Upprätta gemensam ekonomi - val av bankkonto med ränta/gemensamt konto

Hej!
Första inlägget i fordonet här :slight_smile: Tack Rika tillsammans för all inspiration! Har lyssnat på poddavsnitten i flera år, och upprättade ett fondsparande för mig samt barnspar enligt era modellportföljer för några år sedan som gått toppenbra! Tack!
Men det är först nu jag sitter ner ordentligt för att jag och sambon ska upprätta ett bättre system för vår gemensamma ekonomi. Tänker utgå från 4-hinkar modellen.

Mitt första steg är att välja ett bankkonto för bufferthinken. Idag har vi alla våra gemensamma pengar på Swedbank (utan avkastning) Problem nr 1, hur löser ni andra som är sambo med gemensamma barn att ha sparkonto på annan bank än storbankerna då det inte går att ha ett gemensamt konto?
Vi har inte skrivit ett testamente (vilket vi ska göra men inte kommit till skott). På nuvarande bank Swedbank går det ju att ha gemensamma konton vilket vi har idag.

Nästa steg blir att upprätta en fondrobot för mellanriskhinken. Har inte satt mig in i det än, men misstänker att samma fråga kanske kommer va aktuell då också, hur man skapar dessa tillsammans och att pengarna är ens gemensamma vid tex dödsfall/separation? Går det att ha som kapitalförsäkring med sambon som förmånstagare?

Men som sagt första steget är bankkonot, hur har ni andra gjort?
Tacksam för input :slight_smile:

1 gillning

Vi kör Lunar. 2.25% ränta på alla konton från första kronan. Där har vi både egna och gemensamma konton med respektive kort; dvs jag har ett kort som går till mitt egna konto och ett annat kort som går till det gemensamma. Och sambon har motsvarande uppsättning. Självklart i praktiken som Apple Pay, så springer inte runt med alla korten.

Fördelen med att ha separata kort är att vi kan se i transaktionshistoriken vem som gjorde köpet på de gemensamma kontona, och så även i appen.

Ett ISK kommer ni aldrig kunna samäga. Det är emot reglerna. Och en sådan kan inte ha någon förmånstagare vad jag vet.

Eftersom ni har barn men ej är gifta finns det även en del andra saker ni inte kommer komma runt, ens med testamente och diverse tänkbara juridiska dokument. Om en av er dör så får barnet per automatik sin laglott (som är hälften av arvslotten), och detta kan ni inte testamentera bort. Så har du 100 000kr på ett KF med sambon som förmånstagare, och ett testamente som säger att allt som du kan testamentera bort ska gå till sambon (och inga andra tillgångar finns!), så är det ändå bara 50 000kr som går till sambon. Resten fördelas på dina barn. Om de inte är myndiga och beloppet är för stort så kommer kommunen lägga sig i och hindra föräldern att göra vad som helst med dem. De har åsikter både om hur pengarna förvaltas och behöver konsulteras vid uttag så att pengarna inte försvinner. Samma sak händer iofs även utan att någon dör, t.ex. om ni sparar till barnen i barnens namn på ISK eller vanligt konto. Det är barnets pengar, och ni får inte ta ut dem. Och blir beloppet för stort kommer kommunen övervaka det.

Värre blir det om ni äger bostaden ihop. Plötsligt kan den överlevande sambon behöva köpa ut barnen som precis blivit ägare till halva bostaden, vilket kan bli minst sagt jobbigt.

Tack för svar.

Jo, jag känner till allt det där kring arvsregler osv, därav vi ska upprätta testamente. Vi har i dagsläget liknande upplägg som er md egna och gemensamt konto med olika betalkort på Swedbank.

Frågan var just hur andra med gemensam ekonomi gjort med att ha sparkonto (buffertkonto) på de banker som ger lite mer ränta då de flesta ej erbjuder gemensamma konton. Också sett att Lunar erbjuder det men då behöver man ha en av deras betalvarianter.

Någon annan som har tips?

Det stämmer, men tack vare att det är 2.25% ränta på första kronan på alla kontona (inklusive både privata och delade transaktionskonton / buffertar) så får vi mer i ränta än vad det kostar, vilket då alltså skulle vara en bättre deal än Swedbank utan avkastning :slight_smile:

Nyfiken fråga; jag och min fru stod inför att skaffa barn, och pga att hennes släkting just gått igenom ovan scenario där en ogift förälder avlider, barnet ärvde hälften, fick tillgångar men hade ingen inkomst, och åkte på en fet skattesmäll, så valde vi att helt sonika gifta oss. Borgerligt. Vi skulle ju ändå bilda familj och leva tillsammans, och skulle dessutom slippa dessa juridiska potthål om något skulle hända någon av oss.

Varför gifter ni er bara inte? Om inte för romantiken i det, så det praktiska juridiska, eftersom lagen fortfarande av någon underlig anledning har olika regler för gifta och ogifta :upside_down_face: Sorry om jag låter pragmatisk :slight_smile: Ni har ändå barn ihop, ni har gemensamma pengar, gemensamt liv, gemensamt allt. Om ni ändå avser att leva ihop framöver, varför inte bara slippa testamente, papper, avtal osv osv med ett litet giftermål? :slight_smile:

just sayin’ :smiley:

1 gillning