Gemensamt sparkonto med bästa räntan 2025?

Hej! Jag och min sambo håller på att strukturera vår ekonomi enligt allt vi lär oss här. Steg 1 är att flytta över våra buffertpengar till ett sparkonto med så bra ränta som möjligt. Vi vill gärna ha fria uttag, månadsvis utbetalning av räntan och statlig insättningsgaranti. Vi utgick från att stå på det här kontot gemensamt (som vi gör med våra nuvarande, gemensamma konton på Handelsbanken), men det verkar inte möjligt hos de populära alternativen typ Borgo? Vad jag kan se erbjuder SBAB gemensamt sparkonto men då till en lägre ränta (1,5%) än vad ex.vis. Borgo erbjuder.

Hur gör ni andra som lever med delvis delad ekonomi? Är ert buffertkonto delat eller är det en av er som står på det? Hur hade ni prioriterat?

Vi har varsitt, tycker det funkar utmärkt. Varför ska ni ha ett gemensamt?

1 gillning

Vad intressant, betyder det att ni plockar ut lika mycket varje gång ni behöver göra uttag för gemensam utgift? Och sätter in lika mycket igen? Blir det inte bökigt att hålla reda på? Vi resonerade nog bara att det var säkrast och smidigast att stå på det gemensamt och ha en gemensam översikt och koll :blush:

Ett konto kan bara ha en ägare, men sambon kan ha fullmakt och därmed åtkomst till kontot.

Vi använder ett servicekonto för i första hand kostnader relaterade till huset (el, försökring, vatten etc) på Swedbank. Normalt har vi max 20 tusen kr på detta kontot så då känns det ointressant vad det är för ränta.

Är du säker på detta? Jag och min fru har ett gemensamt konto på Swedbank och i årsbeskedet redovisas min del av räntan.

Såhär är det beskrivet i årsbeskedet:

“Gemensamt konto. Här redovisas Din del av inkomstränta (sparränta) och kontobehållning. Eventuell utgiftsränta redovisas i sin helhet samt Din del.”

Jag tolkar detta som att vi äger detta kontot gemensamnt.

Vi är gifta utan äktenskapsförord så allt kommer delas upp vid eventuell bodelning ändå.

Så vår ekonomi är lite flytande. Men ja,så ofta har vi inte utgifter som vi inte lätt har råd med i “månadsbudgeten”, så det går bra om bara en av oss betalar med kreditkortet utan att “jämna ut det”. Är det något större så tar vi ut hälften var, eller så ber jag om 10k om det behövs för att jag saknar själv, eller något.

Det finns ju appar, typ Splitwise, för att hålla reda på sånt här om man vill. Det använde vi förut.

En av er äger kontot men båda är förmånstagare, dvs får halva räntan var. Sedan kan man ju kalla det för ett gemensamt konto som produktnamn även om det tekniskt sett inte är gemensamt.

Så kan det absolut vara.

Om jag kollar på Skatteverket så verkar de anse att ett konto kan ägas gemensamt.

“Vid ett dödsfall kan det hända att den avlidnas konton spärras till dess att bouppteckningen är klar och registrerad hos Skatteverket. Detsamma gäller konton som ägs tillsammans med den avlidna.

Länk till Skatteverket

Ja, man kan ju avtala om att allt måste kontrasigneras dvs båda måste skriva under på allt som händer med kontot och då blir det förmodligen den som företräder dödsboet som blir motpart.

Jag har ett ”gemensamt transaktionskonto” med min sambo där alla gemensamma utgifter dras plus att vi har varsitt kort kopplat till kontot, men jag kan inte sätta upp autogiron eftersom hon står som ägare.

Off-topic. Men är det vanligt att gifta (eller sambo, barn) har delad ekonomi? Trodde inte ens det var ett alternativ :smiley: tills jag såg en fråga på X där majoriteten menade att de har delad ekonomi.

Som svar på din fråga så tänker jag att om det är buffert räcker det väl att en står på det?

Det har diskuterats i andra trådar och det finns olika skolor, själv tycker jag man delar på alla gemensamma utgifter men inte alla inkomster. Överskott gör var och en vad den vill med, tycker jag.

Ja, vi har också ett gemensamt betalkonto för alla vanliga månadsutgifter (bolån, drift, mat mm). Här tänker vi mer på buffert-sparkonto med en högre summa som bara är tänkt att användas vid särskilda händelser/oförutsedda utgifter :slightly_smiling_face:

Problemet är väl att många nischbanker som erbjuder lite bättre ränta inte kan erbjuda delad tillgång till kontot. Enklast kanske är att ni startar varsitt konto och sparar samma summor på båda kontona.

Självklart har man det! Vi har varit sambos i 10 år och har gemensam ekonomi

För sparkonton så har vi ett gemensamt hos SBAB

Då borde det kanske inte bli så ofta så att det blir jobbigt att båda måste ta ut, tänker jag.

Bättre med gemensam ekonomi mycket enklare. Vad är nackdelen? Vi har ett konto var i morrow bank för buffert. Men mest hon. Jag har hand om alla löpande utgifter, hon om sparandet till resor och insättningar börsen, jag har hand om investeringar. Funkar kanon.

Det beror ju lite på vad man lägger i begreppen delad eller gemensam. Jag förespråkar att alla gemensamma kostnader i familjen delas 50/50, enklast genom att sköta alla sådana transaktioner från ett specifikt transaktionskonto. Har man efter gemensamma kostnader individuella överskott står det var och en fritt att förvalta dessa. I andra trådar försöker folk lista ut hur den ena parten ska ”kompenseras” om den andre får ökad lön eller bättre pensionsförmåner, vilket jag tycker är en absurd tanke.

Det är ju bara trams. Gemensam betyder att mina pengar är dina och vice versa.

Då förespråkar jag absolut delad ekonomi. Är man däremot gift är det ett faktum att alla pengar är gemensamma, såvida man inte har äktenskapsförord eller ärvt enskild egendom.