
Vad det gäller det ekonomiska, så är frågan om det finns några aktier på Aktie&Fondkonto? I så fall är det bra att stämma av var underlag för köpen av aktierna finns, samt historik gällande nyemissioner etc finns. Tex i någon pärm? Detta behövs för att kunna räkna fram omkostnadsbelopp när aktierna ska säljas någon gång i framtiden. Annars riskerar ni att behöva skatta för allt mha schablonmetoden, vilket inte är fördelaktigt såvida inte aktierna för ett viss företag gått upp minst 400% i värde i genomsnitt sedan de köptes.
Om det finns många småskvättar utspridda på flera banker kan det också vara en ide att samla tillgångarna på färre institut. Då blir det färre institut att hantera när tillgångarna ska föras över från dödsboet. Varje institut har sina egna regler gällande hantering av dödsbo nämligen, och vissa kan vara lite krångliga att uppfylla ibland. Se dock till att inte ha mer än 1.050.000 kr på sparkonto hos respektive institut, för att insättningsgarantin ska gälla.
Om inte er lokala Fonus är erkänt bra, så undvik. Kedjor gör mycket på rutin och inte billigare. Hellre värdigt och bra av nån lokal byrå som känner begravningsförrättare m m på orten/i området. Jag förmodar då att det finns vissa uttalade önskemål.
Hört att Fonus är relativt dyra för att göra samma sak. Det jag tänker är att man ska ha någon annan i beredskap som är bättre. Eller gör samma sak billigare. Antar att man inte är så intresserad av att googla runt efter begravningsbyråer när någon precis dött.
Får ta kontakt med någon juristbyrå som kan sköta bouppteckningen när det är dags. Vill mest höra vad de vill ha för papper så man kan ha allt färdigt.
Jag har ganska nyligen förlorat den siste föräldern, och det var jag som skötte ekonomin, så jag kan verkligen relatera.
Mitt inspel är att ni pratar mycket om minnen, var saker kommer ifrån och viktiga relationer. Spela in, ta anteckningar och fotografera. Lita inte på minnet, utan dokumentera. Var kommer den där tavlan från, vem var första kärleken?
Börja prata om vita arkivet, det är svårt men försök förstå önskemål.
När det gäller det ekonomiska så strunta i att samla ihop konton etc, det ordnar sig när alla papper trillar in efter dödsfallet. Det kan kännas viktigt eftersom det är en praktisk sak som går att göra, men din förälder kan ju leva lägre än man tror och då spelar det ändå ingen roll. Lägg hellre tid på att se till att du har ordnat med eftersändning av posten eftersom ALLA autogiron, e-fakturor etc genast avslutas och istället kommer via post.
Om du behöver kan begravningsbyrån helt säkert hjälpa till med bouppteckningen men du kan ganska lätt göra den själv med Skatteverkets blankett och lite tålamod.
Slutligen: börja städa på vinden redan nu. Det är inte kul att det som var en kär persons ägodelar oftast är skräp när hen gått bort…
Mitt tips (återigen, om intresse finns för specifik ceremoni): Fråga i den lokala församlingen (vid samfundsbegravning) eller kolla med borgerliga förrättare (men även här vet ofta församlingarna) efter råd/förslag på seriös och värdig byrå. Jag säger detta med 25+ års erfarenhet av församlingsjobb inkl begravningsbokning etc. Skulle nå’n fråga hos oss skulle de få ett annat svar än Fonus och även andra svar än alla prispressade onlinevarianter. Det är helt enkelt inte värt det. Låt mig slippa dra skräckexempel.
Även jag beklagar sorgen. Ta tillvara på tiden som är kvar och oroa dig inte för bouppteckningen.
Jag tror inte du behöver förbereda vem du ska välja att göra bouppteckning. Har din förälder en någorlunda vanlig privatekonomi (bankkonton, aktier, fonder, boende, bil, lån men inget eget företag eller liknande ekonomisk verksamhet) så är det enkelt att göra bouppteckningen själv. Du kommer att behöva två förrättningsmän som kan vidimera innehållet i bouppteckningen men du själv kan vara den som gör bouppteckningen.
Det är lätt att göra själva bouppteckningen med hjälp av Skatteverkets blankett och broschyr. Bara att fylla i en pdf på datorn och sedan skriva ut. Du behöver få ut uppgifter om saldo på bankkonton, fonder, aktier och skulder på dödsdagen men det brukar de flesta banker skicka ut automatiskt någon vecka efter att dödsfallet har registrerats. Finns det sparande på något mer udda ställe så kanske deras rutiner inte fungerar än (Hej Qliro!). Det kan därför vara värt att förbereda och samla ihop vilka ställen din förälder har tillgångar på.
Under de senaste 20 åren har jag varit med om att både föräldrar och svärföräldrar går bort. Dessutom har jag gjort ytterligare två bouppteckningar.
Min erfarenhet är sex stycken bouppteckningar på 20 år. Både föräldrar och svärföräldrar har gått bort. Dessutom två andra släktingar. En av dessa var överlevande maka och för maken hade begravningsbyrån gjort en bouppteckning till en kostnad av 6000 kr som var skriven i en Wordfil. Arvingen hade själv ändå fått samla in alla uppgifterna så det var inte mycket som gjordes för 6000 kr. Resultatet var också mycket mer svåröverskådligt än Skatteverkets blankett.
Om detta stämmer så ärver hon allt. Det är bara särkullbarn som har rätt till omedelbar laglott. Beställ en släktutredning på mannen från Skatteverket för att säkerställa att det inte finns några okända barn registrerade på mannen.
Om det inte finns något testamente och det endast finns gemensamma barn så ärver hon allt när bouppteckningen är registrerad.
Hon bör kontakta den bank mannen har sina huvudsakliga konton på så att de löpande räkningarna kan fortsätta betalas.
Är det en “vanlig löntagare med hus” och lite sparande i aktier eller fonder så är det inte komplicerat att göra bouppteckningen själv. Skatteverkets anvisningar är mycket bra, Som jag har skrivit tidigare i tråden så har jag gjort flera bouppteckningar utan några problem alls. Se länk
Det svåraste brukar vara att få tag i alla uppgifter om tillgångar och det jobbet har man oavsett om någon annan gör bouppteckningen eller om man gör den själv. Men det mesta brukar komma automatiskt från de vanliga bankerna.
Det är förvånansvärt många praktiska uppgifter man måste göra, kanske kan du hjälpa henne lite med detta. Så fort ni har ett dödsfallintyg så kan ni använda det för att tex få möjlighet att betala räkningar via den dödes konton osv.
Instämmer i det som skrivits ovan, bouppteckning kan man göra själv om man kan hantera privatekonomi och det inte finns komplicerad ekonomi. Bouppteckningen är det första man bör göra, ofta krävs en godkänd bouppteckning för att hantera tillgångar. Under en period för några år sedan var det lång väntetid hos Skatteverket, förhoppningsvis har det löst sig nu. Skatteverket har bra och tydlig vägledning för en bouppteckning. När man har den klar kan man fixa överföring av olika tillgångar.
Som jag förstår det så tar man ändå ut bägge parters saldoutdrag per dödsdagen, och det är det som gäller sedan när man summerar. Så det gör inget att använda pengar från gemensamma konton.
Banken hjälper till att betala sådant som hör till begravning eller obetalda räkningar som den avlidne haft, med pengar från dödsboet.
Den biten löser sig själv, alla svenska banker och försäkringsbolag skickar ut saldo- och räntebesked vid dödsdagen per automatik. Kan ta ett par veckor men det kommer. Man har tre månader på sig att göra och skicka in bouppteckningen, så det är inte överdrivet bråttom heller.
Om bouppteckningen känns övermäktig att göra själv är det klart vettigt att betala för att få det gjort. Vi har t ex anlitat en jurist via begravningsbyrån. Kanske inte den billigaste lösningen men det var problemfritt och det var värt mycket mer.