Starta upp gemensam ekonomi

Hej!

Sambon och jag ska snart få vårt första barn och känner nu att det troligen är dags att övergå från att dela 50/50 till att ha gemensam ekonomi. Fram tills nu har vi haft ett gemensamt Ica-konto för mat, vissa försäkringar och huskostnader som gått på autogiro samt viss daglig konsumtion. Huslånet är delat i två för att kunna dras direkt från respektive konto. En gång i månaden går vi igenom de utgifter vi gjort inkl regelbundna och justerar så att vi betalat hälften.

Hur går vi enklast över till gemensam ekonomi och hur lägger man upp det? Ett nytt konto dit lönen går och sedan uppdelning? Våra inkomster skiljer sig ganska mycket (20 000kr/mån) sedan tidigare och skillnaden förväntas öka mer kommande åren. Våra sparkonton är nu tämligen likvärdiga i värde på ca 700 000kr/pers, men för mig ligger ca 2/3 i aktier/fonder och resten på sparkontot medan sambon har kanske 4/5 på sparkontot. Vi planerar att vara föräldralediga 14 mån respektive 12 mån. Så det känns smidigast att ta steget till gemensam ekonomi nu än att försöka fortsätta som förr då det känns svårt att få rättvist.

Tacksam för lite råd. :slight_smile:

Vi har en gemensam bank dit båda lönerna kommer in. Båda har kort kopplat dit som man använder när man handlar mat, kläder till barn etc. Alla autogiron dras också härifrån. På denna bank har vi också ett buffertkonto.

Sen har vi kvar våra privata konton och båda får samma summa var som ska gå till eget sparande och egna utgifter.

Jag tycker om att vi har separerat våra fickpengar. Då behöver jag inte känna det är ”orättvist” om hon köper massa kläder men jag inte köper något (och viceversa om jag en gång per per köper en dyr teknikgrej). Vet dock att vissa ogillar fickpengar, men för oss funkar det.

(Skiljer också en del i lön mellan oss)

4 gillningar

När vi var sambor gjorde vi så att vi lade €X var per månad på ett gemensamt konto och använde detta för den gemensamma delen av ekonomin. När vi gifte oss bytte vi till att hela lönen går in på det kontot och skaffade oss ett gemensamt investeringskonto för allt nysparande (medan det vi ägde innan kvarstår som enskild egendom). Har inte sett något behov av att krångla till det mer än så.

Det kanske är jag som missförstår din fråga här, men varför är det relevant att ni tjänar olika mycket, har olika mycket sparat, et cetera, om ni nu ska gå över till gemensam ekonomi? Eller vad menar du med gemensam ekonomi?

Ska ni gifta er? Det låter ju annars som en rimlig grej att göra om ni ändå vill ha gemensam ekonomi och nu ska ha barn.

Jag brukar inte länka till Ramsey ofta, men here goes:

Jag och min fru har i samband med husköp beslutat om gemensamt ekonomi. Allt är ändå gemensamt.

Vi gör på följande:
Alla pengar in på samma konto.
Pengar förs sedan över till:
Matkort
Individuella Bankkonto “Egen peng”, detta är för gåvor till andra, egna sparanden, leksaker, dyra klockor/klänningar etc.

Samtliga räkningar dras från det gemensamma kontot där lönerna landar, det inkluderar fruns lite dyrare mobilabonnemang och mitt lite dyrare CSN-lån.

Tidigare har vi betalat en procentuell andel av inkomsten till det gemensamma kontot men nu vänder vi på steken och ser till att vi får lika mycket att leka med och det gemensamma sätts först. Jag kompenserar även frun lite för hennes sämre tjänstepension (snarlika löner, sämre kollektivavtal för hennes del).

Ni har redan gjort en del.
Men vi har lite mer kanske.
Månadsmöten så att allt blir ordnat och inget glöms bort.
Kvartalsvis lite djupare så att även sparkonton, lån, fonder etc kollas upp.
När vi fick barn gifte vi oss också för att ärva varandra med minsta möjliga strul ifall det värsta hände.
Allt har varit vårat gemensamma sen dess, trettio år och counting.

1 gillning