Det här med att spara tillsammans som ogift

Vi har tittar på olika lösningar för att fondspara gemensamt men inte hittat ett tydligt svar.

• Insättningar ska göras av en person, oavsett om det är till ett gemensamt eller två personliga konton.

• Om det är ett gemensamt konto så vill vi försäkra oss om att den ena personen har rätt till hela kontot om det skulle hända något med den andra. Eftersom vi inte är gifta så tillfaller annars allt till barnen.

De två frågor jag har är följande:
Kan jag föra över pengar till en annan persons ISK på Lysa? Om ja, hur gör man?

Vad jag förstår så ger en fullmakt på t ex Avanza bara access till kontot och inte rätt till innehållet vid t ex dödsfall. Stämmer det?

Finns det en uppenbar smidig lösning som jag missat?

Giftermål? Hehe :wink:

6 gillningar

Disclaimer: Jag vet inte vad jag pratar om så rätta om jag är fel ute.

Om ni har ett KF så kan ni ha varandra som förmånstagare. Så om du dör så får din sambo pengarna (innan arv till barnen av vad jag förstått). Då kan ni ha ett konto var och tuffa på som vanligt.

Samboavtal samt testamenten för bägge kan vara bra att ha på plats för att se till att det blir som ni tänkt i händelse av separation eller dödsfall.

Giftemål är ju det absolut enklaste. Rekommenderar det.

Annars samboavtal och/eller testamente. Men ni kan aldrig avtal bort arvsrätten för barnen vid dödsfall. De har rätt att få ut sin laglott oavsett vad ni skriver eller kommer överens om.

Om ni separerar underlättar avtal, men det är inte nödvändigt. Har ni satt in pengar gemensamt har också båda rätt att få sin andel av det gemensamt investerade/köpta.

Tack för tipsen om giftermål. Det finns med i planerna lite längre fram. :smiley:

Annars skulle det idag vara enklast att föra över till två olika Lysa-konton. Men det verkar, om inte omöjligt, så väldigt krångligt med bankgiro och referensnummer.

Finns det redan vigselplaner så kan ni väl köra enskilda ISK nu och kanske ha roligt familjeråd och komma överens om hur ni investerar, så att de är en spegel av varandra. Sedan är det isf lättare att smälla ihop påsarna också. :slight_smile:

Det är en bra tanke! Men, då ena personen börjar gäspa när man pratar fonder så var tanken att andra personen sköter insättningarna åt båda.

Ajdå… :rofl: men just “familjeråd/parråd” är värt att öva på. Det måste ju inte bli excelark och grafer i miniatyrformat a la @janbolmeson

På samma sätt som det är en god idé att prata genom bilköp och vilket TV-paket man tycker är värt pengarna så kan ju en investeringsstrategi vara värt att gå genom. Sedan behöver ni ju inte snacka om det på ett år om ni inte vill.

Ser inget problem med gäspande, det bästa sparandet är ju ändå automatiskt. Sätt igång månadsvis fondsparande i robot/bank/nätmäklare och låt det vara tills pensionen. Behövs ju inget mer än så. Tvärtom, statistik visar ju att man får sämre avkastning ju mer man pillar med portföljen.

Jag och sambo har samma bank med ett gemensamt sparkonto. Därifrån investeras automatiskt månadssparande till både mig och sambo. Hon gäspar också.

1 gillning

Du har såklart rätt. Tanken med detta sparandet var mer av karaktären när man fått “över” pengar i månadsbudgeten och vill pytsa in det i fondsparande. Helst i Lysa eftersom jag sällan kollar status där.
Det bästa vore kanske att automatisera sparandet lite mer optimerat så att man slipper att få pengar “över”.

Hur har ni det nu? Dras det pengar precis efter löning, eller dras det precis innan nästa löning beroende på hur mycket som är kvar av föregående lön?

Vi drar pengar precis efter löning (baserat på vår inkomst och normala utgifter har vi bestämt en kvot som går till fondsparande). Inget mer avancerat än så.

Just nu har vi det på så sätt att det dras precis efter löning till våra separata sparanden. Men, eftersom det oftast blir över mer än beräknat på det gemensamma buffertkontot, så skulle vi vilja flytta överskottet till ett gemensamt sparande. Det blir i så fall precis innan löning.