Förbereda anhörigs dödsfall?

Även jag beklagar sorgen. Ta tillvara på tiden som är kvar och oroa dig inte för bouppteckningen.

Jag tror inte du behöver förbereda vem du ska välja att göra bouppteckning. Har din förälder en någorlunda vanlig privatekonomi (bankkonton, aktier, fonder, boende, bil, lån men inget eget företag eller liknande ekonomisk verksamhet) så är det enkelt att göra bouppteckningen själv. Du kommer att behöva två förrättningsmän som kan vidimera innehållet i bouppteckningen men du själv kan vara den som gör bouppteckningen.

Det är lätt att göra själva bouppteckningen med hjälp av Skatteverkets blankett och broschyr. Bara att fylla i en pdf på datorn och sedan skriva ut. Du behöver få ut uppgifter om saldo på bankkonton, fonder, aktier och skulder på dödsdagen men det brukar de flesta banker skicka ut automatiskt någon vecka efter att dödsfallet har registrerats. Finns det sparande på något mer udda ställe så kanske deras rutiner inte fungerar än (Hej Qliro!). Det kan därför vara värt att förbereda och samla ihop vilka ställen din förälder har tillgångar på.
Under de senaste 20 åren har jag varit med om att både föräldrar och svärföräldrar går bort. Dessutom har jag gjort ytterligare två bouppteckningar.

Min erfarenhet är sex stycken bouppteckningar på 20 år. Både föräldrar och svärföräldrar har gått bort. Dessutom två andra släktingar. En av dessa var överlevande maka och för maken hade begravningsbyrån gjort en bouppteckning till en kostnad av 6000 kr som var skriven i en Wordfil. Arvingen hade själv ändå fått samla in alla uppgifterna så det var inte mycket som gjordes för 6000 kr. Resultatet var också mycket mer svåröverskådligt än Skatteverkets blankett.

3 gillningar