Spartips välkomnas

Hej!

Jag är ny här på forumet, men har läst på i olika trådar över tid.
Lite kort fakta om mig, 31 år, förlovad, 30k i lön efter skatt, 3 veckor gammal son, 1,7mil bolån.

Jag har nu sparat i några år(drygt 3 år, månadsvis) och innan dess så var det bara att lägga över pengarna på sparkontot.
Mitt sparintresse har växt över tid, särskilt nu i och med påfyllningen i familjen, men jag är fortfarande en total nybörjare och tar inga onödiga risker. Det känns som att jag har lite för många sparkällor för tillfället och ville därför redovisa lite till er andra hur det är i dagsläget för att få lite input från er som är mycket mer erfarna.

Främst så sparas det primärt i form av månadssparande, med undantag för sporadiska manuella påfyllningar och ser ut enligt följande:
Opti - 1000 kr/mån
Avanza - 1500 kr/mån
SEB - 2000 kr/mån (villkorligt sparande för att få ner % på mitt bolån)
Lysa - 500 kr/mån

Generellt så är min investeringshorisont på 10+ år och vad jag håller i bufferten är 2 månadslöner, resten går till sparandet efter eventuella månadsavgifter.

Mitt första månadssparande började med just Opti på risknivå 6 första året och då låg jag ungefär på -8% men avvaktade tålmodigt trots det. Sedan 2 år tillbaka så har jag ändrat till nivå 9 istället då jag insåg att jag inte skulle göra några uttag på många år i alla fall och idag ligger jag på +8% istället sedan start och +16% på 1 år grafen.
SEB sparandet började efter köpet av bostaden för 1,5 år sedan mot förmånen på några %-enheter på bolånet. Dyr avigt annars på 1,83% tyvärr, men ligger på +12% sedan start.
Avanza och Lysa är relativt nya tillskott pga låga avgifter.
Swedbank Robur Technology A har annars hög avgift, men jag tänker att ändra på den fonden när jag har nått 50k ihopsparat på Avanza då det är 0% i avgifter tills dess.

Vad tycker ni? Bör jag avveckla några av dessa eller öka/minska i vissa istället? Alla möjliga/övriga tips mottas med glädje! Tack! :rocket:

Är inte opti en dyr globalindexstrategi med lite investering i råvaror?

@Luspank Såhär ser fördelningen ut just i min Opti 9 portfölj :blush:
75% aktier, 15% räntor och 10% råvaror.

Tack!
Jag investerar själv inte i råvaror men om du vill ha råvaror, varför inte bara köpa en råvarofond istället för att OPTI ska göra det åt dig (och ta bra betalt för det)?

Ju mer jag tänker och forskar på det hela desto mer blir jag övertygad om att bara flytta allt sparande till Lysa och spara upp till ekonomisk frihet utan att tänka alldeles för mycket på det. :sweat_smile:

9 gillningar

Finns det ingen billig global indexfond på SEB?

Enligt feefighters.se finns Länsförsäkringar global index och Storebrand all countries i deras utbud.

1 gillning

Ett månadssparande räcker och för långsiktigt sparande är det främst globala indexfonder med låg avgift. Jag hade skrotat allt utom avanza och haft ett sparkonto (för buffert) och ett isk med månadssparande samlat där. Vet att vissa i forumet svär sig till Lysa och Opti, men där är inte mycket rationella skäl till det över ett vanligt månadssparande. Du är ung så räntor är inte att tänka på. Behöver du pengar inom 3-5 år är det sparkonto som gäller.

Om någon är nyfiken, så tog jag just det beslutet om att flytta allt sparande till Lysa, d.v.s. en insättning på 100k + 5k/mån framöver.
Alla andra ställen är pausade tillsvidare, inklusive SEB då mina villkor och rabatter gäller fram tills nästa låneomförhandling om ett år ungefär, annars kör jag på rörliga 3-mån. ränta för tillfället.

Fästmön, den nyblivna mamman, fixade jag också sparandet åt på Lysa på 1k/mån istället för bankens dyra fondspar och den kommande skatteåterbäringen som startkapital, trots inkomsten från Försäkringskassan på dryga 11k/mån under mammaledigheten nu fram till årsskiftet då jag kommer få ta över :baby:.

Jag har skrivit ihop en snurra i Google Kalkylark som en app, som balanserar ut våra utgifter proportionellt baserat på månadsinkomsterna, så hon inte behöver känna sig alldeles för ekonomiskt utsatt. Dvs jag står för ungefär 75% av hushållet utgifter och swishar över en slant på mellanskillnaden för hennes utgifter.
Jag kanske kan dela verktyget om intresset finns.
Bildexempel:

En fråga som dyker nu upp när man ändå håller på flyttar allt till Lysa om man ska även ha sin buffert på deras sparkonto?
Fin ränta på 3,9% för tillfället utan bindningstid låter ju bra eller?

1 gillning

Hur kommer det sig att ni som förlovade, blivande gift par, jobbar med delad ekonomi?

Vi har varit ihop i snart 13 år och det är det som har funkat bäst för oss, helt enkelt. Innan barnets födelse så delade vi på allt 50/50 bara, men inte nu längre, som jag visar ovan. Ekonomin i grunden är delad, men vi ser på det bara som något slags rättvist och någorlunda roligt sätt att ha det på, så man har känslan att ha egna pengar så att säga, för att kunna till exempel göra egna köp utan att behöva motivera det för varandra, köpa presenter osv.
Det kan komma ändras när vi gifter oss dock, men vi har samma inställning/syn på det båda två, i syfte för att ha bättre överblick på utgifterna. :blush:

Vi har löst det på ett liknade sätt där vi har ett extra gemensamt konto(med varsitt kort) för alla räkningar/fakturor/mat/etc. Sen har vi varsitt konto för hopp och lek pengar, där vi ser till att båda har samma summa efter överföring till gemensamt konto och sparande, som man kan hitta på vad man vill för.

Blir också roligare när den andre inte ser när/vad någon har köpt presenten till den andre eller gjort en spa-bokning som överraskning. :slight_smile:

2 gillningar

Det här är gemensam ekonomi för mig.

Allt in i samma pott, och så får man lika mycket månadspeng att göra vad man vill för. Denna pott kan man med fördel ha på eget konto.

Eller har jag missuppfattat vad gemensam ekonomi är?

Tänker att det finns grader av gemensamt. Fullt ut gemensamt hade det varit om allt gick in och ut på samma konto och ingen ingen hade egna lek-pengar.

Alla får tolka och göra precis som de vill med sin gemensamma ekonomi. För min/vår del så kör vi på det upplägget vi har, med all respekt på hur man kan eller hur andra gör det.
Den frågan är faktiskt inte så intressant längre just för mig, då den ligger som en mental :white_check_mark: på just nu liksom.
Tack för er input i alla fall! :blush:

Tror inte något annat var på tal, jag var bara nyfiken.

1 gillning