Fyra hinkar - hjälp

Jag är helt ny här och försöker klura ut hur mycket jag ska lägga i varje hink. Någon smart jäkel som kan ge mig tips.

Lite om mig:
Jag är 40 år, sambo, har två barn, hus.
Ca 700k att lägga på sparande.
Ca 1,8mkr investerade i huset.
Tjänar 45-50k/månad (fast anställd i en trygg branch)
Får över ca 7-8k/mån att lägga på sparande till mig

Belåningsgrad på huset?
Lån utöver bolånet?
Bra pensionsprognos?

Spontant kläcker jag ur mig 200 KSEK i bufferthinken. Lägg till sånt som du vet att du kommer behöva inom 2 år. Nästan all buffert ska ligga på riskfritt sparkonto utan tokiga inlåsningsvillkor.

Och 3 - 7 ggr buffert i mellanhinken är väl allmänna rek. Här får du tillgodoräkna 85% av obelånat värde på boendet.

Resten:
90% i passivhinken (fördelat mellan aktiefonder och räntor/sparkonto efter din sparhorisont)
10% i lekhinken

Nu får mer kunniga komma och rätta om jag kastat ur mig nåt tokigt :smiley:

2 gillningar

@Xiro
Strax under 70% belåningsgrad på huset, amorterar ca 100k varje år tillsammans med sambon. Huset är värt ca 7km, är belånat med ca 4,8mkr.

Inga andra lån.
Ok prognos för pension.

Btw- hur mkt pengar måste man spara ihop för att gå från ”Get rich”-fasen.

Jag hade räknat huset som mellanriskhinken när ni amorterar som ni gör också.

200k i buffert är bra, kör resten i passiv (om du inte har lekbehov) och sparhorisonten är hyfsat långsiktig.

Get rich tycker jag man når när man bedömer att man gjort det. Är det när man är finansiellt oberoende? Är det när man kan gå i pension? Är det när man slutar oroa sig och slutar fundera över prislappar i butik? Det vet man bara själv egentligen.

2 gillningar

Menar du ungefär så här (om jag har ca 700k likvida medel, amorterar huset 50k/år, lagt in 1,8mkr i huset):

Bufferthink: 50k
Mellanriskhink: 1,8mkr (plus ca 50k varje år från mig)
Passivhink: 585k
Lekhink: 65k

Ps. Jag sparar redan sedan tidigare, så har placerat ca 300-400k redan i aktier och fonder, men ska nu göra en revidering efter 4 hinkar metoden så att jag har rätt risk och fördelning. Jag tänker inte köpa alla fonder/aktier på en dag - utan låta det ta tid så att man man får en jämn köpfördelning på börsmarknaden med dippar och toppar.

Blir lite fundersam när du separerar din ekonomi från din man.

Tycker ni ska ha gemensam buffert osv.

Mvh

Njae, med sambo och två barn tycker jag ni ska ha mer buffert än 50k, men då har jag tänkt på er som en enhet. 50k ska ju täcka 3-6 månaders levnadskostnader brukar man säga. Så jag misstänker att 50k då blir lite skralt. Därav att jag skrev 200k innan.

I övrigt tycker jag mellanhoinken kan vara hus och amortering - japp.

Majoriteten av resten i passivhinken och vill du ha en del i lekhinken så kör på det.

tillägg: Sedan är jag, olikt @Larzs0n, på team separata ekonomier, men det beror ju på hur man tänker inom varje parrelation.

@Larzs0n @angaudlinn
Ja, det kanske är lite snålt med 50k, ändrar till 200k. Anledningen till att jag ser vårt sparande separat är för att vi gör så nu, men håller på att se över hur vi ska spara tillsammans då vi har gemensam ekonomi för våra löner, utgifter osv. Vi träffades för några år sedan, har ett gemensamt barn - han har 2 barn sedan tidigare. Så den ekonomiska biten med sparande ska svetsas ihop snart.

Bufferthink: 200k
Mellanriskhink: 1,8mkr (plus ca 100k varje år från oss)
Passivhink: 450k
Lekhink: 50k

1 gillning

Jag förstår dig precis. Samboskap, föräldraskap etc ska man tänka genom och allas förutsättningar är annorlunda. Jag har levt likadant men nämnde det då det verkar finnas lite konsensus på RT att man “måste” ha gemensam ekonomi om det ska hålla. :slight_smile:

Jag tycker din fördelning här ser bra ut, men att de 200 s a s “delas”. Hur ni sedan löser det själva är er sak. Ett gemensamt konto där man satt 100 var t ex kan ju funka. Då blandar man inte in det mer aktiva sparandet i relationen och kan ta den diskussionen senare om det blir aktuellt.

1 gillning

Ja, jag tror att det räcker om ni har 200k buffert gemensamt. Så om du tänker att du bidrar med hälften och han också gör det så räcker det ju med att du har 100k buffert i din depå :blush:

Som exempel dvs, tror det är bra att du och din man pratar om storlek på buffert tillsammans och räknar lite på det så det inte bara blir godtyckligt från ett forum.

2 gillningar

Med hus och barn och bilar så tycker jag man ska satsa på en rejäl buffert. Det är tråkigt med pengar på sparkonto men väldigt trevligt att ha den dagen pannan går sönder eller taket börjar läcka eller den ena (eller båda) föräldern blir arbetslös eller sjuk. Ta höjd för det värsta som kan hända.

1 gillning

Absolut. Vi köpte precis huset och det är (såklart) besiktigat. Så det “ska” vara i gott skick, men sånt kan ju aldrig veta. Jag har alltid haft lite för stor buffert liggande på ett trött bankkonto utan ränta, så nu tänker jag att jag sätter över en bestämd summa på mitt sparkonto med lite ränta.

1 gillning

Vi har inte helt delad ekonomi utan delar på utgifter och inkomster. Det tidigare sparandet har vi separat än så länge då jag har drygt 2,5mkr sparat och han har <100k sparat - så det är lite ojämn fördelning på ekonomiska resurser. Men större delen av mina sparade pengar ligger i vårt gemensamma boende vilket är till fördel för oss båda.
Vi får se hur vi löder ihop sparandet senare :slight_smile:

1 gillning

Jag förstod det. Jag undviker f ö termen “delad ekonomi” för att det är så lätt att missförstå i svenska språket. “Separerad”" respektive “gemensam” är bättre, men jag förutsatte också att ni gjort en bra deal som funkar för familjen. :slight_smile:

2 gillningar

Hej Elin!

De tankar som dyker upp hos mig när jag läser om er fördelning av ekonomin är om ni har samboavtal skrivet? Har ni testamente? Har ni livförsäkringar? De pengar du lagt in i det gemensamma boende då det är köpt för gemensamt bruk skulle vid en ev separation tillfalla din sambo till 50 % om samboavtal inte finns skrivet. Om din sambo dör före dig så ska hans barn ha sin laglott. Och arv om testamente inte finns. Också era barn. Har ni koll på det? Säkerställ så att du inte förlorar dina pengar, tänker jag. Kanske har du/ni redan koll på allt men jag vill i alla fall ta upp det.

I all välmening // Leena

1 gillning

Och jag blir fundersam åt andra hållet. Att ekonomin inte är separerad nog.

(Det finns en person, TS, med pengar - som riskerar att förlora stora delar av de pengarna vid separation till sambon eller vid sambons dödsfall till särkullsbarn.

Det finns en person som inte tycks ha något vidare kapital i jämförelse som bara har ekonomiskt att vinna både för sig själv och sina barn.

Nu vet jag inte vilka papper som finns skrivna då det inte framgår av texten. Oavsett gemensam ekonomi eller delad, separerad så är det viktigt att se bortom “vi”.)

1 gillning

Tack för din omtanke. Samboavtal är skrivet och vi tittar just nu på att skriva testamente. Så ja, detta har jag koll på.

1 gillning

Jag förstår vad du menar och har tänkte så en del också, mest i början. Men då vi är en familj nu och jag inte tänker ”hans barn” - utan ”vår familj” - så vill jag att vi i vår familj ska kunna nyttja mina pengar på bästa sätt vilket jag anser är att köpa ett hus och sätta in större delen av resten i fonder/aktier för att de ska växa. Vi har tillräckligt god ekonomi av våra inkomster att vi kan ha en bra standard och resa iväg någon gång per år:
Detta är vad jag vill göra för att det gör mig (och min familj) lycklig och ger oss möjlighet att ha ett trevligt liv tillsammans.

Samboavtal är skrivet och testamente på g. Livförsäkring finns (glömde skriva ovan), så jag känner mig trygg.

2 gillningar