Sparande som gift par med delad ekonomi

Hej,
Hur ska man tänka som gift par med sparandet? Jag och min man har delad ekonomi och vill spara tillsammans. Men man kan ju inte dela på ett ISK konto (eller KF till barnen). Är det att rekommendera att båda sparar lika mycket på var sitt håll även om det är i samma portföljer eller kan en person stå för sparandet? Jag antar att man rent juridiskt äger det tillsammans ändå, eller? En nackdel med att båda sparar i varsitt ISK är att det blir mindre summor och man kanske inte kan komma upp i minimibeloppet för varje fond varje månad. Samtidigt så känns det bra att båda har ett aktivt sparande och tillgång till pengarna osv.
Vad finns det för “bör” eller judiska aspekter som är bra att känna till kring detta? Och hur har ni gjort?
Tacksam för input!

1 gillning

En av er kan stå som ägare på ISK och partnern kan få fullmakt. På så sätt kan den personen också få full insyn och möjlighet att köpa/sälja i portföljen. Det är smidigt. Dock kanske det inte passar alla rent personligt.

Jag är gift och vi har gjort som så att vi har egna isk där vi sparar lika mycket var. Vi har inte exakt likadana portföljer heller. Min fru vill ha Swedbank och jag vill ha Nordnet t.ex.

Är det mindre summor som gör att ni inte kan skapa portföljer med många fonder så kan ni skapa enklare portföljer med färre fonder. Är det långsiktigt sparande så räcker det med t.ex 100% i en global indexfond. Då går det spara från 100kr. Har man t.ex 500kr att spara så kan man lägga till fler fonder om man vill. Kanske 400kr i en global indexfond (t.ex SPP aktiefond global) och 100kr i en svensk indexfond (t.ex Plus allabolag Sverige index).

2 gillningar

En annan lösning är att använda en “fondrobot”, då behöver du inte oroa dig för minimibeloppet för varje fond. Om du t.ex. tittar på senaste avsnittet (https://rikatillsammans.se/basta-satten-att-investera-2022/) så rekommenderas Lysa och Opti. Jag använder Lysa och är jättenöjd.

1 gillning

Kanonbra svar. Tack :-)!

Kanske rent juridiskt men i praktiken gäller det bara vid död eller skilsmässa.

Min fru kan inte komma åt pengar som jag har sparat och tvärtom. Kan ha betydelse om man gillar att göra av med pengar på olika saker. Jag köper gärna businessclassbiljetter när vi ska flyga men min hustru skulle nog inte tycka att det var värt att betala så mycket för det om hon visste hur mycket det kan kosta. Eftersom hon inte har tillgång till mina konton kan jag göra det ändå.

För mig är det ett sätt att kompensera henne för att jag tjänar mera än vad hon gör.

Att vi har egna sparanden gör också att jag kan strunta i om hon vill betala för saker jag tycker är onödiga. Hon använder ju sina pengar, inte våra pengar.

3 gillningar

Vi har varsitt sparkonto, på olika ställen, och varsin aktiedepå, på samma ställe. Jag hade tidigare tillgång till hennes aktiedepå men nu måste man logga in med bankid och då kan jag inte logga in där längre.

Gemensamt sparar vi bara mynt + tjugokronorssedlar som vi använder som en mindre delbetalning om vi ska på en dyrare resa. Det brukar vara ungefär 20000 när vi räknar och använder.

1 gillning

Det som dock händer när man inte har 50-50 på var sitt ISK utan 100% på ett ISK är att schablonskatten hamnar på den personen ISKt står på. Detta kan man ju dock reglera manuellt, om man kommer ihåg det.

1 gillning

Men den skatten spelar ingen större roll vem den hamnar på eller? Dvs finns det något att tjäna på att en med lägre intäkt tar skatten?

1 gillning

Nej det spelar ingen roll. Det enda är att den som ISK kontot står på får en årlig skatt för detta i deklarationen och den andra inte. Vill man ha det helt lika bör man alltså tänka på att lösa det. Alternativt ha var sitt konto.

2 gillningar

Varför vill ni spara tillsammans på samma ISK? Vid en skilsmässa delas alla privata tillgångar lika (dock ej tjänstepension) om man inte skriftligt har avtalat annat.

Min partner och jag har egna ISK, där vi tävlar om vem som lyckas få högre avkastning på insatt kapital :grinning:. I övrigt delar vi lika på gemensamma utgifter. Det som är kul med tävlingsmomentet är att det sporrar oss att tänka efter vad vi gör med de egna pengarna när det gemensamma/obligatoriska är betalt.

3 gillningar

Skrattade lite åt dina hemliga flygbiljetter :blush:. Men bra poänger. Tack!

2 gillningar